۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۶
دور باطل شرکت بازآفرینی با طرح «کلید به کلید»| «محله سیروس» تجربه ای ناموفق که درس نگرفتیم!
«بازار» گزارش می دهد

دور باطل شرکت بازآفرینی با طرح «کلید به کلید»| «محله سیروس» تجربه ای ناموفق که درس نگرفتیم!

تدوین پروژه «کلید به کلید» نوسازی بافت های فرسوده در حالی از سوی شرکت بازآفرینی شهری در حال اتمام است که این طرح کُپی شده طرح سال های قبل بوده و اتفاقا بارها نیمه کاره رها و ناموفق مانده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: درحال حاضر بسیاری از شهرهای ایران با مساله‌ای به نام بافت‌های فرسوده و تاریخی درگیر شده‌اند که با زندگی جدید شهری و مشخصات یک شهر مدرن ناسازگار و ناهماهنگ است. بافت‌های فرسوده شهری، مسائل و پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متنوعی دارند. این محلات و بافت‌ها از یک سو دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری هستند و از طرف دیگر به جهت فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش سوزی و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن دارای مشکلات روبنایی و زیرساختی هستند.
وجود ۷۵ هزار هکتار بافت فرسوده در سراسر کشور و ۵ هزار هکتار از این اراضی در تهران نشان می دهد دولت های قبل و آینده چه کار سختی برای احیای این میزان از بافت فرسوده داشته و دارند.

همه ساله دولت ها با اختصاص منابع مالی و اعتباری لازم برای احیای بافت فرسوده اختصاص می دهند و معتقدند که به عنوان نیروی محرکه مورد استفاده قرار داده می‌شود اما مشخص نیست چرا هیچ گاه به مصوبه قانونی بازسازی ۱۰ درصد از این بافت های فرسوده در سال نمی رسیم

اگر چه همه ساله دولت ها با اختصاص منابع مالی و اعتباری لازم برای احیای بافت فرسوده اختصاص می دهند و معتقدند که به عنوان نیروی محرکه مورد استفاده قرار داده می‌شود اما مشخص نیست چرا هیچ گاه به مصوبه قانونی بازسازی ۱۰ درصد از این بافت های فرسوده در سال نمی رسیم.

برخی از کارشناسان بر این باور هستند که اعطای تسهیلات به تنهایی نمی تواند برنامه بازسازی و احیای بافت های فرسوده را پیش ببرد و باید تمام ذینفعان و دولت های ملی و محلی در کنار یکدیگر برنامه احیای بافت های فرسوده را پیش ببرند.

دور باطل شرکت بازآفرینی با طرح «کلید به کلید»| «محله سیروس» تجربه ای ناموفق که درس نگرفتیم!

طبق سرشماری سال ۹۵ بالغ بر ۱۱میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند و کارشناسان اقتصاد مسکن بر این باور هستند که برنامه‌های توسعه شهری در کشور عمدتا بر پایه رشد اقتصادی و بدون توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی تهیه می‌شوند و به همین دلیل است که همه ساله علیرغم افزایش سقف تسهیلات برای ساخت و نوسازی مسکن در بافت های فرسوده سالانه تنها یک درصد نوسازی بافت فرسوده محقق می شود.

پروژه کلید به کلید که در حال تدوین در شرکت بازآفرینی شهری ایران از برنامه‌هایی است که قرار است با همکاری بخش خصوصی اجرایی شود. بخش خصوصی که بارها و بارها بدون هیچ موفقیتی در نوسازی بافت فرسوده کنار زده شده و احیای بافت های فرسوده متوقف شده است

اما این روزها شرکت بازآفرینی شهری ایران در حالی سیاست‌ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را به تصویب رسانده است که در حال تدوین بسته تشویقی برای ساخت و ساز مسکن با همکاری بخش خصوصی است. پروژه کلید به کلید که در حال تدوین در شرکت بازآفرینی شهری ایران از برنامه‌هایی است که قرار است با همکاری بخش خصوصی اجرایی شود. بخش خصوصی که بارها و بارها بدون هیچ موفقیتی در نوسازی بافت فرسوده کنار زده شده و احیای بافت های فرسوده متوقف شده است.

چند سال پیش که طرح کلید به کلید مطرح شد ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران با بیان اینکه اجرای بازآفرینی شهری در گرو طرح کلید به کلید و حمایت از بخش خصوصی است گفته بود که با حمایت از بخش خصوصی، ارائه طرح‌های تشویقی و فراهم کردن زمینه‌های لازم می‌توان طرح بازآفرینی شهری را در مدت زمان کوتاهی اجرایی کرد.

اما از آن روزها چندین سال می گذرد و بخش خصوصی به عنوان یکی از ذینفعان همواره بدون هیچ پیشرفتی در احیای بافت های فرسوده کنار می رود.
رهبر با بیان اینکه در طرح بازآفرینی شهری باید اختیار کامل ساخت پروژه‌ها به انبوه‌سازان داده شود، تصریح کرد: برگزاری جلسات هفتگی و مرور کارهای انجام شده از سوی پیمانکاران در ساخت بهتر پروژه‌ها می‌تواند مؤثر باشد.

دور باطل شرکت بازآفرینی با طرح «کلید به کلید»| «محله سیروس» تجربه ای ناموفق که درس نگرفتیم!

یکی از طرح هایی که در دولت یازدهم و دوازدهم(در سال ۹۶) و در زمان وزارت عباس آخوندی و مرحوم اکبر ترکان به عنوان مشاور رییس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده با همین روش «کلید به کلید» اجرا شد بازسازی محله سیروس بود که با گذشت چندین سال همچنان این پروژه متوقف و پیشرفتی نداشته است. هر چند بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که اختلافات عباس آخوندی و مرحوم اکبر ترکان باعث عدم پیشرفت در طرح های این چنینی شد.

۱۲ دی ماه سال ۹۶ مراحل عملیاتی نوسازی مسکن در برنامه ملی بازآفرینی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری با مراسم کلنگ‌زنی پروژه مسکونی ۱۰۰ واحدی در محله سیروس واقع در منطقه ۱۲ شهرداری تهران با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، معاون مسکن و ساختمان ، معاون معماری و شهرسازی ، مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان تهران و مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری استان تهران و جمعی از مسئولان استانی و کشوری برگزار شد.

دور باطل شرکت بازآفرینی با طرح «کلید به کلید»| «محله سیروس» تجربه ای ناموفق که درس نگرفتیم!

این پروژه مسکونی که در اراضی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به وسیله شرکت سرمایه‌گذاری بانک مسکن در این منطقه قرار بود ساخته شود الگویی پشتیبان برای طرح «پیشگام» برنامه ملی بازآفرینی در استان تهران بود و همچنین قرار بود طبق الگوی طرح مسکن اجتماعی اجرائی شود.

مطابق جزئیات طرح «پیشگام»، ساخت ۵۵ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران برای افق ۵ساله، هدف‌گذاری شد؛ به‌طوری‌که با شروع فاز اول، امکان تکرار این ظرفیت برای هر سال وجود داشته و ساخت‌وساز در این طرح با سه روش «محلی‌سازی»، «محله‌سازی مرحله‌ای» و «محله‌سازی جایگزین» انجام می‌شد

بر اساس این گزارش، مطابق جزئیات طرح «پیشگام»، ساخت ۵۵ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران برای افق ۵ساله، هدف‌گذاری شد؛ به‌طوری‌که با شروع فاز اول، امکان تکرار این ظرفیت برای هر سال وجود داشته و ساخت‌وساز در این طرح با سه روش «محلی‌سازی»، «محله‌سازی مرحله‌ای» و «محله‌سازی جایگزین» انجام می‌شد.

حال با گذشت چند سال از این پروژه که به صورت «کلید به کلید» قرار بود اجرایی شود همچنان بدون پیشرفت مانده است.
طرح کلید به کلید در چند سال اخیر در برخی از محلات تهران انجام شد اما به دلیل عدم حمایت دولت در سال‌های گذشته این طرح نیمه کاره رها شد
رهبر نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران با یادآوری اینکه طرح کلید به کلید در محله سیروس تهران گفت: طرح کلید به کلید در چند سال اخیر در برخی از محلات تهران انجام شد اما به دلیل عدم حمایت دولت در سال‌های گذشته این طرح نیمه کاره رها شد. بنابراین در طرح بازآفرینی شهری با اجرای دقیق و برنامه ریزی شده طرح کلید به کلید می‌توان بافت‌های فرسوده را نوسازی کرد.

دور باطل شرکت بازآفرینی با طرح «کلید به کلید»| «محله سیروس» تجربه ای ناموفق که درس نگرفتیم!

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران تأکید کرد: بزرگترین مشکل در طرح بازآفرینی شهری همکاری و مشارکت ساکنان بافت‌های فرسوده است، دولت باید با اطمینان بخشی، ساکنان آنها را برای نوسازی واحدهای خود متقاعد کند.
حال به نظر می رسد شرکت بازآفرینی شهری ایران با یک دور باطل باز هم به طرح چند سال پیش «کلید به کلید» روی آورده است فارغ از اینکه این طرح چند سال پیش هم هیچ موفقیتی نداشت و نیمه کاره رها شد. نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری نیازمند عزم جدی دولت و حمایت از بخش خصوصی و اطمینان بخشی، ساکنان و ذینفعان است.
کد خبر: ۱۸۱٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      1 0
      تنها راه حل تراکم تشویقی مناسبه