دو شرط افزایش سهم چاپ در منطقه کدامند؟ | چرا امارات در صنعت چاپ از ما موفق تر است؟
 استقبال فراتر از فضای نمایشگاه در صنعت چاپ

 دو شرط افزایش سهم چاپ در منطقه کدامند؟ | چرا امارات در صنعت چاپ از ما موفق تر است؟

رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران از تبعیض نگاه دولتمردان به صنعت چاپ به دلیل آن که زیر مجموعه وزارت ارشاد است، انتقاد کرد و گفت: برای افزایش سهم چاپ و بسته بندی در منطقه دو شرط لازم است.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران از استقبال گسترده فعالان صنف چاپ و بسته بندی در نمایشگاه امسال چاپ و بسته بندی خبر داد و گفت: امسال ۱۸ شرکت از چهار کشور آلمان، ایتالیا، چین و ترکیه به همراه ۳۰۸ شرکت داخلی در نمایشگاه از تاریخ ۲۹ مهر ماه تا ۲ آبان حضور خواهند داشت.

وی در نشستی خبری با حضور خبرنگاران به مناسب برگزاری نمایشگاه افزود: این نمایشگاه با بیش از ۲۱ هزار و ۷۰۰ متر فضای مفید در محیط باز و سرپوشیده برگزار می شود با این حال از ناتوانی در ارایه خدمات به عزیرانی که برای حضور ثبت نام کرده بودند اما فضایی برای تخصیص آنها وجود نداشت عذر خواهی می کنم.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران همچنین با انتقاد از تغییر قیمت متراژ نمایشگاه از اول مهر ماه گفت: در حالی که متولیان نمایشگاه در ابتدای سال قرار داد و پرداخت پول را اجباری کرده بودند افزایش قیمت در نمیه دوم باعث شد تا برای فعالین متقاضی صنف ما مشکلاتی به وجود بیاید. به عنوان مثال برای حضور در نمایشگاه چاپ و بسته بندی ما فاکتور صادر کرده بودیم که تصمیمات انها قطعا همکاران ما با افزایش نزدیگ ۱۰۰ درصد در دفاتر خود با مشکل بر خواهند خورد.

افتخاری نائب رئیس اتحادیه نیز در این باره گفت: متاسفانه بی نظمی ها در نمایشگاه ها به دلیل است که متولی نمایشگاه تنها به دنبال فروش متراژ بیشتر هستند و نباید دو نمایشگاه پر مخاطب مانند نساجی و صنعت چاپ در یک زمان برگزار می شد به نحوی که هم فعالان صنعت چاپ و هم فعالان صنعت نساجی هم اکنون با مشکل کمبود جا مواجه هستند.

در ادامه ابوالحسنی صنعت چاپ را یکی از صنایع پیشران برشمرد و گفت: بدون صنعت چاپ و بسته بندی صادرات معنایی ندارد وانتظار این است که مسئولان این موضوع را بیشتر درک کنند.

سهم ۴۵ درصدی ترکیه در صنعت چاپ منطقه

رئیس اتحادیه چاپخانه داران گفت: هم اکنون بیش از ۴۵ درصد بازار منطقه در اختیار فعالان ترکیه ای است که از حمایت دولتشان برخوردار هستند.

وی افزود: برای باز پس گرفتن سهم ایران در منطقه دو عامل مهم باید مدنظر قرار گیرد که یکی حمایت دولت به جای دخالت است وشرط دوم معافیت های صادراتی برای فعالان این صنف است که الگوی ترکیه ای در این باره می تواند مفید باشد. هم اکنون یک فعال ترکیه ای با قیمت تمام شده مشابه می تواند از ۱۳ تا ۱۷ درصد معافیت مالیاتی صادراتی برخوردار باشد.

ابوالحسنی این صنعت را صنعتی مظلوم توصیف کرد و گفت: متولی چاپ از زمانی که سهم نشر بالغ بر ۹۵ درصد صنعت چاپ بود تا الان که کمتر از ۵ درصد ان هم با احتساب چاپ دیجیتال است، می باشد و بر همین مبنا این صنعت از بسیاری امتیاز های ویژه یا محروم است و یا تخصیص اعتبار برای آنها کمتر از صنایعی است که زیر نظر وزارت صمت فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: سالی که گذشت سال بسیار سختی بود و ما با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مواد اولیه مواجه بودیم در حالی که متولی واردات کاغذ در دولت گذشته وزارت ارشاد بود قیمت هر بندکاغذ ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان از ابتدای سال به یک میلیون ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی با بیان این که در دولت قبل یک تصمیم غلط ولو با نیت خوب بازار کاغذ را به هم ریخت، خاطر نشان کرد: اساسا در هر بخشی دولت ورود که در آن امضاء طلایی نیز وجود داشته باشد آن بخش اقتصادیی به مشکل بر می خورد مثلا وقتی هر بند کاغذ ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان وارد شده بوود و واردات هم بدون مجوز وزارت ارشاد ممکن نبود، قیمت هر بند کاغذ در بازار آزاد تا ۷۰۰ هزار تومان قیمت می خورد.

روزهای سخت صنعت چاپ

رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران با اشاره به این که ۹۰ درصد ماشین آلات و و ۷۰ درصد مواد اولیه صنعت چاپ و بسته بندی وارداتی است، گفت: توانمندی صنعتگران چاپ در ایران به رغم ان که دستگاه های چاپ قدیمی بوده و به روز نیستند و در واردات چاپخانه با مشکلات متعددی روبرو هستیم، اما سفارشات خارجی زیادی داریم.

وی با بیان این که روزهای سختی برای صنعت چاپ را پشت سر می گذازیم، گفت: ما در بحث چاپ و تولید برچسب (لیبل) در منطقه وضعیت خوبی داریم و حتی سفارشاتی برای جعبه دارو از آلمان داریم که همگی با همت و هنر و تجربه صنعت کاران ما میسر شده وگرنه این صنعت نیازمند به روز رسانی ماشین آلات است.

چرا امارات در صنعت چاپ و بسته بندی پیشرفت کرد

وی در پاسخ به سئوال خبرگزاری تحلیل بازار مبنی بر این که در مقابل تلاش امارات در افزایش سهم صنعت چاپ و بسته بندی در منطقه چه باید کرد، گفت: تلاش امارات در برگزاری نمایشگاه های فرا منطقه ای و رونق صنعت بسته بندی در منطقه با تشویق بخش خصوصی و تخصیص اعتبارات ویژه برای نوسازی و راه اندازی این صنعت در دبی کاملا مشهود است به ویژه آن که تحریم برخی از تولید کنندگان ما را برای حضور در بازار های جهانی مجبور به تغییر نام برند و ساخت ایران (ری برندینگ) کرده است. در مقابل فعالان این صنعت در داخل کشور همچنان برای واردات تجهیزات و ماشین الات باید با سرمایه خود و حداقل ۲۰ درصد گرانتر از قیمت های جهانی اقدام کنند.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران خاطر نشان کرد: انتظار این است که مسئولان کشور بهتر و بیشتر این صنعت را درک کنند و حداقل گره بخش ماشین الان و تجهیزات این صنعت از مسیر وزارت صنعت معدن و تجارت حل شود. هم اکنون فعالان این صنعت با نوعی تبعیض مواجه هستند زیرا زیر مجموعه و مسئولیت آنها با وزارت ارشاد است. به عنوان مثال یک چاپخانه معمولی ماهانه نیاز به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان سرمایه در گردش دارد در حالی که به بخش های اقتصادی زیر مجموعه وزارت ارشاد حداکثر ۵ میلیارد تومان تسهیلات داده می شود و به صنایع زیر مجموعه وزارت صمت تا ۱۰۰ میلیارد تومان!

ابوالحسنی با بیان این که واردات هر ماشین چاپ دستکم یک میلیون دلار هزینه می خواهد که با درد سر های فراوانی هم همراه است در حالی که با این سرمایه به راحتی می توان در سایر صنایع فعالیت بی درد سرتری داشت، خاطر نشان کرد: هم اکنون هیچ نمایندگی ای از تولید کنندگان ماشین الات چاپ جرات همکاری مستقیم با ایران را ندارد و ایرانی ها برای واردات ماشین الات خود با چرخیدن چند دست اقدام کنند. ما امیدواریم که با حذف تحریم ها این مسائل حل شود.

کد خبر: ۱۸۱٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha