وحشت تولیدکننده از عدم بازگشت مبالغ صادراتی| انبوه سازان از مصالح ساختمانی با کیفیت استفاده کنند
مدیر عامل گروه گیتی پسند در گفتگو با بازار مطرح کرد

وحشت تولیدکننده از عدم بازگشت مبالغ صادراتی| انبوه سازان از مصالح ساختمانی با کیفیت استفاده کنند

جنتی مدیر عامل گروه صنایع گیتی پسند با اشاره به اینکه وحشت تولیدکننده و صادرکننده از عدم بازگشت مبالغ صادراتی، میزان صادرات را کاهش می دهد گفت: انبوه سازان از مصالح ساختمانی با کیفیت استفاده کنند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: تولیدات درجه یک ایران این روزها با استفاده از شرکت های دانش بنیان باعث شده تا اکثر تولیدکننده ها بر کیفیت بهتر محصولات تمرکز بیشتری داشته باشند و قطعا ادامه همین روند می تواند بر بالا رفتن میزان صادرات و گرفتن بازارهای منطقه نقش موثرتری ایفا کند.

اما تمامی کارشناسان بر این باور هستند که دولت باید از خام فروشی جلوگیری و بر صادرات محصولات تولید شده تمرکز کند.

علیرضا جنتی مدیر عامل گروه صنایع گیتی پسند معتقد است که باید از خام فروشی جلوگیری شود تا بتوانیم جنس تولید شده را به بازار عرضه کنیم. حرف اول و آخر تولیدکنندگان این است که محصول تولید شده به بازارهای جهانی صادر شود نه مواد اولیه.

او با اشاره به اینکه تولیدکنندگان تاسیسات ساختمانی و عمدتا تمام صادرکنندگان از بازگشت مبالغ صادراتی وحشت دارند و همین موضوع میزان صادرات را کاهش می دهد می گوید: توصیه ما تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و تاسیسات به انبوه سازان این است که برای بالا بردن کیفیت ساخت و ساز و عمر مفید ساختمان از محصولات با کیفیت و شناسنامه دار استفاده کنند.

متن کامل مصاحبه خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «علیرضا جنتی» مدیر عامل گروه صنایع گیتی پسند را با هم می خوانیم:

* ابتدا برای ورود به بحث بفرمایید که گروه صنایع گیتی پسند در چه سالی تشکیل شد؟ و اینکه این مجموعه در چه حوزه هایی فعالیت می کند؟

از سال ۷۷ استارت بنای گروه صنایع گیتی پسند زده شد. این گروه به عبارتی یک مجموعه خانوادگی محسوب می شود که با عمده تولیدات صنایع تاسیسات ساختمان اعم از لوله ها و لوله های تک لایه و پنج لایه و انواع و اقسام درب های داخلی ضد سرقت و درب های داخلی در حال فعالیت است. بحث پنل گچی و انواع و اقسام لوله های فاضلابی و فوم ها را نیز تولید می کنیم. در مجموع بالغ بر ۳۵۰۰ کارگر و پرسنل داریم. ۶۵ درصد از سهم بازار تاسیسات کشور به گروه صنایع گیتی پسند تعلق دارد. امسال از دو محصول رونمایی شد. برای اولین بار تولید کامپاند pprct را توسط تیم تحقیقاتی گروه گیتی پسند به مرحله ارائه رساندیم و به تبع تولید آن آغاز شد. از ویژگی ها و مزایای آن نیز این است که در لوله های تک لایه قبلی تا ۶۰ درجه تحمل حرارتی بود و با این فرایند کامپاند لوله های pprct تحمل حرارتی آن بسیار و تا ۹۰ درجه بالا رفته است. برای بحث تاسیسات اعم از لوله های ساختار کف خواب و صنعت سیستم رادیاتوری می تواند از این لوله ها استفاده شود. به تبع قیمت آن پایین تر از لوله هایی که در حال حاضر در بازار هست خواهد بود. از این لوله می توانیم در صنعت تاسیسات به خوبی استفاده کنیم.

گیتی پسند، نه در ایران بلکه به گفته کارشناسان خارجی با این تعداد خط تولید که ۴۰ خط تولید لوله ۵ لایه، رتبه اول دنیا است

* در حال حاضر گیتی پسند در میان تولیدکنندگان لوله رتبه چندم را دارد؟

این نوید را می توانم بدهم که از لحاظ تعداد خط لوله، گیتی پسند، نه در ایران بلکه به گفته کارشناسان خارجی با این تعداد خط تولید که ۴۰ خط تولید لوله ۵ لایه، رتبه اول دنیا است و از لحاظ بحت اتصالات با تیراژ بالغ بر ۳۰ میلیون اتصال در سال و این تعداد دستگاه زبانزد است.

متاسفانه به دلیل تحریم ها محصولات گیتی پسند با برندهای دیگر کشورها به اروپا عرضه می شود

* به چه کشورهایی صادرات دارید؟

با توجه به درخواستهای داخلی که فوق العاده بالا است و شبکه توزیع عالی می توان گفت که مجموعه گیتی پسند در یک سال گذشته ۲۰ درصد محصولات خود را صادرات داشته است. به کشورهای ارمنستان، تاجیکستان، عراق و سوریه صادرات داشتیم. اما متاسفانه به دلیل تحریم ها محصولات گیتی پسند با برندهای دیگر کشورها به اروپا عرضه می شود.

خرید از بورس دچار دست اندازهایی است و بحث نقدینگی نیز از مشکلات تولیدکنندگان است. با بنگاههای اقتصادی نیز در اخذ تسهیلات دچار مشکل هستیم که امیدواریم این دست اندازها برداشته شود

* چالش اصلی این روزهای تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و تاسیسات ساختمانی چیست؟ درخواست مشخص آنها از دولت چیست؟

ذخایر و منابع زیادی در کشور داریم به خصوص در موضوع پتروشیمی ها. اما خرید از بورس دچار دست اندازهایی است و بحث نقدینگی نیز از مشکلات تولیدکنندگان است. با بنگاههای اقتصادی نیز در اخذ تسهیلات دچار مشکل هستیم که امیدواریم این دست اندازها برداشته شود. حمایت از تولیدکننده داخلی ، محصولات ایرانی می تواند به سراسر دنیا صادر شود. به لحاظ نیروی کار نسبت به سایر کشورها فوق العاده بالا هستیم و به لحاظ ذخایر نیز در رتبه عالی قرار داریم. همت ملی می طلبد تا محصول ایرانی را چه به لحاظ قیمت و چه به لحاظ کیفیت به تمام کشورهای دنیا به صورت تولیدات درجه یک صادر کنیم.

انبوه سازان باید تحقیق و تفحص کنند و جنس و محصولی را به بازار مسکن و واحدهای مسکونی وارد و مورد استفاده قرار دهند که کیفیت مناسبی داشته باشد و آن واحد مسکونی تا دهه های آینده جوابگو باشد

* پیشنهاد تولیدکنندگانی مثل شما به انبوه سازان مسکن چیست؟ که از محصولات درجه یک در ساخت و ساز استفاده کنند؟

توصیه ما به انبوه سازان این است که شرایط اقتصادی کشور همه درک کردیم و می دانیم که چه افرادی با چه مسایل و مشقاتی دنبال اخذ وام هستند تا یک واحد مسکونی را تهیه کنند. بنابراین اگر انبوه سازان این تصور را داشته باشند که خانواده زیر آن سقف زندگی خواهد کرد در انتخاب نوع محصول و نوع کیفیت محصول به نظر بنده دقت خواهد کرد. انبوه سازان باید تحقیق و تفحص کنند و جنس و محصولی را به بازار مسکن و واحدهای مسکونی وارد و مورد استفاده قرار دهند که کیفیت مناسبی داشته باشد و آن واحد مسکونی تا دهه های آینده جوابگو باشد. جنس بی کیفیت مورد استفاده در واحدهای مسکونی همانند ریختن آب به درون شیر است.

وحشت تولیدکننده از عدم بازگشت مبالغ صادراتی| انبوه سازان از مصالح ساختمانی با کیفیت استفاده کنند

* عمر مفید محصولات گیتی پسند در حال حاضر چقدر است؟

لوله های پنج لایه بالغ بر ۵۰ سال عمر دارد. از نوع محصولات نیز ۳۰ سال محصولات گارانتی دارد و ۱۰ سال محصولات گیتی پسند بیمه خواهد شد. همه این موارد را عنوان کردم نه به این دلیل که محصول گیتی پسند خریداری شود. همه این تلاش ها برای این است که جنس با کیفیت به بازار عرضه شود.

در تولید لوله های پنج لایه و تک لایه خوشبختانه به دلیل قیمتی که دارد صرفه اقتصادی چه به لحاظ قیمت و چه به لحاظ قیمت جهانی قابل رقابت با محصولات ایرانی نیست. و به ندرت در ایران نمونه خارجی و اتصالات خارجی پیدا می شود

* اگر بخواهید مقایسه ای از محصولات داخلی با محصولات خارجی در حوزه تولید لوله ها و لوله های پنج لایه داشته باشید. کدام یک بهتر و با کیفیت تر است؟

در تولید لوله های پنج لایه و تک لایه خوشبختانه به دلیل قیمتی که دارد صرفه اقتصادی چه به لحاظ قیمت و چه به لحاظ قیمت جهانی قابل رقابت با محصولات ایرانی نیست. و به ندرت در ایران نمونه خارجی و اتصالات خارجی پیدا می شود. امید است با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه به دانش بنیان ها، یک مقدار به دانش بنیان ها توجه ویژه ای شود. چرا که آینده خوبی در انتظار دانش بنیان ها است. بنده به رئیس جمهور هم عرض کردم که تابلوی تبلیغاتی برای تحصیل خارج از کشور نباید دیده شود و باید به گونه ای عمل کنیم که جوانان در ایران مشغول به کار باشند و از خام فروشی جلوگیری شود تا بتوانیم جنس تولید شده را به بازار عرضه کنیم. حرف اول و آخر تولیدکنندگان این است که محصول تولید شده به بازارهای جهانی صادر شود نه مواد اولیه.

وحشت تولیدکننده از عدم بازگشت مبالغ صادراتی| انبوه سازان از مصالح ساختمانی با کیفیت استفاده کنند

* محصولات تولید شده ایرانی را می توان گفت که مقام اول را دارد؟

در خاورمیانه رتبه تخست را داریم. به لحاظ نوع و تعداد محصولات، ایران رتبه نخست را دارد.

برگشت سرمایه تولیدکننده بسیار مهم است. حداقل باید یک واسطه ای میان مصرف کننده خارجی و تولیدکننده داخلی وجود داشته باشد تا سرمایه تولیدکننده مجددا وارد چرخه شود. بالغ بر ۸۰ درصد تولید محصولات مواد اولیه است و باید در چرخه تولید بازگردد

* ایران اگر می خواهد در بازارهای جهانی و حتی بازارهای منطقه مثل عراق و افغانستان حضور ویژه تری داشته باشد چه اقدامی باید انجام داد؟

برگشت سرمایه تولیدکننده بسیار مهم است. حداقل باید یک واسطه ای میان مصرف کننده خارجی و تولیدکننده داخلی وجود داشته باشد تا سرمایه تولیدکننده مجددا وارد چرخه شود. بالغ بر ۸۰ درصد تولید محصولات مواد اولیه است و باید در چرخه تولید بازگردد. حمایت بسیار ضروری است که اگر محصولی به یکی از کشورها صادر شد دولت حمایت کند که مبلغ صادرات به تولید کننده برگردد. این وحشت عدم بازگشت پول صادرات محصول باعث می شود که میزان صادرات روز به روز کاهش یابد. امید است تحریم های ظالمانه بر طرف شود. امید است که تمام مصرف کننده با شناخت کافی محصولات ایرانی خریداری کنند.

کد خبر: ۱۸۱٬۸۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha