۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۵
نقش مهم کودهای شیمیایی در افزایش تولید محصولات کشاورزی گلستان
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

نقش مهم کودهای شیمیایی در افزایش تولید محصولات کشاورزی گلستان

گرگان- نهاده‌های کشاورزی به ویژه کودهای شیمیایی نقش مهمی را در افزایش تولید و بازدهی محصولات کشاورزی دارد که بخشی از جامعه کشاورزی از دلایل و چگونگی استفاده از آن بی‌خبر هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در جامعه امروزی که امنیت غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تأمین آن مستلزم حرکت صنعت کشاورزی به سوی مکانیزاسیون است. در دوره ای که صنعت کشاورزی به سرعت در اقصی نقاط جهان در حال ارتقاء و پیشرفت است، برای اینکه کشور ما هم بتواند از روش سنتی خارج شده و در مسیر توسعه ای حرکت کند باید از دانش روز دنیا عقب نماند.

به اعتقاد کارشناسان، در کنار حرکت به سمت مکانیزاسیون برای اینکه میزان تولید و بازدهی محصولات کشاورزی افزایش یابد، فعالان حوزه کشاورزی باید استفاده از نهاده های کشاورزی به ویژه «کودهای شیمیایی» را دستور کار قرار دهند. چراکه مصرف بهینه و متعادل کودها در افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی، بسیار حائز اهمیت است.

نکته مهمی که در حوزه صنعت غذا همواره بر آن تاکید شده اهمیت سلامت غذایی است موضوعی که در فرایند تولید محصولات کشاورزی بسیار حائز اهمیت است و درست به همین خاطر صاحب نظران استفاده از هر کودی را در صنعت کشاورزی مجاز نمی دانند. این مساله ای است که مسئولان جهاد کشاورزی همواره به آن تاکید دارد به این ترتیب گفتگویی با «سید صمد ضیائی»، سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان ترتیب دادیم که مشروح آن را در زیل می خوانید:

* وضعیت تأمین و توزیع کود در گلستان چگونه است؟

مقایسه آمار و ارقام زیرمجموعه شرکت در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مبین تحولی عظیم در این دوره نسبت به دوره های قبل است. در اجرای برنامه های مصوب وزارت جهاد کشاورزی، تأمین انواع کود شیمیایی ازته، فسفاته و پتاسه در سال جاری ۱۸۳ هزار و ۹۸۸ تن بوده که این رقم در سال گذشته ۱۶۸ هزار و ۸۱۶ تن ثبت شده است.

مقایسه آمار و ارقام زیرمجموعه شرکت در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مبین تحولی عظیم در این دوره نسبت به دوره های قبل است

این شرکت برای بهبود تغذیه مناسب گیاه با توجه به سهمیه ابلاغی در خصوص کودهای یارانه ای اقدام کرده و توانسته علیرغم همه تحریم‌ها، مشکلات و حوادث، از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ۹۱ هزار و ۱۰۶ تن انواع کود شیمیایی ازته، فسفاته و پتاسه را تأمین کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک هزار و ۷۴۳ تن بیشتر است.

۲۲ هزار و ۹۱ تن کود ازته، چهار هزار و ۶۶۱ تن کود فسفاته و دو هزار و ۸۳۰ تن کود پتاسه در انبارهای گلستان ذخیره شده است که این حجم و تنوع کودهای کشاورزی، ذخیره بسیار قابل و مطمئنی برای آغاز کشت محصولات پائیزه است و ظرفیت انبارهای استان از کود شیمیایی تکمیل شده و هیچگونه دغدغه‌ای در زمینه تأمین کود مورد نیاز کشاورزان استان وجود ندارد.

* رایج ترین کود مورد نیاز کشاورزان کدام است؟

رایج ترین کود ازته برای کشت محصولات زراعی «اوره» است و بیش از ۹۰ درصد کود شیمیایی اوره به عنوان منبع غذایی حاوی نیتروژن برای گیاهان استفاده می شود و این کود بیشترین نیتروژن موجود در میان کودهای جامد را به خود اختصاص داده که به دلیل تحرک این کود مصرف آن برای یک بار کشت توصیه نمی شود و باید برای چند بار به صورت پایه باشد.

همچنین کود «اوره» را در هوای گرم به دلیل کاهش هدر رفت کود، قبل از بارندگی انجام می دهند که خوشبختانه در این زمینه هم امسال با کمبود اوره مواجه نبودیم و سهمیه ابلاغی شرکت برای تهیه و تدارک کود ازته ۱۳۱ هزار و ۹۵۱ تن بود که ۵۲ درصد به میزان ۶۸ هزار و ۱۷۱ تن تأمین شده است. در سال ۱۴۰۰ هم چهار هزار و ۳۵۶ تن کود برای گلستان تأمین شد که این مقدار در سال ۱۴۰۱ به حدود سه برابر یعنی به میزان ۱۳ هزار و ۶۶۵ تن افزایش یافت که از این میزان هشت هزار و ۴۹۵ تن توزیع شد.

۲۲ هزار و ۹۱ تن کود ازته، چهار هزار و ۶۶۱ تن کود فسفاته و دو هزار و ۸۳۰ تن کود پتاسه در انبارهای گلستان ذخیره شده است

فسفره چه استفاده ای دارد؟

استفاده از کود «فسفره» هم اغلب در شرایط دیم و باهدف کاهش صدمات تنش آبی، در اواخر فصل انجام می شود که البته قبل از آن باید نتایج آزمون خاک هم مطالعه شود. امسال خوشبختانه نسبت به میزان کود پتاسه تأمین شده در مدت مشابه سال قبل رشد ۲ برابری داشته و کشاورزان در این بازه زمانی بالغ بر سه هزار و ۷۴۵ تن کود پتاسه خریداری کرده بودند که این رقم در سال ۱۴۰۱ به بیش از شش هزار و ۴۰۰ تن افزایش یافت.

* توزیع کودها در سطح کشور به چه معیار است؟

شکل توزیع کود های فسفاته و پتاسه در سطح کشور طبق ضوابط و اولویت بندی مناطق براساس سردسیر، معتدل و گرمسیری است و استان گلستان در اولویت دوم (منطقه معتدل) قرار دارد و کودهای «فسفاته و پتاسه» فقط برای ۴ محصول گندم، کلزا، جو و چغندر قند پائیزه تا سقف سهمیه تعیین شده برای هر کشاورز و توزیع ولی توزیع کود «اوره» شامل کلیه محصولات کشاورزی استان است.

کد خبر: ۱۸۱٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha