۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
 دیگر توان صادرات ماکارانی را نداریم| چرا غزر افت بیشتری کرد؟
دلایل افزایش ریسک معاملات در نمادهای غذایی

دیگر توان صادرات ماکارانی را نداریم| چرا غزر افت بیشتری کرد؟

نمادهایی مانند غزر هرچند در ابتدای آزادسازی ارز ترجیحی با تقاضای بالایی مواجه بودند اخیرا بیش از سایر نمادهای غذایی افت داشته که ناشی از بالا رفتن قیمت تمام شده و ریسک معاملات میان مدت و بلندمدت است.

بازار؛ گروه بورس: در هفته های اخیر گروه غذایی در بازار سرمایه مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته که در نتیجه انتشار گزارش های مثبتی بوده که در ماه های اخیر توسط تولیدکنندگان مواد غذایی روی کدال سازمان بورس قرار گرفته و عمدتا درآمد این شرکت ها رشد قابل توجهی نسبت به سال های گذشته داشته است و چشم انداز این گروه را صعودی نمایش داده و حالا تقاضا برای خرید سهام این شرکت ها افزایش یافته است. اما در این میان ماکارانی سازی که قرار بود خودرو ساز شود، این روزها بیشترین افت را کرده کرده است!

تاثیر نوسانات قیمت گذاری بر سودآوری شرکت های غذایی

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با بازار درباره وضعیت درآمدزایی شرکت های غذایی در کشور، گفت: در شرایط کنونی به دلیل اینکه قیمت برخی نهاده‌ها در بازارهای جهانی افزایش یافته قیمت محصولات تولیدی شرکت ها هم بالا رفته است به همین دلیل نسبت به سال های گذشته این شرکت ها رشد درآمد داشته اند، اما این الزاما به معنای این نیست که سود شرکت ها بالا رفته است، زیرا قیمت تمام شده تولید بالا آمده و عملا حاشیه سود این شرکت ها کمتر هم شده است.

تولیدکننده های ماکارونی در ایران با چالش جدی مواجه شده اند، زیرا قیمت جهانی گندم در نتیجه جنگ روسیه و اکراین بالا رفت و ایران در همان زمان قیمت خرید تضمینی گندم را بالا تعیین کرد و همین موضوع حاشیه سود تولیدکننده های ماکارونی را هم کاهش داد زیرا در ماه های اخیر قیمت جهانی گندم کمی افت داشته است اما همچنان در ایران قیمت گندم بالاست

آرمان خالقی با اشاره به اثر نوسانات قیمت گذاری بر وضعیت تولید و سودآوری شرکت های غذایی، افزود: برای نمونه تولیدکننده های ماکارونی در ایران با چالش جدی مواجه شده اند، زیرا قیمت جهانی گندم در نتیجه جنگ روسیه و اکراین بالا رفت و ایران در همان زمان قیمت خرید تضمینی گندم را بالا تعیین کرد و همین موضوع حاشیه سود تولیدکننده های ماکارونی را هم کاهش داد.

قیمت ماکارونی به نسبت قیمت گندم

او با تاکید بر اینکه افزایش قیمت ماکارونی به نسبت قیمت گندم برای تولیدکننده ها صرفه اقتصادی ایجاد نکرده است، اظهار کرد: در ماه های اخیر قیمت جهانی گندم کمی افت داشته است اما همچنان در ایران قیمت گندم بالاست، زیرا وزارت جهاد کشاورزی قیمت تضمینی گندم را سالانه اعلام می کند و همین مساله باعث شده تا خرید داخلی گندم نسبت به واردات گران‌تر تمام شود و رقابت پذیری تولیدکننده ها را هم از بین برد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه اثر منفی کاهش حاشیه سود شرکت های غذایی روی معاملات آن‌ها در بازار سرمایه هم تاثیر گذار است، اظهار کرد: برای نمونه تولیدکننده های ماکارونی که تا چند وقت پیش صادرات داشته اند و در بازار کشورهای همسایه و حتی شمال آفریقا با ترکیه به عنوان یکی از کشورهای قدر تولید ماکارونی رقابت داشته اند امروز دیگر نمی توانند صادرات کنند زیرا قیمت تمام شده بالا رفته و همین موضوع بازار شمال آفریقا را از دست آن‌ها خارج کرده است در حالی که سال ها تلاش شده تا بازار مواد غذایی شمال آفریقا توسط شرکت های ایرانی تصاحب شود.

صنعت غذای ایران تنها با نوسانات بازار جهانی مواجه نیست

در شرایط کنونی صنعت غذای ایران نه تنها با مشکلاتی همچون نوسانات بازار جهانی مواجه است با چالش های همچون ممنوعیت های یک شبه صادرات و واردات، نوسانات قیمت ارز و... و. مواجه است، به همین دلیل با وجود اینکه خیلی ها تصور می کنند که این صنعت چشم انداز مثبتی را پیش رو دارد اما در بلندمدت هیچ پیش بینی امکان پذیر نیست همانطوری که عده ای تصور می کردند با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت مواد غذایی آزاد می شود و شرکت های غذایی رشد قابل توجهی می کنند اما این مساله اتفاق نیفتاد و آزادسازی ارز واردات تنها یک سیگنال نوسان گیری بود.

همچنین یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ارزندگی نمادها به حاشیه سود و پی بر ای آن ها بستگی دارد، گفت: به طور قطع افزایش درآمدی که ناشی از بالا رفتن قیمت محصولات باشد نمی تواند سود بالایی را عاید شرکت ها کند، زیرا هر مصوبه افزایش قیمتی نتیجه اش بالا رفتن قیمت تمام شده تولید است.

از آنجایی که مکانیسم قیمت گذاری در ایران به صورت دستوری است و شرکت ها به صورت آزاد و رقابتی قیمت گذاری نمی کنند به همین دلیل ممکن است در یک شرایطی هزینه تولید بسیار بالا باشد و عملا سود چندانی عاید شرکت ها نشود بنابراین سهامداران نباید گزارش های مالی را به صورت سطحی مورد مقایسه قرار دهند و باید نسبت درآمد و هزینه ها ملاک باشد تا حاشیه سود شرکت ها مشخص باشد و بعد از آن می توان پی برد که آیا یک نماد ارزنده است یا خیر

پویان مظفری با بیان اینکه دولت نسبت به سرکوب قیمت مواد غذایی در زمان تورم حساسیت بالایی دارد افزود: به طور قطع قیمت کالاها در زمان تورم به نسبت هزینه ها بالا می رود و از آنجایی که مکانیسم قیمت گذاری در ایران به صورت دستوری است و شرکت ها به صورت آزاد و رقابتی قیمت گذاری نمی کنند به همین دلیل ممکن است در یک شرایطی هزینه تولید بسیار بالا باشد و عملا سود چندانی عاید شرکت ها نشود. بنابراین سهامداران نباید گزارش های مالی را به صورت سطحی مورد مقایسه قرار دهند و باید نسبت درآمد و هزینه ها ملاک باشد تا حاشیه سود شرکت ها مشخص باشد و بعد از آن می توان پی برد که آیا یک نماد ارزنده است یا خیر.

او با تاکید بر اینکه بازار مواد غذایی در شرایطی که اقتصاد کشور دچار رکود و تورم است، رونق ندارد؛ گفت: هرچند مردم بخشی از هزینه های سبد کالایی خود را به مواد غذایی اختصاص می دهند اما با توجه به کاهش قدرت خرید مردم به طور قطع میزان تقاضا هم کاهش می یابد و در چنین شرایطی اگر شرکت ها صادرات وجود نداشته باشند با چالش جدی مواجه می شوند و حالا اگر دولت قیمت گذاری دستوری را به نحوی انجام دهد که حاشیه سود شرکت بسیار پایین بیاید حتما شرکت ها در صادرات هم با مشکل مواجه می شوند و همین مسائل باید در تحلیل بنیادی شرکت ها مورد ارزیابی قرار بگیرد.

براساس این گزارش نمادهایی مانند غزر هرچند در ابتدای آزادسازی ارز ترجیحی با تقاضای بالایی مواجه بودند در هفته های اخیر بیش از سایر نمادهای غذایی افت داشته و این مساله ناشی از بالا رفتن ریسک در معاملات میان مدت و بلندمدت برای این نمادهاست.

کد خبر: ۱۸۱٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha