۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
نصب پنل های فیک روی نیروگاه های پشت بامی| آزمایشگاه مرجع برای تست کیفیت تجهیزات وارداتی نداریم
عضو هیات مدیره انجمن ساتکا در گفتگو با بازار مطرح کرد

نصب پنل های فیک روی نیروگاه های پشت بامی| آزمایشگاه مرجع برای تست کیفیت تجهیزات وارداتی نداریم

کریمی عضو انجمن ساتکا با بیان اینکه تا پایان سال تنها ۵ هزار تا از ۱۱۰ هزار نیروگاه پشت بامی که ساتبا هدف گذاری کرده، احداث می شود، گفت: به دلیل نبود آزمایشگاه مرجع برخی از پنل های وارداتی فیک هستند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته در ساتبا تا پایان سال ۱۱۰ هزار نیروگاه انشعابی ۵ کیلو واتی حمایتی در کشور احداث خواهد شد. هدف گذاری که فعالین این صنعت تحقق آن را تقریبا غیر ممکن می دانند. محمود کریمی عضو هیات مدیره انجمن ساتکا با اشاره به گذشت ۷ ماه از سال، به بازار می گوید: «در بهترین حالت فکر نمی کنم که تا پایان سال بیشتر از ۵ هزار نیروگاه پشت بامی احداث شود.»
او همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود با بازار به نبود آزمایشگاه مرجع برای تست کنترل کیفیت پنل های وارداتی اشاره کرد و گفت: برخی از تجهیزات نیروگاه های خورشیدی که وارد کشور می شوند، فیک و تقلبی بوده و بعد از دو سال شاهد افت کیفیت این پنل ها هستیم. او در ادامه همچنین به ظرفیت بالای زمین های کشاورزی و سوله های صنعتی برای احداث نیروگاه های پشت بامی خورشیدی اشاره می کند.
متن کامل گفتگوی بازار با «محمود کریمی» عضو هیات مدیره انجمن ساتکا را در ادامه می خوانید:

به دلیل نبود آزمایشگاه مرجع بعضا شاهد واردات پنل ها و تجهیزات فیک و تقلبی خورشیدی به کشور هستیم. این تجهیزات به دلیل نبود آزمایشگاه مرجع روی پشت بام خانه نصب می شوند اما بعد از دو سال شاهد افت شدید راندمان آنها هستیم

*بر اساس هدف گذاری صورت گرفته قرار است که تا پایان سال ۱۱۰ هزار نیروگاه پشت بامی در کشور احداث شود. آیا تجهیزاتی که قرار است در این نیروگاه ها استفاده شوند، استاندارد بوده و بهره وری لازم را دارند؟

ساتبا یک استانداردهایی را به شرکت های توزیع اعلام می کنند. شرکت ها بر اساس استاندارد هایی که کارشناسان ساتبا اعلام کرده، تجهیزاتی همچون پنل های خورشیدی وارد می کنند. استانداردی که ساتبا در این خصوص تعریف کرده، مطابق با استانداردهای روز دنیاست. اما مشکل ما در این حوزه نبود آزمایشگاه مرجع است. به دلیل نبود این آزمایشگاه ها بعضا شاهد واردات پنل ها و تجهیزات فیک و تقلبی خورشیدی به کشور هستیم. این تجهیزات به دلیل نبود آزمایشگاه مرجع روی پشت بام خانه نصب می شوند اما بعد از دو سال شاهد افت شدید راندمان آنها هستیم. به همین دلیل انجمن ساتکا به شدت دنبال راه اندازی چنین مرجعی است. چرا که شرکت هایی که دست به واردات تجهیزات تقلبی می کنند، شرایط کار را برای سایر فعالان در این حوزه سخت کرده است. شرکت هایی که پنل های فیک را وارد می کنند، قیمت های بسیار ارزانی را نسبت به افرادی تجهیزات استاندارد را از تولیدکنندگان معتبر دنیا ارائه داده و بازار را خراب می کنند.

*آیا آماری درباره درصد پنل های فیک و غیر استاندارد نصب شده روی پشت بام خانه ها وجود دارد؟

آمار دقیقی در اینباره وجود ندارد. اما گزارش هایی به ما از افت تولیدات برخی از نیروگاه های خورشیدی به ما رسیده که دلیلش غیر استاندارد و تقلبی بودن پنل هاست.

*حدود ۷ ماه از سال سپری می شود. با توجه به روند کند پیشروی کار فکر می کنید که هدف گذاری ساتبا در این خصوص امسال محقق شود؟

تنها حدود ۵ ماه به پایان سال بیشتر باقی نمانده است. در خوش بینانه ترین حالت از ۱۱۰ هزار واحد هدف گذاری شده تنها ۵ هزار واحد آنها احداث خواهد شد.

*چه تعداد سرمایه گذار برای احداث نیروگاه های کیلو واتی اعلام آمادگی کرده اند؟

بیش از ۱۰۰ شرکت در ابتدا درخواست خود را برای سرمایه گذاری در نیروگاه هایی که مشمول ماده ۱۲ می شدند، اعلام کردند که از این تعداد ۸۳ شرکت مورد تایید ساتبا قرار گرفت. البته به دلیل تضامین و نوع قراردادی که ساتبا اعلام کرده بود، برخی از سرمایه گذارها در مناقصه شرکت نکردند. تامین این تضامین برای سرمایه گذاران که پذیرفته اند هزاران میلیاردها تومان است. در نهایت ۵ شرکت که عمده آن ها به نوعی خصولتی بودند در این مناقصه برنده شدند. از جمله شرکت هایی که در مناقصه برنده شدند، مپنا و صاایران است.

*احداث نیروگاه های حمایتی روی پشت بام خانه ها تا چه اندازه برای بخش خصوصی جذاب است؟

مشکل اصلی سرمایه گذاران در این حوزه نرخ خرید تضمینی پایین است. اگر نرخ خرید برق جذاب باشد، می توان سایر مشکلات را حل و موانع را برطرف کرد.

قیمت پیشنهادی ما برای خرید تضمینی هر کیلو وات برق ۳ هزار تومان است. این در حالی است که قیمت خرید برق از نیروگاه های کیلو واتی حمایتی ۲۲۰۰ تومان و برای سایر نیروگاه ۱۹۰۰ تومان اعلام شده است

*قیمت منطقی خرید برق در شرایط فعلی چقدر است؟

قیمت پیشنهادی ما برای خرید تضمینی هر کیلو وات برق ۳ هزار تومان است. این در حالی است که قیمت خرید برق از نیروگاه های کیلو واتی حمایتی ۲۲۰۰ تومان و برای سایر نیروگاه ۱۹۰۰ تومان اعلام شده است. البته این نرخ ها با وجود گذشت ۷ ماه از سال هنوز ابلاغ نشده است.

*بر اساس آمار اعلامی بیش از ۸۰ درصد نیروگاه نصب شده در سال ۲۰۲۱ را نیروگاه های تجدید پذیر به خود اختصاص داده اند. با توجه به مزیت بالای انرژی های بادی و خورشیدی چطور می توان سرمایه گذاران در ایران را برای سرمایه گذاری در این حوزه ترغیب کرد؟

بسیاری از کشورها اقداماتی انجام داده اند که مردم به استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر روی آوردند. حمایت‌ هایی نظیر حمایت‌ های گمرکی، مالیاتی و زیست بومی. به عبارتی مشوق‌ هایی وجود دارد که افراد و صنایع را  علاقمند به سرمایه گذاری در این حوزه می‌کند، همچنین ارائه تسهیلات بانکی ارزان، عدم قطعی برق در پیک و… همه امتیاز و مشوق هایی است که صنایع را می‌ تواند علاقمند به سرمایه گذاری در این حوزه کند.

این علاقه مندی را می توان در بخش هایی همچون کشاورزی و صنعت هم ایجاد کرد. پیشنهاد ما برای جلوگیری از مهاجرت کشاورزان به شهرها تاسیس نیروگاه های خورشیدی در زمین های کشاورزی است. این نیروگاه ها می تواند درآمد سالانه ای برای کشاورزان داشته باشد. از آنجاییکه ایران با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می کند، احداث نیروگاه های خورشیدی در زمین های کشاورزی ضمن کمک به تامین برق، می تواند منبع درآمد خوبی برای کشاورزان در شرایط کم آبی باشد. این یک بازی برد- برد است.

جالب است که بدانید ۸۰۰ شهرک صنعتی داریم که ۵۰ هزار واحد را شامل می شوند. سقف این سوله ها بلا استفاده مانده در حالیکه با احداث نیروگاه های خورشیدی در پشت بام می توانیم بخش زیادی از کسری نیروی الکتریکی که امروز در کشور وجود دارد را تامین کنیم.

کد خبر: ۱۸۲٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha