۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
در شرایط تحریم و شیوع کرونا راهی جز تولید نداریم
رئیس جمهور:

در شرایط تحریم و شیوع کرونا راهی جز تولید نداریم

حجت الاسلام روحانی، رییس جمهور با بیان اینکه برای تامین نیازمندی‌ها در شرایط تحریم و کرونا راهی جز تولید نداریم، گفت: تحرک در بازار بورس به عرضه سهام جدید در آن بستگی دارد؛ بورس وقتی زنده است که سهام نو در آن عرضه شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی پیش از ظهر پنج شنبه در آیین بهره برداری از طرح‌های ملی مس ایران که به‌شکل ویدیو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: امروز روز بسیار خوبی برای همه ما بود به خاطر چهار افتتاح بزرگی که در استان کرمان داشتیم در بخش مس در فلزات ما در کنار فولاد، مس آلومینیوم در رتبه های مهم در کشور هستند که هم نیازهای داخلی ما را تامین می کنند و هم موجب صادرات می‌شوند.

رییس‌جمهوری افزود: آقای استاندار آمار خیلی خوبی دادند و گفتند در سال قبل ۲۶ هزار میلیارد طرح در بخش معادن و صنایع معدنی افتتاح شد و نوید وی این بود که تا پایان سال حدود ۳۰ هزار طرح افتتاح خواهد شد و این به آن معنا است که افتتاح های فراوان دیگری تا پایان سال در استان کرمان پیش روی ما است.

روحانی ادامه داد: این افتتاح‌ها پاسخ قاطعی است که همه کارگران و مدیران و مسئولان ما به استکبار جهانی می‌دهند که به‌رغم فشارهای تحریم، ما طرح‌ها را پیش می بریم و تکمیل می‌کنیم و برای جوانان اشتغال درست کرده و تولیدات را  صادر می‌کنیم.

رییس جمهوری با بیان نکاتی افزود:  آقای استاندار  همچنین خبر خوشی در بخش کشاورزی دادند. در برخی محصولات مثل پسته و خرما استان کرمان بیشترین تولید را در کشور داشته است. در بخش جنوب کرمان گله داشتند که محصول فراوانی به بار نشسته و به دلیل بیماری کرونا باید برای آن چاره اندیشی کنیم که این محصولات و کشاورزان به قیمت که برای آنها به صرفه باشد؛ این موضوع را به وزیر کشاورزی خواهم گفت و در دولت پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه یک استان سرزنده در بخش‌های مختلف هم تولیدکننده و هم صادر کننده و استانی پر افتخار با سرداران بزرگ و شخصیت های والامقامی است که از کشور و مردم ما محافظت کردند و نمونه بسیار والای آن شهید سپهبد قاسم سلیمانی است و دیدیدم که چه افتخار بزرگی برای ما، مسلمانان و منطقه آفرید، خداوند روح او را در جوار روح امام مجتبی  (ع) در این ایام قرار دهد.

روحانی افزود:  همچنین مساله آب را حتما دنبال و با وزیر نیرو این موضوع را می‌کنیم هم برای تخصیص آب مدنظر شما و هم برای اینکه هر چه زودتر این آب از منطقه جنوب به استان کرمان برسد و می‌دانیم که برای صنعت و کشاورزی این استان یکی از نیازمندی‌های اصلی است.

برای پیشبرد کارها و تامین نیازمندی‌ها در شرایط تحریم و کرونا راهی جز تولید نداریم

روحانی تاکید کرد: در سال جهش تولید شاهد حرکت بیشتر و سریع‌تری در تولید نسبت به سال‌های گذشته باشیم.  اینکه رهبری امسال بیشتر بر مساله تولید تاکید کردند این است که در شرایط تحریم و کرونا برای پیش رفتن کارها و تامین نیازمندی‌های مردم  راهی جز تولید نداریم و باید تولید را گسترش دهیم. هم برای تولید و صادارت و هم اشتغال که بسیار برای ما مهم است.

وی خاطرنشان کرد: معدن یکی از سرمایه‌های در اختیار دولت است که باید مورد بهره برداری قرار گیرد اگر جه بهره برداری‌ها آسان است چون مجوز برای معادن شن و ماسه یا آهک، گچ که پیچیدگی زیادی ندارد و بخش خصوصی می‌تواند به خوبی آن را اداره و محصول آن را در اختیار مردم قرار دهد.

روحانی افزود: اما برخی از معادن هستند که نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارند و دولت باید کمک کند. مخصوصاً اینکه دولت در زمینه اکتشاف بگوید که  معادن در کجا هستند و با چه عیاری و در چه عمقی وجود دارد.

رییس جمهوری بیان داشت: بسیار خوشحال شدم که گفته شد که در بخش اکتشافات مینوک تلاش می‌شود معادنی که در عمق این منطقه وجود دارد شناسایی شود. ما هنوز در عمق زمین نرفتیم، و در سطح زمین از این معادن استفاده می‌کنید. باید به عمق یک تا سه کیلومتری برویم. البته در نفت و گاز به این اعماق رفتیم اگر نفت و گاز را جزو معادن معمولی قرار دهیم معمولاً آنها را معادن ویژه حساب می‌کنیم و در آنها به عمق‌های بسیار زیاد رفته‌ایم.

روحانی تصریح کرد: اما در بقیه معادن در بعضی از قسمت‌ها هنوز به عمق زیاد نرفته‌ایم و جایی که معدن بزرگ با عیار خوب هست به‌صرفه است که ما در عمق برویم و از آن معادن استفاده و بهره برداری کنیم.

اکتشاف معادن در دولت تدبیر و امید چند برابر گذشته است

رییس جمهوری عنوان کرد: بخش اول معدن، اکتشاف است. خوشحالم در دولت یازدهم و در دولت دوازدهم در این زمینه کار بسیار بزرگی انجام گرفته است. یعنی آنچه در دولت یازدهم و دوازدهم اکتشاف شده با آنچه در تاریخ ایران اکتشاف شده، بسیار بیشتر است. به این معنا که این اکتشافی که در طول این ۷ سال انجام گرفته چندین برابر اکتشاف کل تاریخ این است.

وی افزود: آقای وزیر صمت در آغاز صحبت‌هایشان اشاره کردند در این یکی دو سال در زمینه اکتشاف چه کار بزرگی انجام گرفته است. این کار اول ما است که بسیار هم مهم است. دستگاه‌های مختلف در این زمینه کار و تلاش می‌کنند.

رییس جمهوری اظهار داشت: مسئله دوم، آزادسازی پهنه‌هاست. یعنی ما اینجا را می‌گوییم که معدن است و دور آن را خط می‌کشیم، کیلومتر در کیلومتر متوقف می‌کنیم و می‌گوییم که کسی حق ورود ندارد و هیچ استفاده‌ای نباید صورت بگیرد و اینجا پهنه معدنی است. البته سریع از آن استفاده نمی‌شود.

روحانی افزود: باید کاری کنیم معادنی که اکتشاف شده به سرعت در اختیار مردم قرار دهیم. شرکت‌هایی هستند با هم تشکیل می‌شوند، تعاونی‌هایی هم هستند که آماده‌اند و همچنین بخش خصوصی. یا اینکه تبدیل کنیم به سهامی که اگر دولت هم می‌خواهد حضور داشته باشد این دولت‌ بیاید و بخش بزرگی از سهام خود را به مردم واگذار کند.

با کمی تلاش می‌توانیم بورس را به چندی برابر برسانیم

روحانی بیان کرد:  در اینجا هم تاکید می‌کنم، سهام ایمیدرو باید در بورس بیاید و به مردم واگذار شود. بورس ما استعداد بسیار زیادی دارد. آنچه امروز در بورس تهران ما مشاهده می‌کنیم که رقم و سرمایه آن خوشبختانه قابل ملاحظه‌ای است اگر کمی تلاش کنیم می‌توانیم این بورس را به چندین برابر برسانیم.  

وی خاطرنشان کرد: وقتی بورس زنده است که ما سهام جدید را عرضه کنیم. یه‌وقتی داخل بورس است این سهامش به آن می‌فروشد و آن شخص سهامش را به دیگری می‌فروشد و در داخل بورس گردش می‌کند. البته این در جای خودش خوب است. چرا که یکی از کارهای بورس همین است. اما زنده بودن و تحرک جدید بورس این استسهام جدید را وارد عرضه بورس کنیم.

رییس‌جمهوری ادامه داد: امسال، دو سه قدم خوب در این زمینه برداشته شده است. سهام عدالت هم ان شاءالله به بورس می‌آید و عرضه می‌شود که به ۵۰ میلیون جمعیت مردم تعلق دارد. البته آنهایی که تمایل به فروش دارند و آنهایی که تمایل ندارند سهامشان را نگه می‌دارند. که این هم یک تحرک بزرگی را در بورس ایجاد می‌کند.

روحانی افزود: سهام عدالت معمولا و اکثریت قاطع برای شرکت‌هایی است که بسیار سودده هستند و این سهام بسیار ارزشمندی است. این سهام به‌راحتی در بازار بورس به فروش خواهد رفت.

وی گفت: باید مسئولان وزارت اقتصاد تلاش کنند البته این چند روز هم تلاش کرده‌اند، صدا و سیما هم تلاش کرده‌است و به یک شکلی توضیح می‌دهد که آخرش مردم مرتب از دفتر ما سوال می‌کنند که این چه شد و مقصود چیست؟ یعنی اینقدر ما پیچیده مساله را مطرح می‌کنیم.

مردم راههای زیادی برای فروش سهام دارند 

رییس جمهوری یادآور شد: من روز گذشته هم در دولت تاکید کردم مردم و همه آنهایی که دارای سهام عدالت هستند بدانند، باید به آنها اطلاع داده شود و آنها باید خبر بدهند که می‌خواهند این سهام عدالت را نگه دارند یا می‌خواهند بفروشند و این قدم اول است.

روحانی گفت: اگر مردم می‌خواهند سهام عدالت را نگه دارند که بسیار خب نگه می‌دارند و سود سالانه هم هر چقدر است به آنها می‌رسد. اگر می‌خواهند بفروشند این با یک پیام، پیامک و یک تماس. اینها سایت و سامانه هم دارند در سامانه می‌توانند وارد شوند و اعلام کنند که می‌خواهیم سهام خودمان را بفروشیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: فروش این سهام هم راه‌های متعددی دارد. مسئول آن وزارت اقتصاد است و این وزارتخانه باید این کار را انجام دهد. من از وزیر اقتصاد هم می‌خواهم که این کار را هر چه سریع‌تر انجام بدهد. به نظر من راه‌های مختلفی وجود دارد که مردم به راحتی بتوانند سهامشان را بفروشند که  فعلا به این مساله وارد نمی‌شوم که آن وزارتخانه مسئول خودش به این مساله وارد شود. راه‌های مختلفی وجود دارد که مردم به راحتی بتوانند سهامشان را بفروشند و پول آن سهام را به هر مصرفی که می‌خواهند برسانند و مال خودشان است.

روحانی گفت: شرایط سخت تحریم و کرونا که امروز مردم گرفتار شدند و شرایطی که برخی از شغل‌ها به‌طور کامل تعطیل شده و بسیاری از مراکز ورزشی و تفریحی و فرهنگی و بسیاری از محافل دینی و مساجد ما تعطیل هستند و  نقل و انتقال  و سفرها و گردش ها بسیار پایین آمده و به مردم توصیه می‌کنیم که در خانه بمانید. خیلی‌ها صدمه دیدند.

وی در مورد سهام و بازار بورس افزود:  کسانی که نیازمند هستند آن (سهام عدالت) را بفروشند سهام هم الان ارزشمند است و این حرکت خوبی برای مردم خواهد بود، بورس باید فعال شود و توسعه پیدا کند.

روحانی ادامه داد:  چیزهایی را در بورس نیاوردیم که باید درباره آن فکر کنیم. هیچ وقت فروش زمین را در بورس قرار ندادیم زمین های بزرگی هست که یا دولت در اختیار دارد یا نیروها  مسلح مثلاً پادگان است در حالی که نصف آن برای نیروهای مسلح کافی است و نصف آن را می تواند واگذار کند  و یا دولت زمین هایی دارد که می‌تواند بخشی از آن را عرضه کنند.

رییس جمهوری اضافه کرد: معادن بسیار زیادی در کشور داریم که باید مشخصات آن روشن شود قیمت گذاری و  وارد بورس شود و ما بتوانیم علاوه بر سهام، خود معادن را در بورس عرضه کنیم و تحول بزرگ ایجاد شود.

معادن از سرمایه های بزرگ دولت است

روحانی با بیان اینکه معادن از سرمایه های بزرگ دولت است، ادامه داد:  دولت سرمایه های خیلی بزرگی دارد. معادن بزرگ نفت و گاز، جنگل‌ها، مرتع و زمین‌های فراوان و ثروت های زیادی دارد. یکی از این ثروت‌ها معادن است که از ثروت های بسیار بزرگی هستند که اولاً باید پهنه ها را آزاد کنیم.  

وی خاطر نشان کرد: در برخی از این پهنه‌ها بین معادن و محیط زیست دعوا است. محیط زیست می گوید نباید دست بخورد و معادن می‌گوید در داخل آن چند معدن مهم وجود دارد. این البته وظیفه ما و وظیفه شورای عالی محیط زیست است. در این راستا ما بسیاری از پهنه ها را آزاد کردیم و متقابلا بسیاری از پروژه‌ها را به محیط زیست اضافه کردیم.

رییس جمهوری گفت: معادن اگر در مسیر درست باشد و اگر تکنولوژی پیشرفته باشد می تواند به محیط زیست ضرر نزند. از نکات برجسته در مورد طرح‌هایی که  امروز افتتاح شد این بود که از نظر زیست محیطی بسیار مهم بود- یعنی گرد و غبار مس که در فضا منتشر و آن را آلوده می کرد- یکی از مشخصه های این چهار طرح این بود که محیط زیست را سامان می‌دهد و از آن حراست و حفاظت می‌کند.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: بخشی از معادن ما در دعوای بین محیط زیست و معادن گرفتار است. بخشی از معادن را هم با مقرراتی در داخل خانواده معادن واگذار کردند، مثلاً خانواده‌ای یک پهنه را گرفته است و سال‌ها معطل است، نه  خودش استفاده می‌کند و نه از آن استفاده می‌شود باید مقرراتی بگذاریم باید زمان کوتاهی در اختیار باشد اگر نتوانست پهنه آزاد شود.

آزادشدن پهنه‌های معادن می‌تواند اشتغال زیادی ایجاد کند

روحانی با بیان اینکه با آزادشدن پهنه‌های معادن می‌توان اشتغال زیادی ایجاد کرد، گفت: مسئله مهم دیگر در حوزه معدن،   خام‌فروشی است که مراحلی دارد. مثلا وقتی ما سنگ‌آهن صادر نمی‌کنیم، کنسانتره وزمانی به جای کنسانتره آهن اسفنجی صادر می‌کنیم و یا زمانی می گوییم کنسانتره یا آهن اسفنجی را هم صادر کنیم که می‌گوییم این هم خام‌فروشی است.

وی ادامه داد: خام فروشی مراحل دارد و باید مسبه مصرف کننده نهایی برسانیم اگر در آنجا خام‌فروشی را متوقف کردیم. مثلاً در سنگ ساختمانی می‌توانیم در این حوزه صادر کننده خوبی باشیم قبلاً انفجار درست می‌کردیم و مقداری از آن را در اختیار می‌گرفتیم حالا از وسایل جدیدی استفاده می کنیم. مثلا سنگ بزرگ سه متر در دو متر یا یک متر در ۲ متر آن را صادر می‌کنیم. این سنگ در کشورهای دیگر می‌رود و در آنجا به بهترین برش‌ها داده و صیقل داده می‌شود و دو مرتبه باز می‌گردد و ما سنگ را می‌فروشیم و بعد ۱۰ برابر قیمت باید بخریم این هم خام‌فروشی است.

روحانی افزود: اگر سنگ برش و صیقل بخورد آن هم خام‌فروشی است. مصرف نهایی مربوط به ساختمان است یعنی معمار ساختمان بگوید که چه سنگی با چه برشی می خواهد به این معنا که از اول سنگ معدن از  استخراج می شود برای ساختمان برش بخورد و به آن مصرف برسد. وگرنه دومرتبه سنگ به خارج می رود برش می خورد و دوباره در ساختمان برش می خورد.

خام فروشی در بخش معدن را متوقف کنیم

رییس جمهوری تاکید کرد: اصل اینکه خام‌فروشی را متوقف کنیم باید معادن ما برای ساختمان های خاص سفارش بگیرند اگر کسی می‌خواهد ساختمان بسازد اندازه گیریها انجام و برای معدن ارسال می‌شود در معدن سنگ را برای ساختمان مذکور آماده می‌کند و در نهایت این کار را باید بکنیم. بنابراین این هم مسئله مهمی است  که دولت باید اهتمام ورزد.

وی گفت:  اگر معادن را به بخش خصوصی واگذار کنیم آنها این کار را به راحتی می کنند. یعنی بخش دولت کلاً چابک نیست اصولاً دولت تشریفات زیادی دارد. دلیلش این است بخش دولتی‌ها ۸ صبح سر کار می‌آیند ۴ بعد از ظهر می‌رود ولی بخش خصوصی ۵ صبح تا ۱۱ شب کار می کند یعنی بخش خصوصی می‌تواند ما را فعال کند.

روحانی گفت:  امسال که سال جهش تولید یکی از پایه هایش معادن است که هم در اکتشاف هم واگذار کردن صحنه ها و پهنه های معدنی، هم فروش آنها و هم واگذار کردن به بخش خصوصی و هم جلوگیری از خروج خام‌فروشی حرکت خوبی داشته باشیم.

وی یادآور شد: سال سختی است ولی در سایه تلاش و کوشش، خداوند برکت و خیر را برای ما محقق می‌کند.

کد خبر: ۱۸٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha