۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۳
بورس سانتیاگو؛ سومین بورس بزرگ در امریکای لاتین

بورس سانتیاگو؛ سومین بورس بزرگ در امریکای لاتین

در بورس اوراق بهادار سانتیاگو، روزانه بیش از ۲ میلیارد دلار در سهام، اوراق بهادار با درآمد ثابت، ابزارهای بازار پول، سهام صندوق های سرمایه گذاری و اوراق بهادار خارجی معامله می شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در بازار بورس اوراق بهادار شیلیایی (SSE) Santiago Stock Exchange مستقر در شهر سانتیاگو، ۲۰۴ شرکت پذیرفته شده است. ارزش بازار این بورس در سال گذشته معادل ۱۹۰ میلیارد دلار امریکا اعلام شده است.

بورس اوراق بهادار سانتیاگو در ۲۷ نوامبر ۱۸۹۳ تأسیس شد و هم‌اکنون پس از بورس سائوپائولو برزیل و بولسا مکزیکانا دی والورز مکزیک، سومین بازار بورس اوراق بهادار آمریکای لاتین، به‌شمار می‌آید.

این بورس، معاملات کاملا الکترونیکی در سهام، اوراق قرضه، ابزارهای بازار پول و فارکس را ارائه می دهد.

شیلی با جمعیت ۱۹ میلیون نفر، یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد در آمریکای لاتین طی دهه گذشته بوده و بالقوه، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

بر اساس داده‌های رسمی بانک جهانی، ارزش تولید ناخالص داخلی GDP شیلی در سال ۲۰۲۱ حدود ۰.۳۰ درصد از اقتصاد جهان را نشان می‌دهد. در این سال ارزش تولید ناخالص داخلی در سراسر جهان ۹۴ هزار میلیارد دلار بوده، ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور، ۳۳۰ میلیارد دلار بوده است.

این کشور این یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس در جهان است که ۲۸ درصد از کل مس جهان را تولید می کند.

شیلی همچنین ۵۴ درصد از ذخایر لیتیوم جهان را در اختیار دارد. افزون بر این، صادرکننده اصلی زغال اخته، گیلاس، انگور، آلو و سیب است.

این کشور به عنوان یک رهبر جهانی در انرژی‌های تجدیدپذیر رتبه‌بندی شده است و بر توسعه تولید هیدروژن سبز متمرکز است.

در بورس اوراق بهادار سانتیاگو (SSE)، اوراق قرضه، صندوق های سرمایه گذاری، گزینه های سهام، معاملات آتی، سکه های طلا و نقره ضرب شده توسط بانک مرکزی شیلی، و دلار آمریکا در Telepregón، پلتفرم الکترونیکی آن، معامله می‌شود.

در این بورس سه شاخص عمده به شرح زیر وجود دارد.

شاخص عمومی قیمت سهام Indice General de Precios de Acciones یا IGPA؛ یک شاخص وزنی بر اساس ارزش بازار است که تغییرات قیمتی اکثر سهام بورس را اندازه‌گیری می‌کند. این شاخص سالانه بازبینی می‌شود.

شاخص قیمت سهام انتخابی Indice de Precios Selectivo de Acciones یا IPSA؛ از ۴۰ سهام پرمعامله تشکیل شده است و هر سه ماه یکبار تجدید نظر می شود.

شاخص Inter-۱۰؛ یک شاخص وزنی حجمی و از جمله ۱۰ سهام اصلی شیلی به شمار می‌رود. این شاخص، هر سه ماه یکبار تجدید نظر می شود. در این شاخص معاملات آتی با IPSA و دلار آمریکا انجام می شود.

پیشینه بورس اوراق بهادار در شیلی
اولین تلاش‌ها برای ایجاد بورس اوراق بهادار در شیلی در سال ۱۸۴۰ با موفقیت کمی انجام شد. تلاش‌ها در سال ۱۸۸۴به ایجاد یک بازار سهام تخصصی انجامید که در آن تمام معاملات + اوراق بهادار هدایت شود. بورس اوراق بهادار سانتیاگو در ۲۷ نوامبر ۱۸۹۳ به عنوان گامی بزرگ برای تزریق انرژی و نشاط به اقتصاد ملی تاسیس شد.

بورس سانتیاگو دارای چندین بازار است که در حال حاضر روزانه بیش از ۲ میلیارد دلار در سهام، اوراق بهادار با درآمد ثابت، ابزارهای بازار پول، سهام صندوق های سرمایه گذاری و اوراق بهادار خارجی معامله می شود.

در طول دهه گذشته، این بورس گسترش یافته و به یک مکان بین‌المللی برای سرمایه‌گذاران خارجی و یک شریک استراتژیک برای بازارهای سهام منطقه تبدیل شده است.

تاریخچه بورس اوراق بهادار سانتیاگو
همانطور که کمی پیشتر عنوان شد، این بورس در سال ۱۸۹۳ تأسیس شد. احداث ساختمانی که اکنون این بورس در آن مشغول به فعالیت است در سال ۱۹۱۳ آغاز شد.

بورس اوراق بهادار سانتیاگو در سال ۱۹۷۳ به عضویت فدراسیون بورس های ایبروآمریکایی و در سال ۱۹۹۱ به عضویت فدراسیون جهانی بورس‌ها درآمد.

در سال ۱۹۷۷ شاخص انتخابی قیمت سهام (IPSA) ایجاد شد.

در میان سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۸۹ سیستم Telepregon تجارت الکترونیکی سهام و ابزارهای بدهی در این بورس راه اندازی شد.

در سال ۱۹۹۰ شرکت های شیلیایی تجارت خود را در بازارهای بین المللی آغاز کردند.

در سال ۲۰۰۰ بورس اوراق بهادار سانتیاگو، بازار خارجی را برای عرضه و تجارت اوراق بهادار خارجی آغاز کرد.

در سال ۲۰۱۲ این بورس فرآیند مناقصه برای شاخص های IPSA، IGPA و INTER-۱۰ را به پایان رساند آغازگر ETF ها در شیلی بوده است.

این بورس در سال ۲۰۱۴ توسط مجله مالی Euromoney به عنوان بهترین بورس اوراق بهادار آمریکای لاتین انتخاب شد.

آشنایی با نحوه عملکرد بورس اوراق بهادار سانتیاگو

بورس اوراق بهادار سانتیاگو از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۴:۰۰ بعدازظهر به وقت محلی به فعالیت می‌پردازد.

این بورس دارای چندین بازار است که در سهام، ابزارهای بازار پول، اوراق بهادار با درآمد ثابت، صندوق های قابل معامله در بورس (ETF)، مشتقات و اوراق بهادار خارجی معامله می کنند.

برخی از شرکت هایی که در SSE تجارت می کنند عبارتند از Chilectra، Sintex و Axxion.

این بازار همچنین از یک پلتفرم معاملات الکترونیکی به نام Telepregon برخوردار است.

کد خبر: ۱۸۲٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha