۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
نخبگان ثروت عظیم کشورند؛ در تولید این ثروت تلاش کنید
رهبر معظم انقلاب:

نخبگان ثروت عظیم کشورند؛ در تولید این ثروت تلاش کنید

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه نخبه یکی از مهمترین ثروتهای انسانی کشور است، بیان کردند: جوانان نخبه، هر کجا که باشند، امید خلق می کنند.

به گزارش بازار، جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی صبح امروز - چهارشنبه - با حضور در حسینیه‌ امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبر انقلاب در این دیدار گفتند: خدای متعال را جدّاً سپاسگزارم که بعد از سبک شدن این مشکل کرونا بار دیگر این جلسه‌ شاداب و زنده و امیدبخش تشکیل شد. حقیقتاً حضور شما جوانها به خصوص شما جوانان نخبه، خلّاق امید است؛ یعنی حضور شما در هر جا که باشید امید را به وجود می‌آورد و ‌خلق می کند.

ایشان افزودند: برای همین هم هست که کسانی که با پیشرفت کشور موافق نیستند، با حضور شماها در آن جایی که باید حاضر باشید موافق نیستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه «نخبه یکی از مهمترین ثروتهای انسانی کشور است»، فرمودند: منابع طبیعی مهم است، جایگاههای جغرافیایی مهم است، شکل اقلیمی مهم است، همه‌ اینها مهم است، اما یکی از مهمترین ثروتهای انسانی کشور وجود نخبه است. نخبه را ثروت عظیمی باید دانست. وقتی آن را ثروت عظیمی دانستیم، در تولیدش تلاش می کنیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی رکن مهم پیشرفت کشور را دانشگاه دانستند و با تاکید بر اینکه در دانشگاه هم عمدتاً نخبگان علمی هستند، تصریح کردند: این که شما می‌بینید در مقاطع مختلف ــ نه فقط حالا دیروز و پریروز ــ تلاش شده که دانشگاهها و کلاسها تعطیل بشود، بچه‌ها سر کلاس نروند، استاد نرود و ... این ناشی از این است که دانشگاه نقش اساسی دارد.

ایشان افزودند: حالا آن کسی که استاد را تلفنی تهدید می کند که اگر بروید چنین و چنان - او حالا خودش معلوم نیست عامل اصلی باشد، عامل پشت صحنه مهم است - این بخاطر آن است که هر چه دانشگاه را بتوانند لنگ و تعطیل و خراب و ناقص کنند برای دشمنان کشور و برای دشمنان پیشرفت کشور مغتنم است.

ایشان دانشگاه را یکی از بزرگترین موانع در مقابل سلطه‌ استکبار برشمردند و تاکید کردند: ما باید این را بدانیم که قدرتهای گردن کلفت جهانی هدفشان سلطه است، به چه وسیله؟ یک روز با اسلحه، یک روز با فریب، یک روز با علم، با علم هم سلطه پیدا می کنند. دانشگاه جلوی سلطه را می گیرد یعنی شما اگر چنانچه توانستید سطح علم کشور را بیاورید بالا در مقابل سلطه‌ دشمن یک مانعی ایجاد کرده‌اید.

رهبر انقلاب همچنین تاکید کردند: با همه‌ اعتقاد و با قابلیت اثبات عرض می کنم با انقلاب اسلامی زمینه برای نخبه‌پروری فراهم شد؛ واقعا باید از دانشگاهی‌ها تشکر کنیم که نگذاشتند که محتاج غربی‌ها بمانیم.

ایشان افزودند: برای اینکه نخبه بتواند آن استعداد ذاتی را بروز بدهد و فرصت تلاش پیدا کند، زمینه لازم است؛ گاهی نخبه هست و آمادگی کار هم دارد اما زمینه برایش فراهم نمی شود. این زمینه در دوران طاغوت وجود نداشت، اگر هم بود خیلی جزو سیاست های رسمی طاغوت نبود، زمینه وجود نداشت. خیلی‌ها بودند دارای استعدادهای خوب، آماده‌ تلاش هم بودند، اما توی سرشان می زدند. من چون از اول انقلاب در مجموعه‌ دانشجویی و دانشگاهی و دانشگاه تهران و دانشگاه‌های دیگر حضور داشتم با استاد و با دانشجو و اینها دائم نشست و برخاست داشتم، من این را با همه‌ اعتقاد و با قابلیت اثبات عرض می کنم، با انقلاب اسلامی زمینه برای نخبه‌پروری فراهم شد.

رهبر انقلاب به توسعه کمی و کیفی دانشگاهها در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کردند و یادآور شدند: حدود بیست و پنج برابر دانشجویان کشور رشد پیدا کرده‌اند، بیست و پنج برابر خیلی است. سالهای اول انقلاب همان سالهای حدود ۵۹، ۶۰ آنطور که در ذهنم هست حدود ۵۰۰۰ استاد هیئت علمی در کشور بود. الان بیش از ۱۰۰ هزار است.

ایشان توسعه‌ علم در کشور را با ارزش توصیف و آن را جزء زمینه‌های نخبه‌پروری دانستند و افزودند: باید از خود دانشگاهی‌ها تشکر می کنیم؛ دانشگاهی‌های ما نگذاشتند که ما محتاج غربی‌ها بمانیم.

کد خبر: ۱۸۱٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha