۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
گوش بری در بازار موبایل با  قیمت های پرت
گزارش «بازار» از ریشه های گرانی تلفن همراه

گوش بری در بازار موبایل با قیمت های پرت

بازار موبایل در روزهایی که کرونا همچنان در کشور قربانی می گیرد با رکود تورمی بی سابقه ای روبرو شده است که وقوع این اتفاق منجر به کاهش خرید و فروش موبایل در کشور شده است.

احمدرضاصباغی؛ خبرگزاری بازار_ خرید موبایل در روزهای کرونایی برای بسیاری از خانواده های ایرانی به معمایی حل نشدنی تبدیل شده است.طی هفته‌های گذشته قیمت ارزان ترین گوشی موبایل از حداقل حقوق ماهانه یک کارگر سبقت چشمگیری گرفته است.

از طرف دیگر تعداد مراجعه کنندگان برای خرید موبایل به مراکز معروف پایتخت همچون علاءالدین، چارسو و بازار موبایل به شدت کاهش پیدا کرده است.

در بازار این روزهای موبایل فروشنده نایاب شده است و اگر کسی هم قصد فروش داشته باشد قیمت‌هایش آنقدر بالاست که مجبورید قید خرید را بزنید. بعضی مدل‌های میان‌رده و پایین‌رده نیز در فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ، ناموجود شده‌اند و فروشگاه‌های اینترنتی کوچک‌تر که هنوز قیمت‌های خود را به‌روز نکرده‌اند، احتمالاً به‌دلیل مسائلی که از طرف تأمین‌کننده وجود دارد، سفارش‌ها را لغو می‌کنند.

قیمت پرتی  که به مشتری گفته شده قیمت گوشی است و باید به قیمت گفته شده فاکتور ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینه انتقال مالکیت را اضافه کرد،همچنین هزینه گلس، فارسی‌سازی، آپدیت و نصب برنامه‌ها روی گوشی هم جداگانه و به اندازه ای که بتوان گوش مشتری را برید ، روی قیمت اولیه  اضافه می شود

قیمت ارزان به علاوه هزینه های جدید!

تعداد قابل توجهی از فروشندگان گوشی همراه  در این آشفته بازار از ناآگاهی خریدران سوءاستفاده می کنند به طوری که  قیمت هر مدل گوشی که می فروشند حدود 400 تا 800 هزار تومان گران تر از قیمت اعلام شده اولیه دربازار است که پس از مدتی خوشحالی مشتری  متوجه می‌شود : قیمت پرتی  که به مشتری گفته شده قیمت گوشی است و باید به قیمت گفته شده فاکتور ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینه انتقال مالکیت را اضافه کرد،همچنین هزینه گلس، فارسی‌سازی، آپدیت و نصب برنامه‌ها روی گوشی هم جداگانه و به اندازه ای که بتوان گوش مشتری را برید ، روی قیمت اولیه  اضافه می شود.

 البته به جرات می توان گفت که  دلایل گرانی گوشی موبایل به غیر از این روش فروشنده ها که معمولا مشتری ها فقط یک بار به سراغ انها می روند  عوامل بنیادین دیگری نیز دارد. مثلا  باید بخشی از این افزایش قیمت را ناشی از تقاضایی دانست که به دلیل شیوع ویروس کرونا، امکان پاسخ به آن وجود ندارد.

بخش دیگر را می‌توان ناشی از افزایش حدود 3 هزار تومانی نرخ ارز نسبت به زمستان سال گذشته دانست که بر قیمت این کالای وارداتی تأثیر گذاشته است. با این حال صعود قیمت در بازار موبایل،ازافزایش نرخ ارز بیشتر شده است.

عامل دیگر افزایش قیمت را می‌توان در ایجاد مشکل برای بازار جهانی موبایل به‌دنبال شیوع ویروس کرونا و کاهش عرضه جست‌وجو کرد.برندهای اصلی این بازار یعنی اپل، سامسونگ و هواوی از کاهش توزیع محصولات خود به بازار جهانی خبر داده‌اند و به‌دنبال آن  واردات موبایل به ایران نیز تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا به شدت کاهش یافته است.

برای بررسی بیشتر وضعیت بازار موبایل در کشور به سراغ فعالان و کارشناسان این حوزه رفته ایم تا نظر آنها را در رابطه با شرایط کنونی جویا شویم.

رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل: تدابیر اتخاذ شده اقتصادی دولت برای برون رفت از بحران کرونا بیش از آنکه یاری دهنده باشد، دردسرساز شده است وبی‌شک درهفته‌های پیش رو شاهد سیل عظیمی از تعدیل نیرو، پرونده‌های قضایی به دلیل چک های برگشتی و تعطیلی کسب و کارهای حوزه موبایل خواهیم بود

دولت مانع ایجاد بحران در بازار موبایل شود

حسین غروی رام، رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به خسارتهای ناشی از شیوع ویروس کرونا به صنایع مرتبط با موبایل در کشور گفت:در شرایط کنونی شرکت‌های واردکننده موبایل به کشور به دلیل عدم ارسال کالا از مبادی خارجی و مرزها نمی توانند محصولات موردنیاز کشور را وارد کنند.

وی تصریح کرد:رکود سنگین برای بازار موبایل کشور حاکم شده است تا جایی که بسیاری از فروشندگان و فعالان حوزه موبایل در کشور نتوانستند به تعهدات مالی خود عمل کنند.همچنین از اواخر اسفندماه سال گذشته تا به این لحظه هیچ گوشی جدیدی به کشور وارد نشده است.

غروی رام با اشاره به اینکه۷۰ هزار واحد صنفی در حوزه موبایل در سراسر کشور از شهرهای بزرگ گرفته تا دورافتاده ترین مناطق درحال فعالیت هستند که به طور مستقیم و غیرمستقیم میلیون‌ها شغل را ایجاد کرده‌اند گفت: تدابیر اتخاذ شده اقتصادی دولت برای برون رفت از بحران کرونا بیش از آنکه یاری دهنده باشد، دردسرساز شده است وبی‌شک درهفته‌های پیش رو شاهد سیل عظیمی از تعدیل نیرو، پرونده‌های قضایی به دلیل چک های برگشتی و تعطیلی کسب و کارهای حوزه موبایل خواهیم بود مگر اینکه دولت چاره‌ای برای حل بحران پیش آمده برای فعالان اقتصادی بیندیشد.

رییس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه حوزه تلفن همراه جزو بخش‌های در کشور است که گردش مالی آن باعث رونق اقتصادی در دیگر حوزه‌ها می‌شود، اظهار کرد: اهمیت موبایل و کاربرد آن در ایام قرنطینه برای خانواده های ایرانی مشخص شد وعدم حمایت دولت از این صنعت، نه تنها موجب افزایش بیکاری می شود بلکه آسیب‌های فراوانی را به دیگر صنایع مولد کشور وارد خواهد کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل: قطع دست دلالان از بازار موبایل ماموریت مهمی است  و در شرایط کنونی که بازار موبایل با رکود تورمی روبروست افزایش نظارت بر قیمت‌گذاری و توزیع عادلانه موبایل در کشور تنها با دستور و قاطعیت دولت امکان پذیر است.

قطع دست دلالان و کاهش نرخ ارز نیاز امروز بازار موبایل

ابراهیم درستی رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل با اشاره به اینکه تمامی برندهای جهانی موبایل در بازار ایران یافت می شود گفت:رکود در بازار موبایل بسیار عمیق‌تر از گذشته شده است که دلایل مختلفی دارد.

وی افزود:این شرکتهای  واردکننده تلاش می کنند تا با ایجاد ثابت در قیمت موبایل، بازار را وارد شوک نکنند وبه نوعی به مشتریان در خرید موبایل با قیمت مناسب کمک می کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل تصریح کرد:در شرایط کنونی افزایش قیمت موبایل، به اندازه ای نیست که بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم، اما قیمت تلفن همراه به نرخ ارز  وابستگی شدیدی و با توجه به تثبیت نسبی نرخ ارز در روزهای گذشته می توان امیدوار بود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کاهش قیمت موبایل در کشور باشیم.

درستی خواستار حمایت دولت از صنوف بازار موبایل کشور شد و افزود: قطع دست دلالان از بازار موبایل ماموریت مهمی است که بدون حمایت دولت تحقق پیدا نخواهد کرد و در شرایط کنونی که بازار موبایل با رکود تورمی روبروست افزایش نظارت بر قیمت‌گذاری و توزیع عادلانه موبایل در کشور تنها با دستور و قاطعیت دولت امکان پذیر است.

کد خبر: ۱۸٬۱۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha