۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
زیست بوم نوآوری نیازمند فرهنگ سازی| رتبه پایین ایران در قوانین اتخاذ شده برای اکوسیستم ها
رئیس خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه مطرح کرد

زیست بوم نوآوری نیازمند فرهنگ سازی| رتبه پایین ایران در قوانین اتخاذ شده برای اکوسیستم ها

حمیدیا رئیس خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه گفت: بیشترین رشد زیست بوم نوآوری طی سال های اخیر در بخش خصوصی بوده و دولت ها کمترین سهم از آن را داشته اند.

بازار؛ گروه ایران: در حاشیه برگزاری رویداد نظاره که با موضوع مجلس، نوآوری و با تاکید بر چالش های تنظیم گری فناورانه با همکاری ۱۰۰ استارتاپ در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، بابک حمیدیا رئیس خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه با طرح این پرسش که چگونه بتوانیم از رویکرد فناورانه برای تنظیم گری در سطح کشور استفاده کنیم؟ گفت: به صورت کلی اکوسیستم یا زیست بوم نوآوری رشدی که یافته بیشتر در حوزه کسب و کارها و بخش خصوصی بوده است. بنابراین در آن‌ جاهایی که این زیست بوم با بخش حاکمیت همپوشانی داشته یا از سمت حاکمیت فعال شده یا سهام آن از طریق حاکمیت خریداری شده و مواردی چنین رخ داده است.

وی با اشاره به وظایف حاکمیت هر کشور برای توسعه زیست بوم های نوآورانه اضافه کرد: دولت ها موظف هستند زیرساخت هایی را ایجاد کند تا بخش های خصوصی بتوانند بهتر فعالیت کنند و به توسعه زیست بوم های نوآوری بپردازند. برای مثال گرفتن اطلاعات ساده ای که بر اساس قوانین باید منتشر شود و قانون آن وجود دارد اما نسبت به آن نوعی از مقاومت همراه است. رفتن به دادگاه هم اثبات کرد که فعالیت کسانی که در این حوزه هستند درست است و قوانین را رعایت می کنند.

دولت ها موظف هستند زیرساخت هایی را ایجاد کنند تا بخش های خصوصی بتوانند بهتر فعالیت کنند و به توسعه زیست بوم های نوآوری بپردازند

رئیس خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه ادامه داد: چرا این اتفاق رخ می دهد؟ بخش زیادی از آن همانطور که ما در زیست بوم صحبت می کنیم، ‌فرهنگ سازی رویکرد نوآوری است در بخش عمومی هم نیازمند این فرهنگ سازی هستیم. اینکه چرا نیست را نمی خواهم بگویم، اینکه چگونه می تواند بشود موضوع بحث ما است. ناگزیر هستیم که از زیست بوم نوآوری برای بهبود دادن حکمرانی استفاده کنیم.

حمیدیا بیان کرد: بنابراین باید زیرساخت و فرهنگ استفاده از زیست بوم نوآوری ایجاد شود تا یک اتفاق درست رخ دهد. نمونه های موفقی را در این حوزه می شناسیم که ابتدا با یک مقاومت روبه رو بودند و حتی از آن ها شکایت شده اند ولی آرام آرام توانسته اند این مسیر را باز کنند. ما در خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه بحثی که داریم این است که مجلس شورای اسلامی که به نوعی نمایندگی ایران را در حاکمیت دارد. یعنی بخشی از حاکمیت که نماینده مردم برای حکمرانی است. بنابراین چه اقدامی می توان کرد که قوانین بهتری داشته باشیم.

ضرورت حضور ذی نفعان در قانون گذاری

رئیس خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه با اشاره به گزارش اخیر جهانی نوآوری گفت: کیفیت قانون گذاری ایران در پایین ترین سطح گزارش شده و رتبه ۱۳۱ را در بین کشورها به خود اختصاص داده است. این موضوع یک چالش بزرگ را برای ما نشان می دهد. از طرفی وقتی قانون گذاری می شود یکی از وظایف شورای اسلامی نظارت بر حسن اجرای قانون است. اینکه ببینیم قانونی که گذاشته شده درست انجام شده یا نه؟

کیفیت قانون گذاری ایران در حوزه زیست بوم نوآوری در پایین ترین سطح گزارش شده و رتبه ۱۳۱ را در بین کشورها به خود اختصاص داده که نشان دهنده یک چالش بزرگ است

وی اضافه کرد: اتفاقی که در دنیا رخ می دهد این است که از فناوری برای قانون و پیاده ساز یک واسطی می گذارند که این واسط به این مسیر کمک کند. این واسط باید از حاکمیت، ‌مردم و فعالان حوزه نوآوری تشکیل شده باشد. بنابراین باید ذی نفعان را در پیاده سازی قانون دخیل کنیم و این موضوع یک مساله مهم است که باید به صورت خاص بر روی آن فرهنگ سازی شود. البته در بخشی این اتفاق در حال وقوع و بخشی دیگر هنوز انجام نشده است.

حمیدیا ادامه داد: آن چه که می خواهیم این است که باید باهم این مسیر را بسازیم. در دنیا بر روی این موضوع کار می شود که نوآوری چگونه در بخش حمکرانی رسوخ کند. در بخش خصوصی به عنوان منفعت اقتصادی این موضوع را رشد می‌ دهد. اما در بخش عمومی اصل ماجرا منفعت عمومی است و در مرتبه بعد به بهره وری های اقتصادی توجه می شود. به طور کلی امیدواریم با این رویدادها بتوانیم ارتباط و گفتگو یمان را بیشتر کنیم و تلاش کنیم که بهترین ها برای کشور اتفاق بیفتد.

کد خبر: ۱۸۱٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha