۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
به جای تشویق، صادرکنندگان را تنبیه می کنیم| صادرات ۱۵ میلیارد دلاری فرآورده های نفتی در نیمه نخست
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی:

به جای تشویق، صادرکنندگان را تنبیه می کنیم| صادرات ۱۵ میلیارد دلاری فرآورده های نفتی در نیمه نخست

حسینی رییس اتحادیه صادرگنندگان فرآورده های نفتی با بیان اینکه به جای تشویق، صادرکنندگان را تنبیه می کنیم، گفت: در نیمه نخست ۲۶میلیون تن فرآورده نفتی، گازی و شیمیایی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار صادر کردیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: حمید حسینی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی طی نشست خبری به مناسب روز ملی صادرات در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در شرایط تحریمی سخت ترین کار را صادرکنندگان انجام می دهند، ادامه داد: صادرات پیشران اقتصادی کشورها بوده و به نوعی می توان صادرات لوکوموتیوی دانست تمام بخش های صنعت، معدن و خدمات را به حرکت درآورد.

او همچنین در ادامه سخنان خود به مزیت های صادراتی ما در حوزه پتروشیمی اشاره کرد و گفت: ما در حوزه پتروشیمی ۹۰ میلیون تن ظرفیت داریم. این ظرفیت به زودی به ۱۴۰ میلیون تن خواهد رسید.

این فعال اقتصادی در ادامه سخنان خود با اشاره به قوانین ضد صادراتی در کشور، گفت: در برنامه سوم توسعه هدف گذاری شد که صادرات غیر نفتی به ۴۸ میلیارد دلار برسد. برای رسیدن به هدف گذاری معافیت های مالیاتی وضع شد، تسهیلاتی با نرخ ترجیحی به صادرکننده پرداخت و جوایز صادراتی در نظر گرفته شد و صادرکننده نمونه هر سال انتخاب می شد. اما کم کم تمامی ابزارهای صادراتی را از صادرکنندگان گرفته و معافیت های مالیاتی را به بهانه خام فروشی لغو کردیم. در حال حاضر صادرکنندگان را نه تنها تشویق نمی کنیم بلکه در حال تنبیه آنها هستیم.

کاهش ۳۰ درصدی صادرات به عراق

این فعال بخش خصوصی در ادامه سخنان خود با انتقاد از اختلالات اینترنتی و اعمال محدودیت در دسترسی به برخی از پلت فرم ها گفت: در دنیای تجارت امروز وقتی دسترسی به ابزارها را محدود می کنیم، به نوعی هزینه های تجارت خود را افزایش می دهیم.

حسینی همچنین از کاهش صادرات به عراق خبر داد و گفت: در سال گذشته به طور متوسط ماهانه ۷۵۰ میلیون دلار به عراق کالا صادر می کردیم، اما این رقم در امسال به ۵۶۰ میلیون دلار رسیده که بخشی از آن حاصل وضع عوارض بر صادرات محصولات کشاورزی و بخشی هم ناشی از حذف ارز ترجیحی بوده است.

او با بیان اینکه قوانین ضد صادراتی صادرات ما به عراق را حدود ۳۰ درصد کاهش داده است، ادامه داد: در حالی صادرات ما به عراق در حال کاهش است که کشورهایی همچون ترکیه و چین ماهانه بیش از یک میلیارد دلار به این کشور کالا صادر کرده و رقم صادراتشان مدام در حال افزایش است.

به گفته او، کاهش صادرات یک هشدار جدی است که باید به طور ویژه به آن توجه کنیم. براساس آمار امسال ۱۵ میلیون تن فرآورده شامل مالیات شده‌اند و این طرح از ۱۴۰ قلم کالا به ۲۲۹ قلم کالا افزایش یافته است.

افت ۱۲.۵ درصدی صادرات غیر نفتی

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی همچنین با اشاره به چالش های صادراتی گفت: از سال ۸۶ تا حالا صادرات کشور بین ۴۵ الی ۴۸ میلیارد دلار در نوسان بوده و با وجود توسعه فعالیت های اقتصادی هنوز نتوانسته ایم صادرات خود را به ۵۰ میلیارد دلار برسانیم. به عبارت دیگر هرچند توفیقاتی را در برخی از بخش های تولیدی و صادراتی کشور بدست آوردیم، اما به همان اندازه هم زمینه های صادراتی خود را از دست داده ایم.

صادرات غیر نفتی در نیمه نخست امسال ۱۲.۵ درصد به لحاظ وزنی افت کرده البته ارزش صادرات ما ۱۲.۵ درصد رشد کرده که دلیل آن هم افزایش ۲۵ درصدی متوسط قیمت ها در سطح جهانی است

او از کاهش ۱۲.۵ درصدی صادرات غیر نفتی در ۶ ماه نخست امسال به لحاظ وزنی خبر داد و افزود: البته ارزش صادرات ما ۱۲.۵ درصد رشد کرده که دلیل آن هم افزایش ۲۵ درصدی متوسط قیمت ها در سطح جهانی است. جالب است که بدانید که برای اولین بار نرخ تورم در اروپا دو رقمی و در آمریکا به ۷ الی ۸ درصد رسیده است.

حسینی ادامه داد: البته با توجه به پیش بینی های صورت گرفته در مورد رکود اقتصادی احتمال می رود که در ماه های آینده با افت قیمت ها مواجه شویم. به عنوان مثال همین حالا بهای زغال سنگ در بازار چین به شدت افت کرده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در بخش دیگری از سخنان خود از افت قیمت متانول در بازار جهانی خبر داد و افزود: سال گذشته حدود ۸ میلیون تن متانول به کشورهای دیگر صادر کردیم در حالیکه ظرفیت ما حدود ۱۲ میلیون تن است. البته هم اکنون تنها ۱۰ میلیون تن از ظرفیت تولید در این حوزه فعال است.

صادرات گازوییل به حداقل رسیده است

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران تصریح کرد: سال اول کرونا سه میلیارد دلار بنزین صادر کردیم اما امسال قطعا از پالایشگاه‌ها صادرات بنزین نخواهیم داشت و صادرات گازوئیل نیز به حداقل خود خواهد رسید.

سال اول کرونا سه میلیارد دلار بنزین صادر کردیم اما امسال قطعا از پالایشگاه‌ها صادرات بنزین نخواهیم داشت و صادرات گازوئیل نیز به حداقل خود خواهد رسید

به گفته او، هم اکنون در پالایشگاه های کوچک(مینی ریفاینری ها) بنزین یورو ۳ تولید می شود که در داخل کشور مصرفی نداشته و به بازار کشورهایی همچون افغانستان صادر می شود.

حسینی ظرفیت تولید بنزین یورو ۳ کشور را ۴۰ هزار بشکه اعلام کرد و گفت: متاسفانه به دلیل صادرات گازوییل از طرف شرکت پخش و پالایش به افغانستان که مهم ترین بازار صادراتی این بنزین ها هستند، تنها ۳۰ هزار بشکه از این تولیدات جذب شده و ۸۰ واحد مینی ریفاینری ما در آستانه تعطیلی هستند.

این فعال بخش خصوصی معتقد است که شرکت پخش و پالایش علاقه ای به کار پالایشگاه های کوچک نداشته و اعتقاد دارند که این واحدها خلاف کار هستند.

او ادامه داد: اکنون صادرات روی مازوت متمرکز است اما با توجه به این‌که باید به بخش فولاد و سیمان سوخت بدهیم احتمالا تداوم نخواهد داشت و به نظر می‌رسد که امسال درآمد دولت از صادرات فرآورده به شدت کاهش یابد.

ظرفیت تولید بنزین یورو ۳ کشور را ۴۰ هزار بشکه است اما متاسفانه به دلیل صادرات گازوییل از طرف شرکت پخش و پالایش به افغانستان که مهم ترین بازار صادراتی این بنزین ها هستند، تنها ۳۰ هزار بشکه از این تولیدات جذب شده و بسیاری از واحدهای مینی ریفاینری ها در آستانه تعطیلی هستند

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران اظهار کرد: براساس اعلام سازمان استاندارد اکنون بنزین وارد کشور شده که پیش‌بینی می‌شود مبدا واردات کشور ترکمنستان باشد.

او با بیان این‌که اکنون بیش از پنج میلیارد دلار از عراق و شش میلیارد دلار از کره طلب داریم طلب داریم اظهار کرد: اگر بتوانیم این مبالغ را دریافت کنیم در شرایط فعلی کشور تاثیر زیادی در گذر از چالش‌ها خواهیم داشت.

حسینی با اشاره به همکاری‌های صورت گرفته با روس‌ ها برای ایجاد سوآپ گفت: هنوز نتوانسته‌ ایم همکاری‌ های جدی را با روس‌ها آغاز کنیم ایران در تلاش است تا هرچه سریع‌تر این مساله به نتیجه برسد اما طرف روس در حال هماهنگی با ارکان دولت خود است.

صادرات ۱۵ میلیارد دلاری فرآورده در نیمه نخست امسال

او همچنین گفت: در اینکه روس ها بازارهای صادراتی ما را تحت تاثیر قرار داده اند، شکی نیست. ضمن اینکه بر اساس گزارش منتشر شده از سوی دیوان محاسبات اداری، در ۴ ماه ابتدایی امسال ۶۱ درصد صادرات نفت محقق نشده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در بخش دیگری از سخنان خود از مقدار صادرات فرآورده های نفتی، گازی و شیمیایی را در ۶ ماه نخست امسال ۲۶ میلیون تن و ارزش آنها را ۱۵ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: مقدار صادرات فرآورده ها در مدت مشابه سال گذشته ۳۲ میلیون تن و ارزش آن ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.

او یکی از مهم ترین اقلام صادراتی در حوزه فرآورده های نفتی، پلیمرها دانست و گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۱.۸ میلیون تن به ارزش ۲.۱۷۶ میلیارد دلار پلیمر صادر شده است.

حسینی همچنین صادرات قیر را ۲ میلیون و ۳۰ هزار تن به ارزش ۸۳۶ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: همچنین در نیمه نخست امسال ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن متانول به ارزش یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار صادر شده است.

او با بیان این‌که در بخش اوره یک میلیون و ۵۵۵ هزار تن به ارزش ۹۵۷ میلیون دلار صادرات در طول این مدت انجام شده که نسبت به سال گذشته کاهش وزنی ۲۶ درصدی داشته است، گفت: در بخش میعانات گازی شاهد صادرات ۹۳ هزار تن بوده‌ایم که این عدد در سال گذشته ۴۷۰ هزار تن ثبت شده است.

کد خبر: ۱۸۲٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha