۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
جولان بلایای طبیعی و حسرت پسته خندان بر دل کشاورز؛ ۴۷ درصد باغات خوشاب آسیب دید
در گفتگو با بازار بررسی شد؛

جولان بلایای طبیعی و حسرت پسته خندان بر دل کشاورز؛ ۴۷ درصد باغات خوشاب آسیب دید

سبزوار - خوشاب با ۱۱ هزار و ۸۰۰ هکتار باغ پسته و تولید افزون بر ۲۴ هزار تن محصول در سال، دومین قطب‌ تولید پسته در خراسان رضوی است که امسال به دلیل بارش تگرگ و هم‌چنین سیل بخشی از محصول آن دچار آسیب شد.

خبرگزاری بازار- شهرستان خوشاب با ۳۶ هزار هکتار کشتزار و باغ، ۲۲۵ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و  ۲۶۵ رشته قنات و دو رودخانه دائمی یکی از قطب‌های کشاورزی در غرب خراسان رضوی است که امسال به دلیل تغییر شرایط اقلیمی با خسارات فراوانی در حوزه کشاورزی همراه بود.

خسارت به ۴۷ درصدی باغات بارور

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب بابیان اینکه این شهرستان دارای ۱۱ هزار و ۸۰۰ هکتار باغ پسته است در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: از این سطح زیر کشت هفت هزار و ۷۰۰ هکتار باغات بارور هستند.

ابراهیم رودسرابی با اشاره به اینکه بر اثر بارش های اخیر و برودت هوا سه هزار و ۶۲۰ هکتار از باغات پسته باور در این شهرستان به میزان ۳۶۲ میلیارد ریال خسارت و آسیب دیدند، افزود: این رقم معادل ۴۷ درصد باغات بارور است و در حالی این زیان به باغداران وارد شده که اکثر خسارت دیدگان دارای پوشش بیمه‌ای نیستند!

بی‌رغبتی باغداران به بیمه محصولات

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب بابیان اینکه متأسفانه بیش از ۹۵ در صد از باغات شهرستان فاقد پوشش بیمه‌ای هستند و لذا امکان پرداخت هیچ‌گونه خسارتی وجود ندارد، یادآور شد: تنها راه جبران خسارت وارده به کشاورزان از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی است که در این راستا به دلیل بی‌رغبتی باغداران منطقه، نمی‌توان کمکی برای جبران خسارات به این زحمتکشان داشت.

بر اثر بلایای طبیعی در فروردین ماه سال جاری سه هزار و ۶۲۰ هکتار از باغات پسته باور خوشاب، معادل ۴۷ درصد زیر کشت به میزان ۳۶۲ میلیارد ریال خسارت دید

 وی با انتقاد از بی‌توجهی باغداران به این موضوع ادامه داد: با توجه به اینکه خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه هرساله ضرر و زیان جبران‌ناپذیری به کشاورزان وارد می‌کند لذا باغداران باید به بیمه محصولات خود توجه بیشتری داشته باشند تا حداقل بخشی از خسارات وارده از طریق صندوق بیمه تأمین شود.

مقابله با بلای طبیعی

رودسرابی هم چنین در پاسخ به این سؤال که برای مقابله با بلایای طبیعی چه تمهیدات و راهکارهایی اندیشیده شده است، اظهار کرد: نصب دستگاه‌های ضد تگرگ و هم‌چنین سایبان‌دار کردن باغات از روش‌های بسیار کاربردی و مؤثر در جلوگیری از خسارت تگرگ است.

وی بابیان اینکه درحال حاضر کشاورزان و باغداران می‌توانند از تسهیلات کم‌بهره برای نصب سامانه ضد تگرگ و سایبان دار کردن باغات خود استفاده کنند، افزود: در حال حاضر سه دستگاه سامانه ضد تگرگ در باغات پسته شهرستان نصب‌شده که نقش قابل‌توجهی در جلوگیری از خسارت تگرگ داشته است.

رودسرابی بیمه محصولات کشاورزی و دامی را از دیگر راه‌های دیگر جبران خسارت کشاورزان برشمرد و به کشاورزان توصیه کرد نسبت به بیمه محصولات خود توجه بیشتری داشته باشند.

تخریب قنوات

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب هم‌چنین بابیان اینکه آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی در بهار امسال تنها متوجه باغات پسته نبوده و سایر حوزه‌های کشاورزی را نیز درگیر کرد، ادامه داد: تقریباً تمامی باغات شهرستان متحمل خسارتی بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد شدند که سرمازدگی در باغات پسته، انگور و بادام دیم، گردو و زردآلو بیشتر است.

رودسرابی تاکید کرد: علاوه بر سرما و یخبندان، سیل به سه رشته قنات در روستاهای مشکان،یحیی‌آباد و حسن‌آباد خسارتی معادل ۸۲۹ میلیون تومان وارد کرده است.

ضرورت افزایش صنایع تبدیلی

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب همچنین بابیان اینکه این شهرستان دومین قطب تولید پسته در این استان را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: با وجود اینکه در حال حاضر تعداد ۱۱ واحد فرآوری پسته در خوشاب فعال است اما اعتقاد دارم افزایش این واحدهای فراوری تا ۴۰ واحد در این منطقه توجیه اقتصادی دارد.

وی با تأکید بر این موضوع که  این شهرستان از قطب‌های تولید پسته در خراسان رضوی است لذا توسعه صنایع فرآوری و سرمایه گذاری بر روی این محصول را ضروری و سود آور خواند.

رودسرابی با بیان اینکه تعدادی از شرکت‌های پسته با برندهای بین‌المللی در این شهرستان فعالیت دارند، افزود: این شرکت ها بخشی از محصول پسته خوشاب را به‌صورت غیر فرآوری به خارج کشور صادر می‌کنند.

وی عنوان کرد: در همین راستا خوشاب در حوزه کشاورزی به‌ویژه تولید پسته از ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی برخوردار است به‌طوری‌که با جذب سرمایه‌گذار و حضور بخش خصوصی می‌تواند به قطب پسته خراسان تبدیل شود.

کد خبر: ۱۸٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha