۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
افزایش حقوق کارمندان مشکل اقتصادی را حل نمی کند| دولت اقتصاد کلان را درک نمی کند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

افزایش حقوق کارمندان مشکل اقتصادی را حل نمی کند| دولت اقتصاد کلان را درک نمی کند

عزتی تحلیلگر اقتصادی گفت: اینکه بخواهیم رفاه اقتصادی برای مردم ایجاد کنیم و وضعیت معیشتی را بهبود دهیم با رشد اقتصادی تحقق می یابد و با افزایش حقوق گروهی از مردم به تنهایی هیچ مسئله ای حل نمی شود.

مرتضی عزتی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بازار، درباره افزایش دستمزدها گفت: به نظر من، با توجه به شرایطی که در جامعه حاکم است با این اقدام می خواستند جو موجود را آرام کنند. وقتی رشد اقتصادی از منطق و پایه های سیاست گذاری دولت نیست، این اقدامات هر روز وضعیت را بدتر می کند. اقتصاددان های زیادی فریاد زدند که شوک به اقتصاد وارد نکنید و قیمت کالاها را افزایش ندهید و دولت این کار را کرد و ناتوانی های متعددی برای کشور و اقتصاد و مردم ایجاد کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه کلاف سردرگمی با افزایش قیمت کالاها ایجاد خواهد شد که وضعیت همه مردم را خرابتر خواهد کرد. به نظر من، این کار موقتی و کوتاه مدت است و به دنبال این مسائل حاشیه ای ایجاد می کند که اگر به حقوق های کارگری سرایت کند، وضعیت تولیدکنندگان خراب تر می شود. رشد اقتصادی نامناسبی در بخش صنعت داریم و این اقدام وضعیت سرمایه گذاری ها در صنعت را بدتر می کند.

فکر می کنند اقتصاد کشور دوزار حقوق کارمندان و بازنشسته هاست. وقتی اقتصاد درست نشود این هم در کوتاه مدت اثر خود را از دست می دهد

او براین باور است که متاسفانه سیاست گذاران ما غلط تصمیم می گیرند و نزدیک بین هستند و اقتصاد کلان را درک نمی کنند و فقط می خواهند یک گوشه مشکل را حل کنند.

عزتی خاطر نشان کرد: فکر می کنند اقتصاد کشور دوزار حقوق کارمندان و بازنشسته هاست. وقتی اقتصاد درست نشود این هم در کوتاه مدت اثر خود را از دست می دهد. همانند اوایل سال که حقوق ها را افزایش دادند و الان چه وضعی برای حقوق ها پیش آمده است؟ با افزایش اندک دستمزدها که در قبال آن قیمت کالاها نیز بالا می رود وضعیت درست نمی شود.

وی افزود: این اقدامات کوچک اثری در کل اقتصاد ندارد. تا عوامل اصلی اقتصادی را نتوانیم درست کنیم به هیچ وجه با این کارهای کوچک نمی توان اثر اساسی برروی اقتصاد، معیشت و وضعیت رفاهی مردم بگذاریم.

عزتی در پاسخ به این پرسش که آیا با افزایش دستمزدها تورم بالا می رود، گفت: اگر افزایش حقوق به هزینه های تولید سرایت کند قطعا قیمت ها افزایش می یابد و اگر منبع تامین حقوق کارمندان از محل انتشار پول یا استقراض دولت با اوراق باشد، موجب تورم می شود و اگر بخواهیم فقط حقوق کارمندان دولت را زیاد کنیم غیرکارمندان دولت چه کنند؟ وضعیت غیرکارمندان چه می شود؟ باز اختلافات را افزایش می دهد.

اگر این وضعیت باشد مشکلات کارگران افزایش می یابد و حقوق های غیردولتی و افرادی که خدمات و کالاهای غیردولتی عرضه می کنند دچار مشکل می شوند و توقع خواهند داشت درآمد آنها نیز افزایش یابد

این اقتصاددان تصریح کرد: متاسفانه دولت همه جنبه ها را نمی بیند و اینکه بخواهیم رفاه اقتصادی برای مردم ایجاد کنیم و وضعیت معیشتی را بهبود دهیم با رشد اقتصادی تحقق می یابد و با افزایش حقوق گروهی از مردم هیچ مسئله ای حل نمی شود.

عزتی گفت: درکوتاه مدت احساس می کنند وضع آنها بهتر می شود ولی وضع بدتر می شود. منبع تامین بسیار مهم است که با وضعیت فعلی منبع تامین دولت تورم زا خواهد بود. بعلاوه اینکه اگر این وضعیت باشد مشکلات کارگران افزایش می یابد و حقوق های غیردولتی و افرادی که خدمات و کالاهای غیردولتی عرضه می کنند، دچار مشکل می شوند و توقع خواهند داشت درآمد آنها نیز افزایش یابد.

او با اشاره به راهکاری که دولت باید در این زمینه پیاده کند؛ بیان کرد: دولت باید به دنبال رشد اقتصادی باشد. با رشد اقتصادی اگر ده درصد یا ۸ درصد باشد ده درصد درآمد همه مردم بهبود می یابد. وقتی ده درصد رشد اقتصادی داشته باشیم تورم از ۵۰-۴۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش می یابد و ۳۰ درصد از این سو وضعیت رفاهی مردم بهتر می شود. بهترین مسیر رشد اقتصادی است و متاسفانه دولتمردان دنبال این نیستند و دنبال روزمرگی و مسائل دیگر هستند.

کد خبر: ۱۸۱٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha