۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
دولت سیزدهم از بسته حمایتی دامداران رونمایی کرد | تامین نهاده دامی در آینده نزدیک
گزارش خبری بازار؛

دولت سیزدهم از بسته حمایتی دامداران رونمایی کرد | تامین نهاده دامی در آینده نزدیک

دامغان- وزیر جهاد کشاورزی از رونمایی بسته حمایتی دولت سیزدهم از بهره‌برداران حوزه دامداری خبر داد که شامل صادرات شیر مازاد تولیدی و خرید دام از دامداران است.

بازار، گروه استان‌ها: نشست وزیر جهاد با بهره برداران بخش کشاورزی استان سمنان در دامغان برگزار شد و فعالان و بهره‌برداران بخش‌های کشاورزی و دامداری استان مشکلات و موانع پیش پای تولیدات خود را بیان کردند. این نشست در حاشیه سفر یک روزه سید جواد ساداتی نژاد به استان سمنان در سالن طوبای شهرستان دامغان برگزار شد.

در این نشست مشکلات دامداران و کشاورزان از جمله تامین نهاده های دامی، کود شیمیایی، خرید تضمینی گوشت، امکان صادرات دام زنده و ... از سوی بهره برداران استان سمنان مطرح شد همچنین اتحادیه های دام و کشاورزی نیز در این نشست به بیان پیشنهادات خود پرداختند.

بسته پیشنهادی دولت

وزیر جهاد کشاورزی در این نشست ضمن اشاره به اینکه دولت مشکلات دامداران و کشاورزان را رصد کرده و همپای آنان برای رفع مشکلات تلاش می کند، گفت: دولت سیزدهم بسته حمایتی را از بهره برداران بخش کشاورزی و دامداری پیشنهاد کرده است.

دولت سیزدهم بسته حمایتی را از بهره برداران بخش کشاورزی و دامداری پیشنهاد کرده است

ساداتی نژاد با بیان اینکه خرید تضمینی دام و تهاتر با نهاده های دامی یکی از اجزای این بسته پیشنهادی حمایتی دولت است، گفت: در راستای اجرای این طرح، نهاده‌های دامی مورد نیاز به عشایر و روستائیان به صورت امانی اهدا می‌شود این اقدام همچنین برای رفع مشکل نقدینگی از قشر دامداران انجام می شود.

وی با بیان اینکه حمایت از تولیدکننده و فروش مناسب محصولات، دغدغه دولت سیزدهم است، افزود: رفع تعهدات ارزی مرکبات ۵۰ درصد کاهش داده شد تا بتوانیم شاهد تسهیل در صادرات این رسته از تولیدات کشاورزی در فصل پیش رو باشیم.

دولت سیزدهم از بسته حمایتی دامداران رونمایی کرد | تامین نهاده دامی در آینده نزدیک

تعیین قیمت‌ها و ساز وکار آن

عضو کابینه سیزادهم با بیان اینکه جراحی اقتصادی با هدف اصلاح شرایط صورت گرفت اما دامداران در جریان آن دچار مشکل شدند، بیان کرد: دولت با اجرای طرح‌های بنیادی مانند خرید تضمینی دام و تامین نهاده دامی به دنبال رفع مشکل بهره برداران بخش جهاد کشاورزی است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه با قیمت گذاری دستوری موافق نیستیم اما اعتقاد داریم که در تعیین قیمت‌ها به حفظ قدرت خرید مصرف‌کننده نیز نگاه کرد، افزود: دولت در صنعت مرغ بدهی زیادی داشت که ۶۵ درصد بدهی با تامین نهاده تهاتر کرد از سوی دیگر باید گفت مجموع بدهی به صنعت طیور ۱۴۵ میلیارد تومان بود که با تلاش های صورت گرفته خوشبختانه ۹۰میلیارد تهاتر شده است.

خرید تضمینی دام و تهاتر با نهاده های دامی یکی از اجزای این بسته پیشنهادی حمایتی دولت است

وی با بیان اینکه مشکلات دامداران را احصا کرده ایم اما باید بگوییم که امروز کمبود نهاده دام و طیور در کشور وجود ندارد، هرچند در قیمت نهاده مشکل داریم، ابراز کرد: نهاده های دامی تامین و در سامانه بازارگاه برای خرید و فروش موجود است از سوی دیگر ۷.۵ میلیون تن کالای اساسی نیز در بنادر کشور وجود دارد تا دچار کمبود نشویم.

خرید دام تضمینی

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دولت خرید دام مازاد و تهاتر دام و نهاده های دامی و طیور را با اهتمام دنبال می کند، گفت: برای تامین نقدینگی مورد نیاز دامداران همچنیندامدارکارت به منظور حمایت از دامداران با ۱۰هزار میلیارد تومان اعتبار شارژ شد و مرحله دوم هفته آینده شارژ می‌شود.

ساداتی نژاد به موضوع نیازهای کشاورزان هم اشاره داشت و با بیان اینکه هیچ گونه کمبود کود در کشور وجود ندارد و به میزان کافی برای رفع نیاز کشاورزان تامین شده و مشکل احتمالی ممکن است به دلیل ضعف سامانه باشد، تاکید کرد: دستورات لازم برای رفع مشکلات صادر شده است.

وی با بیان اینکه در پایان سال قبل هر یک تن کود ۳۰۰ یورو بود که امسال این عدد سه برابر شد به ۹۰۰ یورو رسیده است، افزود: یک کیسه کود از ۵۰۰ هزارتومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و این افزایش قابل توجه و تامین نقدینگی برای خرید کود برای کشاورزان آسان نیست و دولت با اهتمام ویژه به دنبال رفع مشکلات کشاورزان است.

دولت سیزدهم از بسته حمایتی دامداران رونمایی کرد | تامین نهاده دامی در آینده نزدیک

تامین نقدینگی مورد نیاز صندوق بیمه کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه دولت و مجلس دست به دست هم برای رفع مشکلات تلاش می کنند، گفت: در زمینه خرید نهاده دامی و رفع مشکلات بهره‌برداران در بخش کشاورزی ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی تامین می شود.

محمد جواد عسکری با بیان اینکه ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز از طریق فروش اموال منقول و غیر منقول وزارت جهادکشاورزی در اختیار صندوق بیمه کشاورزی قرار می گیرد تا اعتماد از دست رفته کشاورزان به این صندوق دوباره بازیابی شود، ابراز کرد: این صندوق همچنین می تواند در مقوله پرداخت به کشاورزان و خسارات، عملکرد بهتری در آینده نزدیک داشته باشد.

با قیمت گذاری دستوری موافق نیستیم اما اعتقاد داریم که در تعیین قیمت‌ها به حفظ قدرت خرید مصرف‌کننده نیز نگاه کرد

وی با بیان اینکه ۲۴ کشتی نهاده دامی در لنگرگاه‌های کشور کناره گرفته اند، تاکید کرد: ۲۰ کشتی نیز از کشورهای مبدا در حال بارگیری نهاده هستند و به زودی با این ۴۴ کشتی که در آب های ایران اسلامی حضور خواهند داشت، مشکل نهاده حل خواهد شد.

امهال وام کشاورزان

نماینده زرین دشت و داراب در مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه مشکلات کشاورزان در زمینه تامین کود شیمیایی نیز با دولت مطرح شده و کمیسیون کشاورزی به این بحث هم ورود کرده است، گفت: بخش خصوصی برای تولید کود فسفاته و پتاسه وارد کار شده و امیدواریم بتوانیم در این بخش هم شاهد تقویت زیرساخت ها و تولیدات باشیم.

عسکری با بیان اینکه در بخش کود رفع نیاز کشاورزان با واردات و تولید داخل دنبال می‌شود، گفت: امهال و استمهال وام کشاورزان مورد توجه است و در دستور کار برای بررسی قرار دارد تنا از این طریق هم بتوانیم بخشی از مشکلات کشاورزان و دامداران را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه دولت و مجلس خوشبختانه همسو با هم هستند تا مشکلات بهره برداران بخش جهاد کشاورزی کاهش یابد، تاکید داشت: رویکرد دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی این است که تولید به گونه‌ای پیش رود که تولیدکننده و مصرف‌کننده رضایت داشته باشند و متضرر نشوند.

دولت سیزدهم از بسته حمایتی دامداران رونمایی کرد | تامین نهاده دامی در آینده نزدیک

مزیت‌های تولیدی استان سمنان

استاندار سمنان سومین سخنران این مراسم بود که با اشاره به تولید گوشت و مرغ و تخم مرغ حتی به میزان مازاد بر مصرف استان و صادرات به استان تهران و استان های دیگر همجوار، گفت: سمنان استان معین تهران در زمینه تولید مرغ است.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه استان سمنان در زمینه تولید تخم‌مرغ و گوشت‌قرمز نیز نقشی موثر در تامین نیاز بازار دارد، ابراز کرد: در روزهای آغازین اجرای طرح شجاعانه اصلاح اقتصادی، استان سمنان روزانه ۱۰۰ تن گوشت مرغ برای بازار تهران تامین می‌کرد و این نشان از توان تولیدکنندگان و بهره برداران بخش طیور استان است.

۳۰ هزار میلیارد تومان نیز از طریق فروش اموال منقول و غیر منقول وزارت جهادکشاورزی در اختیار صندوق بیمه کشاورزی قرار می گیرد

وی با اشاره به اینکه استان سمنان در زمینه تولید تخم‌مرغ و گوشت‌قرمز نیز نقشی موثر در تامین نیاز بازار دارد، افزود: طی روزهای آغازین اصلاح اقتصادی استان سمنان ۱۷ هزار تن شکر برای پنج استان کشور تامین کرد.

امروز دامغان علاوه بر نشست وزیر جهاد کشاورزی با بهره برداران، میزبان برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره ملی پسته ایران، دامغان بود که به میزبانی دانشگاه صنعتی دامغان برگزار شد. مراسمی که به معرفی ظرفیت های استان سمنان در بخش تولید پسته می پرداخت.

کد خبر: ۱۸۲٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha