۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
مصرف آب در گلخانه ها یک بیستم فضای باز است| تولیدات اردن و عمان را جایگزین سموم بی کیفیت چینی کنید
بازار گزارش می دهد:

مصرف آب در گلخانه ها یک بیستم فضای باز است| تولیدات اردن و عمان را جایگزین سموم بی کیفیت چینی کنید

گلخانه داران به سموم بی کیفیت و با دوره پایداری بالا انتقاد دارند و می گویند دولت اگر نمیخواهد محصول آلمانی باکیفیت بیاورد، حداقل تولیدات اردن و عمان که ۵برابر باکیفیت تر از سموم چینی است را وارد کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: بحث توسعه گلخانه های کشور در شرایطی از سوی وزارت جهاد کشاورزی مورد تاکید قرار گرفته است که به گفته محمد مهدی برومندی، معاون وزیر جهاد کشاورزی بیش از ۲۵هزار گلخانه در سراسر کشور فعالیت دارد. از سوی دیگر کارشناسان می گویند: راه اندازی و توسعه گلخانه ها از همان ابتدا با هدف تولید محصول به صورت خاص و با استاندارهای جهانی برای بازارهای صادراتی آغاز شده است و آمارهای اعلامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی حاکی از این است که ۸۰ تا ۹۰ درصد فلفل، گوجه و بادمجان گلخانه ای برای صادرات است. از دیگر نکات مورد توجه دولت در بحث توسعه گلخانه ها به صرفه جویی در مصرف آب برمی گردد که از سوی کارشناسان ارقام و اعداد مختلفی در این خصوص اعلام می شود.

مصرف آب در محیط گلخانه ها یک بیستم فضای باز است

محمد زیبایی یکی از فعالان بخش گلخانه های کشور، در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: در تولیدات گلخانه ای به جرات می توان گفت بالغ بر یک بیستم مصرف آب نسبت به فضای باز کمتر می شود.

زیبایی افزود: به عنوان مثال در گلخانه ای که تولید گل دارد در فصل تابستان هر بوته نهایتا یک لیتر و ۱۰ سی. سی آب نیاز دارد اما همین بوته گل رز در کشت خاکی هفته ای دو بار و هر بار حداقل ۴۰ تا ۵۰ لیتر آب مصرف می کند. بنابراین می بینید که در کشت خاکی یا فضای باز هدررفت آب زیاد است.

بر اساس این گزارش، کارشناسان می گویند: صرفه جویی در مصرف آب در گلخانه های دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه به دلیل عدم ارتباط مستقیم با خورشید، میزان تبخیر آب نسبت به فضای باز بسیار کمتر است.

این فعال بخش گلخانه های کشور نیز می افزاید: علاوه بر این دیگر عامل مهم در کاهش مصرف آب در گلخانه ها به نوع بستر آن بر می گردد. به این معنا که نوع بستر در گلخانه با کشت خاکی فرق می کند و در گلخانه بستر مصنوعی است.

او ادامه داد: در فضای باز یا کشت خاکی بستر طبیعتا خاک است و لذا چند روز پس از آب دادن زمین به کلی خشک می شود چون زمین میزان آب مورد نیاز را جذب می کند و زمانی که اشباع می شود مابقی آب به هدر می رود.

شرکت نفت به گلخانه دار گازوئیل تخصیص می دهد سازمان جهاد ممانعت می کند

این فعال بخش همچنین در خصوص اصلی ترین چالش ها و موانع تولید گفت: شاید بتوان گفت اصلی ترین مانع پیش روی ما ادارات دولتی هستند که کار کردن با آنها فرسایشی است. به عنوان مثال به دلیل عدم بهره مندی منِ گلخانه دار در خوزستان از گاز، به اجبار باید از گازوئیل استفاده کنیم و در حالی که شرکت نفت به ما گلخانه داران، گازوئیل تخصیص می دهد سازمان جهاد قبول نمی کند و در این مسیر کارشکنی می کند.

این تولید کننده گل رز در محیط گلخانه ای خاطر نشان می کند: دیگر مساله ای که با آن مواجه هستیم بحث صادرات است که به عبارتی می توان گفت صادرات غیرممکن شده است.

سموم بی کیفیت و با دوره پایداری بالا در حالی از کشوری مانند چین وارد می شود که سموم آلمانی باکیفیتی وجود دارد که دوره پایداری ندارد اما دولت ترجیح می دهد از چین سموم بی کیفیت و ارزان بیاورد

زیبایی افزود: با توچه به اینکه ما با دیگر کشورها چندان ارتباطات تجاری درست و تعریف شده ای نداریم لذا در بحث صادرات نیز چندان موفق نیستیم. این در شرایطی است که هزینه های تولید بالا است و تولید به صرفه نیست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تولید هر شاخه گل کوتاه برای من تولید کننده ۸هزار تومان تمام می شود اما به دلیل شرایط بازار داخل نهایت با قیمت ۴هزار تومان از ما خریداری می شود و به این ترتیب به ازای هر شاخه گل ۴ هزار تومان ضرر می دهیم اما به دلیل سرمایه گذاری های زیادی که انجام داده ایم نمی توانیم تعطیل کنیم.

زیبایی گفت: از دیگر هزینه های تحمیلی به گلخانه داران هزینه های پلاستیک مورد نیاز است که الان به کیلویی ۱۱۰هزار تومان رسیده است. همچنین هزینه های برق سرسام آور شده است. بنابراین به هر راهی می رویم در نهایت ضرر می دهیم یعنی چه کار کنیم چه نکنیم در پایان کار ضرر است.

افزایش ۴۰۰درصدی قیمت کودهای کشاورزی بر چه اساسی محاسبه شده است؟

علی حق پور دیگر فعال بخش گلخانه ای کشور نیز در این خصوص به بازار گفت: از اصلی ترین مشکلات ما تامین نهاده است به خصوص انواع کودها که مشخص نیست با چه معیاری قیمتها ۴۰۰درصد افزایش یافته است.

حق پور تاکید می کند: همانطور که می دانید قیمت دلار سال قبل ۲۲ هزار تومان بود و الان ۳۰هزار تومان است. سوال این است که کودی که به گفته خودشان وارداتی است را چگونه حساب کرده اند که نسبت به سال قبل قیمتها ۴ برابر شده است؟

او خاطر نشان کرد: از سوی دیگر الان سم خوب در بازار نیست و می توان گفت بی کیفیت ترین ها را به ما می دهند. این در شرایطی است که دولت از یکسو در مورد سلامت جامعه صحبت می کند اما از سوی دیگر با توزیع سموم بی کیفیت سرطان بین جامعه توزیع می کند.

این فعال بخش گلخانه ای با بیان اینکه دولت بی کیفیت ترین سموم را از چین وارد می کند، افزود: دوره کارنس یا دوره ماندگاری سم روی میوه ۲۱روز تا یک ماه است و وقتی سمومی با چنین دوره پایداری طولانی در بین کشاورزان توزیع می شود قطعا دوره ماندگاری آن طی نمی شود و سریعا پس از استفاده از سموم توسط کشاورز میوه برداشت و در بازار توزیع می گردد و متعاقبا توسط مصرف کنندگان مصرف می شود و این یعنی خوردن سموم کشاورزی توسط مصرف کننده ها.

او ادامه داد: مساله اینجا است که چون دولت از کشاورزان حمایت نمی کند کشاورز خود باید به فکر خود باشد و لذا پس از سمپاشی برای بازار پسند بودن محصول و کسب درآمد بیشتر، محصول خود را می چیند و در بازار توزیع می کند.

حق پور خاطر نشان کرد: سموم بی کیفیت و با دوره پایداری بالا در حالی از کشوری مانند چین وارد می شود که سموم آلمانی باکیفیتی وجود دارد که دوره پایداری ندارد اما دولت ترجیح می دهد از چین سموم بی کیفیت و ارزان بیاورد.

او ادامه داد: حرف ما این است که ما می گوییم اگر سموم آلمانی هم وارد نمی کنند حداقل از کشورهایی مانند اردن و عمان خرید کنند. چرا که این کشورها سمومی تولید می کنند که حداقل ۴-۵ برابر بهتر از سموم چینی است.

کد خبر: ۱۸۱٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha