۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
سال گذشته با ناترازی ۲۴۰ میلیون مترمکعب گاز زمستان را پشت سر گذاشتیم
وزیر نفت:

سال گذشته با ناترازی ۲۴۰ میلیون مترمکعب گاز زمستان را پشت سر گذاشتیم

اوجی، وزیر نفت گفت: سال گذشته با ناترازی ۲۴۰ میلیون مترمکعب گاز زمستان را پشت سر گذاشتیم، امسال نیز برنامه‌های کوتاه‌مدتی برای سپری کردن فصل سرد سال طراحی شده است.

به گزارش بازار، جواد اوجی امروز (سه‌شنبه، ۲۶ مهرماه) با حضور در صحن علنی مجلس و پس از ارائه گزارش سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور گفت: امروز در حالی بیش از ۷۰ درصد انرژی کشور به‌وسیله گاز تأمین می‌شود که شدت مصرف این سوخت در کشور بیش از شدت مصرف جهانی است.

وی افزود: تراز عرضه و مصرف گاز طبیعی یکی از مؤلفه‌هایی است که خوشبختانه مجلس نیز به آن توجه داشته و ما نیز برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی برای تراز انرژی کشور انجام داده‌ایم و البته انتظارهایی نیز از مجلس داریم.

وزیر نفت تصریح کرد: مصرف گاز طبیعی کشور در فصل تابستان حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون مترمکعب است، در حالی که در فصل سرد سال این مقدار به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

اوجی اظهار کرد: سهم سبد گاز در نیروگاه‌های کشور بیش از ۸۳ درصد است، در حالی که در جهان این سهم به بیش از ۲۳ درصد می‌رسد، همچنین در مصرف گاز در بخش خانگی سالانه با ۶ درصد افزایش مصرف روبه‌رو هستیم که این میزان در بخش‌های عمده به ۵ درصد و در نیروگاه‌ها به ۴ درصد افزایش سالانه مصرف می‌رسد.

وی گفت: در بحث تأمین سوخت نیروگاه‌ها، با توجه به اینکه در فصل سرد تأمین سوخت گاز نیروگاه‌ها را کاهش می‌دهیم، در ماه‌های نخست آغاز کار دولت ظرفیت مخازن نیروگاهی‌ را نسبت به سال پیش ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دادیم.

وزیر نفت با بیان اینکه در بحث دیپلماسی انرژی مذاکراتی با طرف ترکمنستانی داشتیم و توانستیم سوآپ گازی را فعال و از ترکمنستان گاز وارد کنیم، افزود: امسال همکاران ما در وزارت نفت برنامه‌های کوتاه‌مدتی تدبیر کرده‌اند تا در فصل سرد امسال ناترازی گاز نداشته باشیم.

اوجی تصریح کرد: امسال برای نخستین بار مرحله نخست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به همت کارکنان پتروپارس و شرکت ملی نفت ایران با برداشت روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب به بهره‌برداری می‌رسد.

کد خبر: ۱۸۱٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha