۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
عقب‌نشینی سیل در پی اقدام عشایر قزوین؛ جلوی ضرر ۵۰۰ میلیارد تومانی گرفته شد
علاج واقعه قبل از وقوع؛

عقب‌نشینی سیل در پی اقدام عشایر قزوین؛ جلوی ضرر ۵۰۰ میلیارد تومانی گرفته شد

قزوین - اگرچه امسال قزوین روزهای پربارشی را پشت سر گذاشت اما اقدامات پیشگیرانه‌ای نظیر لایروبی به موقع رودخانه ها و هماهنگی برای کوچ دیرهنگام عشایر خسارات سیل را در قزوین به حداقل رساند.

مریم کشاورز مسعودیان؛ خبرگزاری بازار-  ۱۶۵ میلی‌متر بارش بهاره قزوین طی ۴۵ روز اخیر در حالی  با حداقل خسارت به زمین نشست که سال گذشته نزدیک به نیمی از این بارش بهاره خسارتی معادل ۲۴۰ میلیارد تومانی برجای گذاشته بود، با تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی چند سالی است که وضعیت بارش‌های بهاره در کشور و برخی از استان‌های شمال و شمال غربی به اوج خود رسیده است.

بارش‌های بهاره سیل‌آسای سال گذشته که بسیاری از استان‌های کشور را با مسئله سیل درگیر کرد برای قزوین نیز روزهای حساسی را رقم زد، روزهایی که شاید به مردم و به مسئولین ما یادآوری کرد که رودخانه‌های خروشانی از میانه شهر قزوین عبور می‌کنند، یا شهرداران را در شهرهایی که اتفاقاً در مسیر رودخانه احداث‌شده بود هشیارتر کرد.

به‌هرحال هرچه که بود، اگرچه تلفات جانی به همراه نداشت اما در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت، حتی باوجود آماده‌باش کامل دستگاه‌های خدماتی، نظارت‌های مستمر مسئولان و هشدارهای متعدد به مردم بازهم بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشت.

کوچ دیرهنگام عشایر برای جلوی خسارت

مدیر امور عشایری استانداری قزویندر این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: تجربه بارندگی‌های سال گذشته، سرمای هوا و شیوع بیماری کرونا موجب شد تا با توصیه‌هایی کوچ عشایر در ابتدای فصل بهار دیرهنگام انجام شود که همین مسئله جلوی خسارات در این بخش را گرفت.

بهزاد غیاثوند بیان کرد: کوچ عشایر قزوینی به نقاط ییلاقی امسال از ۱۵ اردیبهشت‌ماه آغاز شد که همین برنامه‌ریزی درست برای موجب شد تا به‌جز خسارت ر حوزه مسیرها و گذرگاه‌ها  خسارت دامی و انسانی در حوزه عشایر نداشته باشیم.

وی گفت: در استان قزوین دو هزار و ۳۰۰ خانوار عشایری در بیش از پنچ منطقه عشایر نشین زندگی می‌کنند که بیشترین تراکم عشایری استان در منطقه طارم، کوهیم و الموت وجود دارد.

اجرای ۴ پروژه راه‌سازی در حوزه عشایری

مدیر امور عشایری استانداری قزوین خاطرنشان کرد: بخشی از راه‌های عبور، گذرگاه‌ها و مسیرهای تردد عشایری در این مدت توسط بارندگی و سیلاب‌ها دچار آسیب شد که خسارت جزئی به همراه داشت و برآوردها هنوز برای ارزیابی ریالی آن انجام‌نشده است.

غیاثوند از اجرای چهار پروژه راه‌سازی در حوزه عشایری در قزوین خبر داد و گفت: امسال پروژه‌های توزیع پنل خورشیدی و تولید انرژی پاک، هشت پروژه تأمین آب شرب و چهار پروژه راه‌سازی در حوزه عشایری در استان در حال اجرا است که قطعاً شرایط زندگی را برای این خانوارهای عشایر قزوینی تسهیل می‌کند.

وی بیان کرد: عشایر از گروه‌های جمعیتی تولید کننده و حامی کشور هستند که تامین رفاه و نیازهای این افراد از مهم‌ترین وظایف ما است.

بارش‌های بهاره در قزوین ۲۰ درصد افزایش یافت

کارشناس اداره کل هواشناسی قزوین در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: بر اساس آخرین برآوردها از ابتدای امسال تاکنون استان قزوین بیش از ۱۷۰ میلی‌متر بارش بهاره را تجربه کرده است.

مهدی آخوندی بیان کرد: این در حالی است که مجموع بارش این مدت در فصل گذشته زیر ۱۳۵ میلی‌متر بوده است.

وی بیان کرد: از ابتدای سال زراعی تاکنون نیز قزوین ۳۶۷ و دو دهم میلی‌متر بارندگی را تجربه کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی نیم میلی‌متری را نشان می‌دهد.

جلوگیری از خسارتی ۵۰۰ میلیارد تومانی

مدیریت بحران استانداری قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: باتجربه‌ای که از سابقه سیل و بارندگی‌های سال گذشته در استان داشتیم توانستیم برای جلوگیری از سیل و آب‌گرفتگی در معابر استان اقدام کنیم.

خانی بیان کرد: سال گذشته با بررسی تمامی ۱۵۷ رشته رودخانه استان قزوین، لایروبی و آزادسازی حریم رودخانه بااعتباری نزدیک بر شش میلیارد تومان از خسارات احتمالی جلوگیری کنیم.

وی بیان کرد: درحالی‌که بیشترین میزان بارش پیاپی سال گذشته در قزوین ۵۳ میلی‌متر بارندگی در ۳۶ ساعت بود اما امسال بارشی ۴۷ میلی‌متری را در ۱۳ ساعت تجربه کردیم که می‌توانست خساراتی تا دو برابر خسارت سال گذشته یعنی چیزی نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان برجای بگذارد.

خسارت سیل و بارندگی در قزوین کمتر از ۱۳ میلیارد تومان بوده است

مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: بااین‌حال با اقدامات پیشگیرانه  و آمادگی که از قبل برای مواجهه با این مسئله داشتیم خسارات در قزوین کمتر از ۱۳ میلیارد تومان بوده است.

خانی گفت: اگرچه امسال برای قزوین سال پربارشی بوده است اما از ابتدای امسال خسارات مادر حوزه آب‌گرفتگی تنها ۳۲ واحد در مناطق مختلف استان بوده است، و در ۳ مورد زیر پل‌های استان و ۵ خیابان آب‌گرفتگی‌های مقطعی را تجربه کردیم که در مدت‌زمان کوتاهی مرتفع شد.

وی بیان کرد: در این مدت زیرساخت‌های راه و پل‌ها بیشترین میزان خسارات را داشتند که از مجموع ۱۳ میلیارد خسارت سیل در قزوین بزرگ‌ترین سهم به این بخش اختصاص‌یافته است آن‌هم به دلیل عمر زیاد برخی از این پل‌ها بود و همچنین آسیب‌دیدگی‌هایی که سال گذشته برخی از راه‌ها و پل‌ها را درگیر کرده  و به‌خوبی مرمت نشده بود امسال دوباره شدت گرفت.

جلوگیری از تخریب شهرستان آبیک

مدیریت بحران استانداری قزوین بیان کرد: در حوزه مسکن روستایی در استان قزوین پنج واحد در حد تعمیری آسیب دیدند ولی واحد تخریبی نداشتیم و در حوزه عشایر نیز خسارت جانی و دام مشاهده نشده است.

خانی بیان کرد: بررسی وضعیت بارش‌ها در قزوین و سایر استان‌های درگیر باسیل نشان می‌دهد باکمی بی‌توجهی ما هم می‌توانستیم شرایطی نظیر خوزستان، گلستان و لرستان داشته باشیم.

وی بیان کرد: تنها در یک مورد از بارندگی‌های امسال میزان بارش و طغیان رودخانه به حدی بود که اگر درست مدیریت نمی‌شد می‌توانست بخش قابل‌توجهی از شهرستان آبیک را تخریب و خسارات زیادی به همراه داشته باشد اما با استفاده از روش‌های کارشناسی، احداث خاک‌ریز و هدایت جریان آب به ضلع غربی شهر توانستیم از خسارات مالی و جانی زیادی جلوگیری کنیم.

شناسایی و ایمن‌سازی نقاط خطرساز رودخانه‌های قزوین

مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: احداث شبانه خاک‌ریز شهر آبیک را از سیلی وحشتناک نجات داد و توانستیم بدون هیچ خسارتی این مسئله را مدیریت کنیم.

خانی تصریح کرد: امسال نیز خوشبختانه با همراهی شرکت آب منطقه‌ای قزوین طرح رفع نقاط خطرساز را آغاز کردیم و با شناسایی ۲۲۴ نقطه خطرساز در ۱۵۷ رشته رودخانه استان شناسایی و برای ایمن‌سازی آن برنامه‌ریزی‌شده است.

وی بیان کرد: به همین منظور نزدیک به شش میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده که به‌زودی در اختیار آب منطقه‌ای قرار می‌گیرد تا اجرای طرح آغاز شود.

کد خبر: ۱۸٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha