۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
صندوق توسعه ملی بنگاه‌داری نمی‌کند
معاون سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی:

صندوق توسعه ملی بنگاه‌داری نمی‌کند

معاون سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی متذکر شد: ما نمی‌خواهیم بنگاه‌داری کنیم؛ بدین معنا که بعد از بهره‌برداری شرکت کرسی‌های هیات‌مدیره را تصاحب نمی‌کنیم.

به گزارش بازار، محمدجواد دانش با بیان این که صندوق توسعه ملی قصد شراکت با بخش خصوصی را ندارد، افزود: سازوکار موجود وام‌دهی ما ادامه پیدا می‌کند و اندازه کسب‌وکارهای خصوصی به‌اندازه‌ای نیست که ما شریک آن‌ها شویم.

وی ادامه داد: برای این که بدانیم این تسهیلات مسیر درستی را می‌رود، آن زمان خارج‌شدن از پروژه‌ها به معنای بازپرداخت پول ماست و لذا ما وارد شرکت‌ها خواهیم شد؛ ولی تنها آورده‌مان، تأمین مالی است.

دانش اهرم سازی منابع توسط ضمانت‌ها و تسهیلات‌دهی را به‌عنوان تأمین مالی عنوان کرد و افزود: ما از ایفای نقش به‌عنوان اپراتور پروژه‌ها ابا داریم و چنین شأنی نخواهیم داشت؛ لذا وارد مگا پروژه‌های پیشران خواهیم شد و سایر شرکا باید اهلیت داشته باشند.

وی با اعلام این که حسابرسان شرکت‌ها و صاحبان امضای مالی از سوی صندوق انتخاب می‌شوند و ادامه داد: صندوق توسعه ملی با این روش‌ها سعی می‌کند تا نسبت به‌پیش روی پروژه در قالبی که تصویب شده، اطمینان حاصل کند. از طرفی باید مطمئن باشیم یک پروژه برای کشور مناسب است و در بخشی که وارد سرمایه‌گذاری می‌شویم، ریسک ما را فزونی می‌دهد و در مقابل انتظار داریم بازدهی بیشتری داشته باشیم.

دانش به رادیو گفت‌وگو گفت: استراتژی‌های ورود و خروج را می‌نویسیم و در فاز طراحی مشارکت در پروژه بادقت و با جزئیات عمل می‌کنیم.

وی متذکر شد: ما نمی‌خواهیم بنگاه‌داری کنیم؛ بدین معنا که نمی‌خواهیم بعد از بهره‌برداری در شرکت‌ها دارای کرسی هیئت‌مدیره شویم. از طرفی مسائل جانبی هم وجود دارد که جز کارکردهای صندوق نیست.

دانش در پاسخ به این سؤال که صندوق چه زمانی از پروژه‌ها خارج می‌شود، گفت: وقتی که شرکت اصل و سود سرمایه را بازگرداند. در این راستا وارد پروژه‌هایی می‌شویم که انتظارات ما را برآورده سازد و در حقیقت از زمانی که پروژه شروع به پول زایی می‌کند، ما هم شروع به خارج‌شدن می‌نماییم.

معاون سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اضافه کرد: از محل فروش و درآمد شرکت، خروج ما تضمین می‌شود.

به گفته دانش ریسک نیز باید محاسبه شود و در کل صندوق توسعه ملی از خبرگانی استفاده می‌کند تا ریسک را کاهش دهند. بنابراین، وقتی فعالیت اقتصادی یک شرکت موجب فرسایشی شدن شرایط صندوق توسعه ملی شود، در سال صرفاً دو پروژه برای تسهیلات‌دهی انتخاب می‌شوند. از طرفی پروژه‌هایی هم هستند که هیچ نهاد تسهیلات ده به جز صدوق توسعه ملی، قادر به ورود به آن‌ها نیست و در این میان شراکت معنا می‌یابد.

کد خبر: ۱۸۱٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha