نخبگان، بذر رویش شرکت‌های دانش‌بنیان

نخبگان، بذر رویش شرکت‌های دانش‌بنیان

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: نخبگان در حکمرانی دانش‌بنیان، شناسایی و هدایت استعدادهای برتر و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق نقش ویژه ای دارند.

به گزارش بازار، روح الله دهقانی فیروزآبادی در دوازدهمین همایش ملی نخبگان که با حضور رئیس جمهور، جمعی از وزرا و نخبگان برگزار شد، با اشاره به این‌که تاسیس بنیاد ملی نخبگان یکی از ابتکارات ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران است، افزود: این ابتکار به تدبیر رهبری است که همواره گفتمان ساز و سیاست گذار اصلی توسعه علم و فناوری به عنوان کلید پیشرفت کشور بوده اند.

او اضافه کرد: در سال‌های گذشته و دوره‌های مختلف، مدیران خدوم و دلسوزی زحمت کشیده اند که ثمره آن شناسایی بیش از ۵۰ هزار استعداد برتر و نخبه ارزشمند و تسهیل ساز و کارها برای استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها در مسایل کشور بوده است.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه بر اساس استانداردهای جهانی حدود یک درصد جمعیت هر کشور در جایگاه استعدادهای برتر و نخبگان آن جامعه قرار می‌گیرند، ادامه داد: نزدیک یک میلیون نفر در ایران ۱۰۰ میلیونی یعنی ۲۰ برابر آنچه که امروز به صورت رسمی در بنیاد ملی نخبگان شناخته‌ایم، جزو زیست بوم نخبگانی ایرانی هستند.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در سال‌های اخیر گفتمان نخبگی عموما حول دانشجویان و استادان رشته‌های فنی، مهندسی و علوم پزشکی شکل گرفته است، افزود: توجه به نخبگان علوم انسانی و هنر در دنیایی که فرهنگ و رسانه و محتوای دیجیتال حرف اول را در جهت دهی ملت‌ها و کشورها می‌زند و همچنین توجه به نخبگان حوزه علوم پایه برای پرورش سرآمدان شاخص این حوزه‌ها و تأثیرگذاری در جامعه و ساختن آینده علم، فناوری و نوآوری که کمتر مورد توجه قرار گرفته است باید مورد حمایت ویژه قرار بگیرد.

دهقانی فیروزآبادی عنوان کرد: نخبگان هر جامعه بر اساس استعدادها و توانمندی‌های ذاتی، نعمت‌ها و معادن تدبیر و مدیریت و حکمرانی برای هر جامعه هستند که اگر در مصادر امر قرار بگیرند بهترین تاثیرگذاری را در آحاد جامعه برای حل مسایل و مشکلات و هدایت کشور به سمت پیشرفت، استقلال، امینت و آزادی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در پیاده سازی سند راهبردی کشور در امور بنباد نخبگان ۲۴ دستگاه نقش اجرایی و ماموریتی دارند، عنوان کرد: پس از ۱۰ سال در حدود نیمی از این میزان محقق شده است.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: برای این ماموریت، استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی نخبگانی و همچنین نخبگان برگزیده همین بنیاد برای مدیریت، اجرا و کارشناسی در همه اجزای بنیاد ملی نخبگان یک راهبردی جدی است که به فضل خدا در دولت سیزدهم محقق خواهد شد. به طور قطع بهترین کسی که می‌تواند نخبگان و امور نخبگان را مدیریت کند همین نخبگان هستند.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تکریم و احترام به استعدادها و نخبگان را اصلی‌ترین مبنای بنیاد ملی نخبگان دانست و افزود: استفاده از ابزارهای فعال شناسایی نخبگان با به کارگیری فناوری‌های هوش مصنوعی، شبکه‌های اجتماعی و معرفی نخبگان به دست نخبگان به جای روش‌های خوداظهاری با ارائه سندها که عموما زمان بر و دور از شأن است در دستور کار جدی بنیاد ملی نخبگان قرار دارد.

او گفت: توسعه دایره نخبگانی از افراد دانشگاهی به سایر حوزه‌ها همچون مدیریت، بازار، صنعت، مهارت‌های کسب و کار، فرهنگ و سیاست حکمرانی، بنیاد نخبگان را به نهادی جامع و تاثیرگذار در همه ارکان و نهادهای کشور و بانک اطلاعاتی جامعه متخصصان و مدیران سرآمدان کشور برای به کارگیری در جایگاه‌های مهم مدیریتی و تخصصی تبدیل خواهد کرد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری در سال‌های گذشته توسعه دهنده سازوکارهای قانونی و زیرساخت برای رجوع شرکت‌های دانش بنیان و خلاق بوده است؛ عنوان کرد: از طرف دیگر بنیاد همیشه متصل به جریان استادان  و دانشجویان برای کشف و شناسایی استعدادهای برتر در دانشگاه‌ها بوده است.

وی با بیان این‌که هسته‌های نخبگانی استاد محور که مورد تاکید ویژه رهبری انقلاب بوده و هست , هر کدام  بذر رویش یک شرکت دانش بنیان یا خلاق فاخر خواهند بود، افزود: با توجه به این مهم باید بتوان با هماهنگی کامل معاونت و بنیاد در یک فرآیند روشن خط سیری برای تشکیل هسته‌های نخبگانی حول اساتید شاخص و سرآمد در بنیاد و هدایت آن‌ها و تشکیل شرکت‌های نوپای دانش بنیان و خلاق برای حمایت در معاونت علمی تشکیل داد.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: در زمینه این هدف راهبردی شتاب دهنده‌های علمی و فناوری کشور در سازوکار که تعیین خواهد شد در بنیاد ملی نخبگان و نظارت بر آن‌ها در معاونت علمی انجام شده است  که این شتاب دهنده‌ها بستر رشد هسته‌های نخبگانی خواهند شد.

وی با اشاره به برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان برای توانمندسازی استعدادهای کشور برای تربیت حکمرانان نخبه به رفع دغدغه‌های معیشتی آنان تاکید کرد و گفت: رفع دغدغه مسکن برای ۱۰۰۰ نخبه سرآمد در سال جزء برنامه‌هایی است که با حمایت دولت مردمی محقق خواهد شد.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر تلاش برای توسعه بازار واقعی محصولات دانش بنیان با همت معاونت علمی و نقش آفرینی نخبگان گفت: با اجرای قانون مترقی جهش تولید دانش بنیان فرصت واقعی برای بازگشت نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور و یا استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها در همان کشورها برای حل مسایل کشور ایجاد خواهد شد که می‌تواند بسیار امیدبخش باشد.

دوازدهمین همایش ملی نخبگان با شعار «حکمرانی نخبگان، سرآمدی ایران» به همت بنیاد ملی نخبگان و با حضور رئیس جمهور، روح سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز برگزار شد.

در این مراسم، جمعی از نخبگان در حوزه‌های مختلف علمی، فناوری، صنعتی و فرهنگی، دیدگاه‌های خود را با مسئولان در میان گذاشتند و در قالب پنل‌های تخصصی زمینه‌های نقش آفرینی نخبگان در حکمرانی، حمایت از زیست‌بوم نخبگان و پرورش استعدادهای برتر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کد خبر: ۱۸۱٬۷۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha