۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
هجوم ملخ‌های صحرایی به جازموریان؛ این‌بار آفت از آسمان می‌آید
اقتصاد جنوب کرمان در مقابل یک تهدید دیگر؛

هجوم ملخ‌های صحرایی به جازموریان؛ این‌بار آفت از آسمان می‌آید

کرمان - هجوم ملخ‌های صحرایی به مزارع و باغ‌های جنوب کرمان تهدیدی جدی است که طبق گفته مسئولان و کارشناسان کشاورزی جنوب کرمان به زودی به حقیقت می‌پیوندد.

به گزارش خبرگزاری بازار- این روزها ملخ های صحرایی به نزدیکی مرزهای استان کرمان رسیده اند و مزارع سیستان و بلوچستان و هرمزگان را هدف قرار داده اند.

این آخر داستان نیست چون مهمترین کلونی بومی ایران یعنی جازموریان پس از بارندگی های اخیر حالا سر سبز تر از همیشه آماده پذیرایی از کلونی های میلیون ملخ های صحرایی است که از سرزمین خشک عربستان و پس از کیلومترها طی مسیر برای زاد و ولد خود را آماده استقرار در بزرگترین پهنه طبیعی جنوب شرق کشور می کنند.

پس از سیلاب های گسترده ماه گذشته در جنوب کرمان و آبگیری ۱۰۰ درصدی باتلاق جازموریان حالا مراتع این تالاب سرسبز تر از همیشه است و به دلیل باتلاقی شدن جازموریان و حجم بالای سیلاب امکان دسترسی به مناطق مرکزی این حوضه آبریز وجود ندارد و بهترین مکان برای زاد و ولد ملخ های ایجاد شده است.

کلونی ها در عمق جازموریان رصد شده اند

این در حالیست که دقیقا در همین ایام زمان برداشت محصولات مختلف کشاورزی در جنوب کرمان فرا رسیده است.

پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی که نیمی از آن در همین ایام برداشت می شود حالا در معرض خطر جدی قرار دارد و در صورتی که جلوی هجوم ملخ ها به مزارع و باغ های گرفته نشود فاجعه ای اقتصادی در جنوب استان روی خواهد داد.

احداث باند فرود ضروری است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قلعه گنج در گفتگو با بازار نسبت به هجوم ملخ های عربستانی به جازموریان هشدار داد و گفت: در صورت عدم اختصاص بودجه لازم برای کنترل آفت با یک تراژدی مواجه خواهیم شد.

غلام عباس سلیمانی نسب با اشاره به اینکه به دلیل باتلاقی شدن جازموریان امکان سم پاشی در این عرصه وسیع وجود ندارد گفت: تنها امکان سم پاشی هوایی است که به دلیل تخریب شدن فرودگاهی که سال گذشته به صورت موقت ایجاد شد باید بلافصله باند فرودگاه هواپیمای سم پاش ایجاد شود.

تجهیز منطقه به اتومبیلهایی که بتوانند در مناطق صعب العبور رفت و آمد کنند و اختصاص هواپیماهای سم پاش بسیار ضروری است

وی ادامه داد: ملخ های صحرایی باز هم سه هزار هکتار از تالاب جازموریان را عرصه تاخت و تاز خود قرار داده اند. ملخ ها به زودی اقدام به تخم ریزی می کنند و در زمان کوتاهی جازموریان خود به محل استقرار ثابت ملخ ها تبدیل می شود.

وی ادامه داد: تجهیز منطقه به اتومبیلهایی که بتوانند در مناطق صعب العبور رفت و آمد کنند و اختصاص هواپیماهای سم پاش بسیار ضروری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قلعه گنج گفت: مبارزه با ملخ صحرایی را طی چند مرحله شروع کرده ایم و پیش بینی می شود که تا اواخر خرداد ماه مبارزه با ملخ صحرایی در شهرستان قلعه گنج ادامه داشته باشد.

وی گفت: با توجه به کمبود امکانات در صورت هجوم این ملخ ها به اراضی کشاورزی از تراکتور داران شهرستان که دارای دستگاه های سمپاشی می باشند خواهشمندیم که آمادگی لازم را جهت همکاری برای کنترل این آفت مخرب داشته باشند تا به مزارع و باغ های کشاورزان آسیبی وارد نشود.

۵۰ هزار هکتار از جازموریان کانون تخم گذاریهای ملخ ها

سلیمانی نسب بیان کرد: ۵۰ هزار هکتار از اراضی تالاب جازموریان که دارای شرایط رشد و تخم ریزی ملخ صحرایی می باشد در حال حاضر یا باتلاقی هستند و یا در محاصره رودخانه هلیل رود می باشند که کار مبارزه با ملخ صحرایی را برای ما دشوار کرده و همچنین وجود تپه های بزرگ شن های روان نیز امکان عبور خودرو را برای ما محدود کرده است.

وی بیان کرد: از کشاورزان خواهشمندیم هر چه سریع تر محصول خود را برداشت نمایند تا در صورت هجوم این ملخ ها به کشاورزان آسیبی وارد نشود.

این در حالیست که پیش از این سیلاب هم خسارت های هنگفتی به کشاورزان جازموریان وارد کرده است و پس از آن نیز افت قیمت محصولات باعث ورشکستگی کشاورزان شده است.

اگر ملخ های صحرایی به مزارع کشاورزان برسند در عرض ۲۴ ساعت همه محصول و گیاهان را می خورند و هیچ اثری از گیاهان باقی نمی ماند

احمد کمالی یکی از کشاورزان جنوب کرمان است که به خبرنگار بازار می گوید: هنوز ما وجود کلونی های فعال ملخ ها را مشاهده نکرده ایم اما امسال خیلی زودتر از سال های گذشته اخطارهای فائو صادر شده است و عشایر بومی منطقه نیز می گویند گله های ملخ را در باتلاق دیده اند.

وی افزود: اگر ملخ های صحرایی به مزارع کشاورزان برسند در عرض ۲۴ ساعت همه محصول و گیاهان را می خورند و هیچ اثری از گیاهان باقی نمی ماند.

کمالی افزود: از مسئولان می خواهیم در اسرع وقت اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند و سم مورد نیز برای مهار ملخ ها را در دسترس کشاورزان قرار دهند.

ملخ ها می توانند مزارع را در چند روز بیابان کنند

عباس مومنایی یکی دیگر از کشاورزان جنوب کرمان است که خبرنگار بازار می گوید: کشاورزان در سال جاری تحمل یک ضربه دیگر را ندارند چون در ابتدا با شیوع کرونا امکان صادرات از بین رفت و بعد از آن آفت قیمت انجام شد و سیلاب هم مزید بر علت شد.

وی افزود: آفت ملخ ها در مقابل مشکلاتی که در روزهای اخیر ایجاد شده بسیار بزرگتر است و در صورت هجوم ملخ ها به باغ ها امکان کشت در فصول بعد هم از بین می رود.

مومنایی اضافه کرد: ملخ های صحرایی عملا همه چیز را از بین می برند سال گذشته به صورت محدود برخی از باغ ها شاهد هجوم ملخ ها بودند اما با تلاش کشاورزان و جهاد کشاورزی مهار شدند اما در سال جاری هم تعداد کلونی ها بیشتر است و هم امکان دسترسی به دلیل باتلاقی شدن هزاران هکتار از جازموریان وجود ندارد.

شمال و غرب کرمان نیز در محدوده تهدید قرار دارند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در گفتگو با بازار اظهار داشت: در سال جاری طبق هشدار فائو ملخ ها از سه جبهه به استان کرمان هجوم می آورند که عملا این هجوم آغاز شده است.

ناصر طاهری افزود: وسعت هجوم ملخ ها نسبت به سال گذشته گسترده تر خواهد بود و با توجه به بارندگی های سال جاری مکان های مناسب برای تخم ریزی و زاد و ولد ملخ ها نیز افزایش یافته است.

سعی کرده ایم کشاورزان را در تمام نقاط استان برای مبارزه با ملخ ها توجیه کنیم اما امکانات موجود برای مقابله با آفت متناسب نیست

وی از مسئولان خواست اعتبار لازم برای مقابله با ملخ ها را هر چه سریعتر اختصاص دهند و در صورت تعلل در این زمینه شاهد گسترش هجوم ملخ ها به شمال و غرب استان نیز خواهیم بود.

طاهری بیان کرد: ملخ ها هم اکنون از سمن بندرعباس، رمشک و کهنوج وارد استان شده اند و رفته رفته هجوم آن ها بیشتر می شود.

این مسئول گفت: سعی کرده ایم کشاورزان را در تمام نقاط استان برای مبارزه با ملخ ها توجیه کنیم اما امکانات موجود برای مقابله با آفت متناسب نیست و نیاز به سم پاشی هوایی جدی است.

طاهری اظهار داشت: جدا از جنوب کرمان پیش بینی می کنیم ۱۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی در شمال کرمان نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

شیوع کرونا و تمرکز مسئولان روی حواشی بیماری موجب شده توجه برخی از مسئولان از مخاطرات حاشیه ای از جمله هجوم ملخ ها کمتر شود و این امر می تواند اقتصاد استان کرمان را تهدید کند.

کد خبر: ۱۸٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha