۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
عرضه شاهین پلاس با موتور ME۱۶؛ نیمه نخست سال آینده
معاون فنی و مهندسی گروه خودروسازی سایپا خبر داد

عرضه شاهین پلاس با موتور ME۱۶؛ نیمه نخست سال آینده

پازوکی، معاون فنی و مهندسی گروه خودروسازی سایپا گفت: شاهین پلاس با موتور ME۱۶ و گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیمه اول سال ۱۴۰۲ عرضه خواهد شد.

به گزارش بازار، مهدی پازوکی با بیان اینکه شاهین نخستین محصول خروجی از پلتفرم (بن سازه) SP۱۰۰ است، گفت: شرکت‌های خودروساز برای گذر از مشکلات کیفیتی، قیمت گذاری و تامین قطعات چاره‌ای ندارند جز طراحی محصولات جدید و شرکت سایپا هم در این زمینه اقدام کرده است.

معاون فنی و مهندسی گروه خودروسازی ادامه داد: سایپا بر این اساس، برنامه‌ای را از ۱۰ سال پیش در دستور کار قرار داد و پلتفرم SP۱ را تعریف کرد و با توجه به پیشینه و دانشی که در طول سالیان متمادی به دست آورده بود توانست از یک پلتفرم (بن سازه) در کلاس‌های مختلف بهره بگیرد.

وی گفت: خودرو شاهین تولید و آزمایش‌های مختلف ایمنی و تصادف را با موفقیت گذراند و نتیجه آن در تصادفاتی که این خودرو تاکنون داشته و در رسانه‌ها منعکس شده به نحوی است که خوشبختانه از استحکام خوبی برخوردار بوده و یکی از دلایل علاقمندی به خرید این خودرو ایمن بودن آن است.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا در خصوص بهبودهایی که در محصول شاهین انجام شده گفت: پس از عرضه خودرو شاهین به بازار و در بازخوردهایی که از این محصول از طرف مشتری دریافت شد، نیاز خودرو به انجام بهبودهایی مشخص و بر این اساس ۱۲ طرح در زنجیره تامین و تولید تعریف شد.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین طرح‌هایی که در خصوص خودرو شاهین تعریف و اجرا شد در مورد صدای توربو شارژ بود که اصلاح شد. بر این اساس حدود ۲۴ قطعه عایق طراحی و اصلاح شد و خوشبختانه از ابتدای اسفند ماه سال گذشته استفاده از عایق صدا در این خودرو اجرایی برای مشتریان رضایت کاملا ایجاد شده است.

پازوکی گفت: با توجه به اینکه در کشور اقلیم‌های مختلفی وجود دارد و اختلاف دما در دو نقطه کشور بیش از ۴۰ درجه است و خودرو تحت بار کامل در مناطق گرمسیر با مشکل خنک کاری روبرو بود و از طرفی موتور توربوشارژ چگالی گرمایی بالاتری دارد و انتقال حرارت نسبت به موتورهای تنفس طبیعی بالاتر است، لذا برای رفع مشکل، سامانه خنک کاری خودرو، مورد بازنگری قرار گرفت و بر همین اساس رادیاتور دو ردیفه طراحی شد که این رادیاتور در شرایط سخت پاسخگوی خنک کاری خودرو است. این رادیاتور در ابتدا برای خودرو شاهین اتوماتیک طراحی شد و با توجه به ایجاد شرایط مناسب، برای شاهین معمولی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا در خصوص طراحی و تولید شاهین اتوماتیک گفت: با بررسی‌های انجام شده حدود ۴۰ درصد مشتریان متقاضی خودرو اتوماتیک هستند. با توجه به اینکه در گذشته سایپا خودرو اتوماتیک ساینا و کوییک را تولید و عرضه کرده و رضایت مناسبی از این خودروها وجود دارد لذا طراحی و تولید خودرو شاهین اتوماتیک در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه مراحل عمده کار انجام شده است.

وی افزود: خودروهای اتوماتیک از لحاظ امکانات، آسایش داخلی و آپشن‌های مختلف تنوع مناسبی دارند و باوجودی که به دلیل تحریم‌ها بخشی از تنوع مولفه‌های خودروهای لوکس محدود شد، ولی خوشبختانه توانستیم در این خودرو تمایز ظاهری ایجاد کنیم.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا گفت: در این خودرو آپشن‌هایی مثل دستگیره ها، جلو پنجره و گارنیش پشت خودرو کروم کاری شده، همچنین داشبورد داخلی دو رنگ طراحی شده است و خودرو با گیربکس CVT عرضه می‌شود. شرکت تولید کننده این گیربکس شرکت پانچ بلژیک است که در دنیا صاحب سبک است و در بازارهای جهانی حضوری فعال دارد.

پازوکی تاکید کرد: تست‌های صحه گذاری محصول انجام شده است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال همه آزمایش‌ها و فرآیند شماره گذاری این خودرو انجام شود و طبق برنامه زمان بندی، عرضه محصول از اردیبهشت ماه سال آینده آغاز شود.

وی در خصوص قوای محرکه محصولات گروه سایپا گفت: در سایپا سیتروئن خط موتور EC۵ نصب و در مراحل راه اندازی بود که با شروع تحریم‌ها و ترک شرکت سیتروئن، سایپا برنامه احیا این موتور را آماده و در خط تولیدِ موتور شرکت مگاموتور که موتور خودروهای رنو در آنجا تولید می‌شد این موتور آماده تولید است. این موتور بر روی خودروهای محصولات روز گروه پژوسیتروئن و همچنین خودروهای داخلی پژو ۲۰۰۸، C۳ سیتروئن و تارا فعال است.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا گفت: این موتور دارای ۱۶ سوپاپ و به نام موتور ME۱۶ معرفی شده است و تا نیمه دوم ۱۴۰۱ برای خودرو شاهین دستی و اتوماتیک CVT و در پروژه P۹۰ استفاده می‌شود.

کد خبر: ۱۸۱٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha