۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
سرانه ناچیز برنج قهوه ای در مازندران| تولیدات ارگانیک در سایه
بازار گزارش می‌دهد؛

سرانه ناچیز برنج قهوه ای در مازندران| تولیدات ارگانیک در سایه

ساری- سالانه ۵۰ هزار تن برنج قهوه ای در مازندران تولید می شود و جای این ارقام مغذی در سبد شالیزارهای استان تقریبا هیچ است.

بازار؛ گروه استان ها: سالانه یک میلیون تن برنج سفید در مازندران تولید می شود که فقط ۵۰ هزار تن آن برنج قهوه ای است و این درحالی که تولید برنج ارگانیک و قهوه ای یک ضرورت به شمار می رود.

دارابودن خواص غذایی فراوان و پرخاصیت بودن از مزیت های برنج ارگانیک و قهوه ای محسوب می شود و فراگیری و ترویج کشت آن نیازمند برنامه ریزی راهبردی واجرایی است. از سوی دیگر پایین بودن قیمت برنج پرمحصول نسبت به سایر ارقام، تبدیل آن به برنج قهوه ای را ضروری می سازد.

یک کارشناس تغذیه و صنایع غذایی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که برنج قهوه ای و ارگانیک علاوه بر مزیت های اقتصادی در سامت مصرف کنندگان نیز موثر است،افزود: برنج شیرودی از جمله ارقامی است که از آن برنج قهوه ای تولید می شود.

سمیه اکبری تنها تفاوت برنج قهوه ای و سفید را پرخاصیت بودن این برنج به دلیل دارا بودن سبوس ذکر کرد و گفت: برنج قهوه ای نیازمند سفیدکردن نیست و پس از بسته بندی به سورت تبدیل می شود.

سرانه برنج قهوه ای پایین است

وی با اظهار این که میزان فیبر موجود در برنج قهوه ای زیاد است، موثربودن در کاهش فشار و قند خون را از جمله خواص آن برشمرد و گفت:در استان سرانه تولید برنج قهوه ای بسیار پایین است و باید برای کشت آن برنامه ریزی صورت گیرد.

سرانه ناچیز برنج قهوه ای در مازندران| تولیدات ارگانیک در سایه

اکبری میزان تولید برنج قهوه ای را در استان حدود ۵۰ هزار تن ذکر کرد و گفت: برنج قهوه ای سریع تر پخت می شود و دارای خواص فراوانی است درحالی که بهترین روش پخت برنج سفید به صورت کته و دمی است چون همه ویتامین ها و مواد معدنی در آن باقی می ماند.

ناآشنایی کشاورزان با خواص و مزیت های برنج قهوه ای و سازگارنبودن با علایق مصرف کنندگان سبب شده که تاکنون کشت این محصول چندان در مازندران رواج نداشته باشد، حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز با اشاره به خاصیت برنج قهوه ای خواستار ترویج کشت آن شد و گفت: همچنین لازم است به جای برنج سفید، برنج قهوه ای وارد کنیم و با تبدیل و بسته بندی نسبت به صادرات اقدام کنیم.

ضرورت برندسازی محصولات کشاورزی

وی در گفتگو با خبرنگار بازار بسته بندی محصولات کشاورزی و برندسازی آن را لازم دانست و گفت: در برنج قهوه ای کالری بیشتری وجود دارد و باید به سمت ترویج این ارقام برنج برویم زیرا برنج قهوه ای از جمله غلات کامل است که می توان همراه با مصرف دیگر غلات خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش داد.

برنج قهوه ای بخشی از فیبر، مواد معدنی، ویتامین و برخی ترکیبات فنولی مورد نیاز بدن را تامین می کند و کیفیت چخت و خوراک برنج قهوه ای نقش زیادی در ترویج مصرف آن دارد. پس از برداشت پوسته ابتدایی خاطرجی ترین لایه شلوتوک در کارخانه فرآوری برنج، برنج قهوه ای برنج سفید حاصل می شود که لایه سبوس از آن گرفته می شود.

لازم است به تدریج با فرهنگ سازی، ترویج خواص برنج قهوه ای و بهبود جایگاه مصرف برنج قهوه ای در ژیم غذایی هفتگی مصرف کنندگان قرار گیرد. برنج قهوه ای نوعی غلات کامل تصفیه نشده است که فقط پوسته بیرونی آن گرفته شده است و اگر فقط لایه بیرونی آن را جدا کنیم، برنج قهروه یا به دست می آید.

برنج قهوه ای همان برنج طبیعی شالیزارهای شمال است که به دلیل تغیر ذائقه ما ایرانی ها به روش های پوست پرخاصیت و دارویی برنج قهوه ای را می گیرند و برنج سفید به دست می آید و اغلب خاصیت های طبیعی برنج از دست می رود.

یک کارخانه دار مازندرانی با اظهار این که برنج قهوه ای در نگاه اول شاید خیلی تعجب برانگیز باشد و یا آن را نوعی برنج خارجی یا بی کیفیت به حساب آوریم، افزود: به دلیل آن که ذائقه ما با برنج سفید خود گرفته است مصرف آن در کشور بیشتر مورد توجه است در حالی که برنج قهوه ای خواص بیشتری دارد و بسیاری از خانواده ها به دلیل رنگی که دارد مصرف نمی کنند.

فلاح در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: برنج قهوه ای موجود در بازار بو خاصی ندارد و همان برنج سفید دارای عطر برنج سفید است و فقط به لحاظ تولی لایه از پوسته روی شلتوک حفظ شده است.

وی با اظهار این که همزمان با آسیاب کردن برنج قهوه ای مقدار زیادی از لایه های دانه برنج به همراه سبوس و مواد مغذی از بین می رود، گفت: در برنج قهوه ای مواد مغذی موجود کنتر از بین می رود.

تولید برنج ارگانیک توسعه یابد

همچنین یکی از کشاورزان برتر و پیشرو مازندران با تاکید بر ضرورت توسعه تولید برنج ارگانیک گفت: افزایش قیمت برنج ارگانیک می تواند در ترویج و رشد انگیزه کشاورزان برای کشت آن موثر باشد.

علی علیزاده در گفتگو با خبرنگار بازار بر لزوم برنامه ریزی برای ترویج کشت ارگانیک برنج تاکید کرد و گفت: در کشت این نوع برنج مصرف سم و نهاده های کشاورزی استفاده نمی شود و فرایند کشت به صورت طبیعی است.

وی با اظهار این که میزان مصرف نهاده ها و سموم کشت کشاورزی در کشت دوم به مراتب بیشتر از کشت اول است،افزود: به دلیل محدودیت دوره زمانی کشت دوم، میزان مصرف کود و سم بیشتر خواهد بود.

وی با بیان این که فاصله زمانی کشت تا برداشت برنج نوبت دوم حدود یکماه است، گفت: برای ترویج و توسعه کشت ارگانیک باید برنامه ریزی و فرهنگ سازی شود.

علیزاده مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری ها را سبب تولید محصول سالم دانست و گفت: کشاورزی در حال حاضر صرفه اقتصادی ندارد و افزایش عملکرد از جمله راهکارها برای اقتصادی شدن آن است.

سرانه ناچیز برنج قهوه ای در مازندران| تولیدات ارگانیک در سایه

این کشاورز تفاوت قیمت برنج ارگانیک با برنج عادی را سبب افزایش انگیزه برای کشت برنج ارگانیک ذکر کرد و گفت: به عنوان نمونه اگر برنج معمولی هر کیلوگرم ۹۰ هزار تومان قیمت دارد نرخ برنج ارگانیک باید ۱۵۰ هزار تومان باشد تا کشت آن برای کشاورزان به صرفه و اقتصادی شود.

در حال حاضر ۶۰ درصد ارقام مازندران برنج محلی است که تغییر این نسبت برای توسعه ارقام های ارگانیک امری مهم به شمار می رود، اسماعیل یزدان پناه مدیرعامل مرکز تجارت برنج ایران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که برنج به عنوان یکی از محصولات استراتژیک نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد، گفت: مازندران ۴۵ درصد برنج کشور را تولید می کند و ۶۰ برنج ارقام تولیدی محلی و کیفی و ۴۰ درصد پرمحصول است.

نسبت تولید برنج را معکوس کنیم

وی افزود: اگر بتوانیم نسبت تولید برنج را در استان معکوس کنیم و تولید برنج محصول افزایش یابد با توجه به این که برنج پرمحصول در واحد سطح دو تا سه برابر تولید می شود کشور در تولید برنج به خودکفایی می رسد.

وی با اظهار این که کشاورز برای برنج پرمحصول باید ترغیب شود، گفت: امروز حال برنج پرمحصول و تولیدکنندگان آن خوب نیست و هرچه می گذرد اوضاع بدتر می شود و با توجه به واردات برنج خارجی، برنج محصول خریداری ندارد.

یزدان پناه یادآور شد: اگر رویه به همین روش پیش رود کشاورزان برای سال آینده رغبتی برای کشت برنج پرمحصول نخواهند داشت از این رو برای کمک به برنج پرمحصول و امنیت غذایی لازم است تمهیداتی اتخاذ شود تا شرکت های دولتی و فروشگاه ها نسبت به خرید برنج پرمحصول اقدام کنند.

۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران به کشت برنج اختصاص دارد و لازم است تا مزارعی به صورت الگو و پایلوت برای کشت ارقام ارگانک و قهوه ای برنج درنظر گرفته شود تا به مرور با فرهنگ سازی و برنامه ریزی، این نوع مواد غذایی مغذی روی سفره ایرانیان قرار گیرد.

کد خبر: ۱۸۲٬۷۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha