۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
معدن مس انجرد در آستانه تعطیلی| پروژه سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری روی هوا رفت
بازار گزارش می‌دهد؛

معدن مس انجرد در آستانه تعطیلی| پروژه سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری روی هوا رفت

اهر- معدن و کارخانه کنسانتره مس انجرد با حکم قضایی به دلیل خطرناک بودن پساب ها با شکایت سازمان حفاظت محیط زیست در آستانه تعطیلی قرار دارد.

بازار؛ گروه استان ها: عملیات اجرایی معدن و کارخانه کنسانتره مس انجرد در اهر ۲۴ آذر ۱۳۹۱ آغاز شد و نوزدهم مهر ماه ۱۳۹۸ با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مقام های کشوری و استانی افتتاح شد.

این طرح معدنی موجب تکمیل زنجیره ارزش در آذربایجان شرقی شده و در تأمین بخشی از کنسانتره مس مورد نیاز در کشور موثر است.

با انجام اکتشافات تکمیلی در معدن مس انجرد شهرستان اهر، ذخیره آن به میزان ۳۰۰ میلیون تن کانسنگ سولفوری با عیار متوسط ۰.۸۵ درصد تخمین زده شده است.

معدن مس انجرد از نوع کانسارهای پرفیری بوده و به روش روباز استخراج می‌ شود؛ معدن مس «انجرد» در شهرستان اهر در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در مرحله اول فعالیت خود برای ۵۰۰ نفر اشتغال زایی مستقیم کرده است.

طی هفته های اخیر سد باطله این معدن به سرتیتر خبرها تبدیل شده و گفته می شود پساب این معدن و سد باطله آن مشکل جدی محیط زیستی دارد و برای مردم منطقه و روستاهای اطراف نیز مضر است.

نکته دیگر انعقاد قرارداد فاز توسعه معدن مس انجرد با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری است که با توجه به تعطیلی این معدن احتمالا این سرمایه گذاری روی هوا رفته است.

معدن مس انجرد در آستانه تعطیلی| پروژه سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری روی هوا رفت

سازمان محیط زیست موضوع سد باطله را تعیین تکلیف نمی‌کند

مهدی محمدی‌فاضل در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: روند احداث معدن انجرد از سال ۸۸ شروع شد و علی‌رغم تأمین قطعات و ظرفیت‌های موجود، می‌توانست در سال ۹۳ به بهره‌برداری برسد و با وجود مشکلات متعدد و اجرای قوانین معادن، نهایتأ در شهریورماه ۹۷ فاز نخست معدن انجرد به بهره‌برداری رسید. البته وقفه چندین ساله به سرمایه‌گذاران این معدن خسارت وارد کرد.

مدیرعامل معدن انجرد با اشاره به این‌که اگر مشکلات و وقفه در بهره‌برداری از معدن انجرد پیش نمی‌آمد، اکنون فاز توسعه با ظرفیت ۳۰۰ هزار تُنی اجرا می‌شد، افزود: متأسفانه با بروز مشکلات و موانع متعدد، فاز نخست ۳۰ هزار تُنی را با چنگ و دندان حفظ کرده‌ایم. در حال حاضر نیز ۷۰۰ نفر به‌صورت مستقیم در معدن انجرد شاغل هستند و ۳۶۰ نفر نیز در شرف به‌کارگیری بودیم که به خاطر تأخیر در پاسخ دستگاه‌های ذی‌ربط در خصوص احداث سد باطله، جذب نیروی انسانی را متوقف کرده‌ایم.

مسئله ارزیابی زیست محیطی معدن انجرد به موضوع لاینحل تبدیل شده است

وی بابیان این‌که مسئله ارزیابی زیست محیطی معدن انجرد به موضوع لاینحل تبدیل شده است، گفت: ما هر چه محیط زیست گفته بود را اجرایی کردیم، گفتند هیپ ایجاد کنید که ۵ میلیارد تومان هزینه داشت را قبول و اجرا کردیم، محیط زیست گفت فیلترپرس جدید احداث کنید آن را هم احداث می‌کنیم، موردی نبوده که گفته باشند و ما به آن عمل نکنیم.

معدن مس انجرد در آستانه تعطیلی| پروژه سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری روی هوا رفت

انعقاد قرارداد فاز توسعه معدن مس انجرد با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری

محمدی‌فاضل از انعقاد قرارداد احداث فاز توسعه معدن مس انجرد با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تُن کنسانتره مس با شرکت چینی خبر داد و گفت: ما در عمل به تعهدات و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، قرارداد احداث فاز توسعه معدن انجرد با شرکت چینی انعقاد کردیم و در فاز توسعه ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.

مدیرعامل معدن انجرد با انتقاد از عدم همکاری سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ارائه ارزیابی زیست محیطی معدن انجرد یادآور شد: البته اداره محیط زیست شهرستان اهر و استان نهایت همکاری را کرده‌اند، ولی ما در سازمان محیط زیست کشور گیر کرده‌ایم. هر چه گفته بودند را عملیاتی کردیم، شرایط طوری شده که حتی از ادامه سرمایه‌گذاری نگرانی داریم.

وی با تأکید بر این‌که ظرفیت تولید کنسانتره مس را در معدن انجرد از ۶۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش داده‌ایم، خاطرنشان کرد: اگر میزان تولید و هزینه‌های جاری را محاسبه کنید، متوجه می‌شوید که معدن انجرد ورشکسته شده است.

معدن مس انجرد در آستانه تعطیلی| پروژه سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری روی هوا رفت

اشتغال‌زایی ۵۰۰۰ نفری با احداث فاز توسعه معدن انجرد فراهم می‌شود

ابوالفضل غنی‌زاده نیز به خبرنگار بازار اظهار داشت: حدود ۲۰ ماه قبل جلسه‌ای با حضور معاون وقت استاندار آذربایجان‌شرقی ترتیب یافته و قرار شد تا محل جدید برای احداث سد باطله تعیین شده و پرونده‌ جهت دریافت ارزیابی به محیط زیست ارجاع شود، ولی محیط زیست با تأخیر ۱۸ ماهه، طی نامه‌ای خواستار تعطیلی معدن انجرد شده است.

فرماندار اهر افزود: معدن انجرد برای احداث سد باطله با ظرفیت ۸۱ میلیون مترمکعبی در ۲ محل جدید پیشنهاد کرده و شورای تأمین مصوب کرده بود تا محیط زیست محل سد باطله را ارزیابی کند اما اعتنایی نکرده‌اند. با این‌حال طی نامه‌ای خواستار توقف عملیات شده‌اند، این در حالی است بیش از هزار نفر در معدن انجرد شاغل هستند و در فاز دوم توسعه طبق برنامه این شرکت؛ اشتغال ۴ الی ۵ هزار نفری به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌شود.

معدن انجرد بزرگ‌ترین صنایع تولیدی در شهرستان اهر است و با سرمایه‌گذاری در فاز نخست توانسته فرصت شغلی برای بیش از ۱۰۰۰ جوان اهری ایجاد کند

وی بابیان این‌که برای احداث سد باطله معدن انجرد از منابع طبیعی درخواست زمین ۵۰ هکتاری شده بود، گفت: علی‌رغم پاسخ منابع طبیعی در کمترین زمان ممکن، متأسفانه وقتی از سازمان حفاظت محیط زیست کشور پاسخی دریافت کردیم و دنبال پیگیری مراحل اداری بودیم، با تغییر و تحول در معاونت‌های سازمان محیط زیست مجدداً موضوع سد باطله معدن انجرد به بُن‌بست خورده است.

غنی‌زاده از سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد دلاری شرکت مهراصل در فاز توسعه معدن انجرد با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تُن کنسانتره مس در سال خبر داد و تصریح کرد: معدن انجرد بزرگ‌ترین صنایع تولیدی در شهرستان اهر است و با سرمایه‌گذاری در فاز نخست توانسته فرصت شغلی برای بیش از ۱۰۰۰ جوان اهری ایجاد کند.

کد خبر: ۱۸۲٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha