۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
۶هزار هکتار به زمین‌های صنعتی کشور افزوده شد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

۶هزار هکتار به زمین‌های صنعتی کشور افزوده شد

اردبیل- معاون وزیر صمت و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گفت: در دولت سیزدهم، شش هزار هکتار زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به سرمایه‌گذاران واگذار شده است.

علی رسولیان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بدون حمایت بخش خصوصی توسعه کشور به ویژه امر تولید به نتیجه و ثمره نمی‌رسد و ضروری است بدون مداخله دولت بخش خصوصی در این حوزه آستین بالا زده و وارد شود.

وی به شفافیت عملکرد شرکت شهرک‌های صنعتی در یک سال اخیر به عنوان حامی و پشتیبان امر تولید اشاره کرد و گفت: ۹ هزار میلیارد تومان منابع داخلی شرکت‌های شهرک‌های صنعتی بوده که ۲۸۹ میلیارد تومان نیز کمک دولتی را در یک سال اخیر به این مجموعه شاهد بودیم.

به هیچ وجه شرکت شهرک‌های صنعتی از بابت واگذاری زمین منابعی را دریافت نمی‌کند

معاون وزیر صمت و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تصریح کرد: دولت با کمبود منابع روبه‌رو است و ما سعی می‌کنیم عمده منابع هزینه‌ای و زیرساختی را در شهرک‌های صنعتی تأمین کنیم به طوری که در یک سال اخیر سعی کردیم ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات کسری برق، ۲ هزار لیتر آب و هفت هزار هکتار کسری زمین را با تأمین ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع برطرف کنیم.

رسولیان افزود: ۹۰ درصد منابع این شرکت داخلی است که در بخش زیرساختی هزینه می‌شود و ۱۰ درصد باقیمانده نیز غیرعملیاتی بوده به طوری که ما تلاش کردیم در یک سال اخیر با کاهش هزینه‌های جاری به تقویت زیرساخت‌ها در استان‌های مختلف به ویژه مرزی و محروم کمک کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: به هیچ وجه شرکت شهرک‌های صنعتی از بابت واگذاری زمین منابعی را دریافت نمی‌کند بلکه منابع دریافت شده مربوط به ایجاد زیرساخت‌ها است که ما به ازای هر مگاوات برق ۲.۵ میلیارد تومان و یک لیتر تأمین‌ آب یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان هزینه می‌کنیم.

شرکت شهرک‌های صنعتی یک شرکت ضررده است

رسولیان هزینه‌های سرسام‌آور تهیه و تدارک زیرساخت‌ها را در شهرک‌های صنعتی یادآور شد و اضافه کرد: ما وظیفه تأمین زیرساخت‌ها را داریم و هزینه زمین کمتر از ۲ درصد هزینه سرمایه‌گذاری است.

وی بیان کرد: هر چند شرکت شهرک‌های صنعتی یک شرکت ضررده است اما از ابتدای امسال در حال احداث ۳۰ پست برق هستیم و در دولت سیزدهم ۶۶ پست برق احداث و راه‌اندازی کردیم و راه‌اندازی ۹۳ پست دیگر نیز در برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری ما است.

رسولیان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: سال گذشته با تأمین آب از محل پساب فاضلاب سعی کردیم تا آب پایدار شهرک‌ها و نواحی صنعتی پرتقاضا را تأمین کنیم.

تعهدات ۱۰ هزار میلیارد تومانی سفر رئیس جمهور در حوزه شهرک‌های صنعتی

وی به تعهدات ۱۰ هزار میلیارد تومانی سفر رئیس جمهور در حوزه شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: عمده این تعهدات در ارتباط با طرح‌های توسعه‌ای تصفیه‌خانه فاضلاب و همچنین ارتقای پست برق و مراکز کسب و کار بوده که در استان اردبیل نیز این طرح‌ها در مرحله تکمیل است.

رسولیان فعالیت ۸۴۷ شهرک و ناحیه صنعتی را با فعالیت ۵۰ هزار واحد صنعتی یادآور شد و تصریح کرد: سال گذشته با کمک فعالان اقتصادی ۹۰ درصد منابع این شرکت‌ افزایش یافته و ما سعی کردیم تا ۶ هزار هکتار واگذاری زمین صنعتی را در کشور انجام دهیم.

وی افزود: در کنار واگذاری زمین با یک رشد ۲۸۸ درصدی، در تأمین‌ آب، برق و گاز نیز روند رشد ۲ برابری را نسبت به سال‌های گذشته شاهد هستیم.

هزینه تغییر کاربری شهرک‌های خصوصی صفر است

رسولیان از احداث ۴۷ هزار واحد صنعتی خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال‌جاری ۴۰۰ هکتار و در سال گذشته ۹۹۰ هکتار زمین صنعتی راکد بازپس گرفته شده تا تحویل سرمایه‌گذاران واقعی شود.

معاون وزیر صمت و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اضافه کرد: بر اساس مصوبه دولت هزینه تغییر کاربری در شهرک‌های خصوصی صفر است و ما تلاش می‌کنیم تا به توسعه شهرک‌های خصوصی در کشور کمک کنیم.

وی از ایراد شورای نگهبان به مالیات بر ارزش افزوده اختصاص یافته به شهرک‌ها خبر داد و بیان کرد: قرار بود یک درصد از محل ارزش افزوده به شهرک‌های صنعتی اختصاص یابد که قطعا در برنامه هفتم توسعه پیگیر گنجاندن این بند در برنامه توسعه هفتم هستیم تا شهرک‌های صنعتی نیز از این منابع بهره‌مند شوند.

۱۸ هزار هکتار اراضی آماده واگذاری در سطح کشور داریم

رسولیان با اعلام مخالفت با ورود نظام مهندسی به شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: هر چند قانون نظام مهندسی را موظف به نظارت در ساخت و سازهای شهرک‌های صنعتی کرده اما ما مخالف این امر هستیم و انتظار می‌رود همکاران ما در نظام مهندسی کمترین هزینه را دریافت کنند.

وی از اصلاح برخی از قوانین و مقررات دست و پاگیر در تسهیل فرآیند واگذاری زمین و ساخت و سازها خبر داد و تصریح کرد: ۱۸ هزار هکتار اراضی آماده واگذاری در سطح کشور داریم که به دور از تمرکز در تهران و مراکز استان‌ها، سعی داریم با توجه بیشتر به استان‌های محروم و مرزی توزیع این منابع را انجام دهیم.

کد خبر: ۱۸۲٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha