۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مخالف ورود نظام‌ مهندسی به شهرک‌های صنعتی هستیم
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

مخالف ورود نظام‌ مهندسی به شهرک‌های صنعتی هستیم

اردبیل - مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک گفت: ما مخالف ورود نظام مهندسی به ساخت و سازها در شهرک‌های صنعتی هستیم.

علی رسولیان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: در سفر استانی رئیس جمهور به مناطق مختلف کشور، تعهد ما ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده که بخش عظیمی از این تعهدات اجرایی شده است.

وی نمونه این تعهدات را احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، احداث پست برق و مرکز خدمات کسب و کار شهرک صنعتی اعلام کرد و گفت: تلاش ما بر این است تا به تمامی تعهدات خود در سفر رئیس جمهور عمل کنیم.

در حال حاضر در کشور ۸۴۷ شهرک و ناحیه صنعتی فعال است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ۸۴۷ شهرک و ناحیه صنعتی فعال است که ۵۰ هزار واحد صنعتی در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعالیت می‌کنند.

رسولیان افزود: با تلاش انجام شده و با همراهی فعالان اقتصادی سال گذشته بودجه شهرک‌های صنعتی ۹۰ درصد افزایش یافته و ۴۵ درصد رشد را در تخصیص منابع ملی شاهد بودیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۲۸۸ درصد زمین به مساحت ۶ هزار هکتار به محدوده شهرک‌های صنعتی افزوده شد و در توسعه زیرساخت‌های آب، برق و گاز نیز عملکرد ۲ برابری را شاهد بودیم.

رسولیان اضافه کرد: ۴۷ هزار طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در حال احداث و آماده بهره‌برداری است که بخشی از آنها امسال و بخش دیگر سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی از تعیین تکلیف زمین‌ها، واحدهای راکد صنعتی و واگذاری آن به صنعتگران واقعی خبر داد و بیان کرد: تمام تلاش ما بر این است تا در این حوزه منطبق بر قانون عمل کنیم.

هزینه تغییر کاربری در شهرک‌های خصوصی صفر است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک مصوبه اخیر دولت را در حمایت و توسعه شهرک‌های خصوصی صنعتی یادآور شد و اظهار کرد: در شهرک‌های خصوصی هزینه تغییر کاربری صفر است و ما آمادگی داریم با تأمین زمین از سوی سرمایه‌گذاران و تغییر کاربری با هزینه صفر، پشتیبانی‌های لازم را از فعالان اقتصادی انجام دهیم.

رسولیان ایراد شورای نگهبان را به مصوبه مجلس مبنی بر اختصاص یک درصد ارزش افزوده به توسعه شهرک‌های صنعتی یادآور شد و تصریح کرد: تلاش ما بر این است تا در قانون برنامه هفتم در این زمینه با همراهی نمایندگان مجلس حرکتی مؤثر انجام دهیم تا از این محل منابع درآمدی پایدار برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی اختصاص یابد.

وی از آمادگی برای توسعه شهرک‌های صنعتی خصوصی در کشور خبر داد و گفت: با توجه به واگذاری کار خدماتی در شهرک‌های صنعتی کشور به بخش خصوصی، دیگر امکان تخصیص منابع دولتی برای فعالیت‌های عمرانی در این شهرک‌ها وجود ندارد.

رسولیان مخالفت صریح خود را با ورود نظام مهندسی به ساخت و ساز شهرک‌ها و نواحی صنعتی یادآور شد و افزود: هر چند در قانون بر این موضوع تاکید شده ولی امیدواریم ابهامات برطرف شده و ساخت و سازها در شهرک‌های صنعتی که متفاوت از ساخت و ساز شهری است، از نظارت نظام مهندسی و اعمال قوانین سختگیرانه خارج شود.

حق نداریم فعالیت‌های خود را در مرکز کشور یا مراکز استان‌ها متمرکز کنیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در استان‌های مختلف آماده همکاری برای راه‌اندازی شهرک‌های صنفی تولیدی هستیم و بهتر است این ساخت و سازها در خارج از محدوده شهر انجام شود.

رسولیان اضافه کرد: کمبود زمین در شهرک‌های صنعتی اردبیل از دغدغه‌های جدی مطرح شده بود که ما تلاش می‌کنیم در کنار تأمین زمین در مناطق پرتقاضا، توازن و توسعه عادلانه در شهرهای مختلف را نیز در نظر بگیریم.

وی بیان کرد: ما حق نداریم فعالیت‌های خود را در مرکز کشور یا مراکز استان‌ها متمرکز کنیم بلکه بهتر است به مناطق مرزی و محروم نیز توجهی جدی داشته باشیم.

رسولیان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: قرار است در مجموع ۳۰۰ هکتار زمین جدید به شهرک‌ها و نواحی صنعتی اردبیل افزوده شود که کار عمرانی در ۶۰ هکتار شروع شده است.

وی تصریح کرد: ما در سال گذشته برای حمایت از استان‌های محروم و مرزی ۲۰ میلیارد تومان به صورت فوق‌العاده به این مناطق کمک کردیم تا روند توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی سرعت بگیرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک دو مدل واگذاری زمین را در شهرک‌ها و نواحی صنعتی یادآور شد و گفت: یا از طریق سامانه الکترونیکی و یا مدل مزایده واگذاری زمین انجام می‌شود و تلاش ما بر این است تا به معنای واقعی به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان حقیقی زمین واگذار شود.

کد خبر: ۱۸۲٬۶۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha