۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
حذف یکباره ارز دولتی هزینه تولید را افزایش داد
یک فعال اقتصادی:

حذف یکباره ارز دولتی هزینه تولید را افزایش داد

گرگان- حقیقی، مدیر عامل شرکت ایده پرداز طیور گفت: آزادسازی ارز دولتی از نهاده‌، هزینه‌ها را افزایش و حذف یکباره ارز دولتی نیز هزینه تولید را افزایش داد.

آرمان حقیقی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شرکت ایده پرداز طیور نمایندگی بخش دارو، افزودنی های دام و طیور از شرکت های تولید کننده، وارد کننده در استان است که کار توزیع این محصولات را هم بر عهده دارد.

مدیر عامل شرکت ایده پرداز طیور با بیان اینکه مشتری هدف ما داروخانه ها، شرکت های زنجیره ای و کارخانه ها هستند، افزود: محصولات ایرانی رونق بهتری در بازار استان دارند، در حالی که محصولات خارجی نیز از کیفیت خوبی برخوردار هستند و علت آن تجربه و دانش زیادی است که شرکت‌های خارجی از آن برخوردارند.

وی با بیان اینکه در زمان‌های مختلف محصولات داخلی پاسخ گوی نیاز کشور نبوده، بیان کرد: بعضی از مواقع تولید کننده برای رفع کمبود به سمت محصولات خارجی می رود تا بتواند نیاز بازار را برطرف کند ولی به طور کلی محصولات داخلی صرفه اقتصادی بهتری نسبت به خارجی دارد.

وی ضمن یادآوری این مطلب که واردات محصولات خارجی باعث خروج ارز از کشور می شود در حالی که وارد کنندگان از حاشیه سود کمتری نسبت به گذشته برخوردار هستند، افزود: در گذشته این محصولات با ارز دولتی وارد می شد که از سود قابل توجهی برخوردار بود و هرچند که برخی ها در بعضی مواقع از رانت استفاده می کردند تا به سود بیشتری برسند.

حقیقی تصریح کرد: در گذشته برای رسیدن محصولات به دست مشتری، دلال‌های فراوانی وجود داشت در حالی که وارد کننده نیز چند برابر دلال به سود می رسید.

وی اضافه کرد: درصورتی که اقتصاد فعلی ما دستوری نباشد و بازار آزاد و رقابتی یعنی بر اساس عرضه و تقاضا باشد به نتایج مثبت و خوبی خواهیم رسید ضمن اینکه تعادل در بازار هم برقرار می شود.

مدیر عامل شرکت ایده پرداز طیور گفت: آزادسازی ارز دولتی از نهاده‌، هزینه‌ها را افزایش و حذف یکباره ارز دولتی نیز هزینه تولید را بالا برد.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد هزینه ها در واحد پرورش صنعت طیور، مربوط به خوراک دام می شود، گفت: در حالی که هزینه نهاده‌ها به یکباره سه برابر شد و هزینه تولید نیز افزایش یافت.

حقیقی گفت: بازار کشش افزایش قیمت مرغ را به یک باره ندارد در حالی که در یک مقطعی حاشیه سود کاهش پیدا کرد و پرورش دهنده دچار زیان شد.

مدیرعامل شرکت ایده پرداز طیور ضمن یادآوری این مطلب که در حال حاضر شاهد افزایش قیمت مرغ هستیم و همین امر باعث افزایش سود تولید کننده می شود، افزود: البته واحدهای پرورش دهنده مرغ مادر در حال سود کردن هستند و دلیل آن هم بالا بودن قیمت جوجه و هزینه تمام شده آن است.

کد خبر: ۱۸۲٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha