۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
آیا میلگرد تاریخ انقضا دارد؟

آیا میلگرد تاریخ انقضا دارد؟

میلگردها نوعی پروفیل فولادی با سطح مقطع دایره‌ای هستند که در صنعت و در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کیفیت این مقاطع به ‌عنوان یکی از اجزای اصلی یک سازه،از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بازار; گروه صنعت: میلگردها نوعی پروفیل فولادی با سطح مقطع دایره‌ای هستند که در صنعت و در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کیفیت این مقاطع به ‌عنوان یکی از اجزای اصلی یک سازه، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع، کیفیت بالای میلگرد مساوی است با استحکام بیشتر ساختمان. همین مسئله ما را بر آن داشت تا در مورد عواملی که می‌توانند باعث کاهش کیفیت میلگرد شوند، صحبت کنیم. علاوه بر این، در مورد عوامل افزایش طول عمر میلگرد و امکان نگهداری طولانی‌مدت آن نیز اطلاعاتی را با شما در میان می‌گذاریم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

چه عواملی باعث کاهش کیفیت میلگرد می‌شوند؟

میلگردها از جمله مصالح فلزی هستند که تحت تاثیر عوامل محیطی، تغییر حالت می‌دهند. این تغییرات شامل خوردگی، تغییر رنگ، کاهش استحکام و مواردی ازاین‌دست می‌شوند. به همین جهت، نحوه نگهداری این مقاطع اهمیت بالایی دارد و در کیفیت نهایی سازه موثر است. در این قسمت به تعدادی از عوامل موثر بر کیفیت میلگرد اشاره می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که این عوامل به چه شکلی باعث کاهش طول عمر پروفیل می‌شوند.

تماس با آب و رطوبت

رطوبت؛ بزرگ‌ترین دشمن میلگرد. آب و سایر مواد مایع می‌توانند با سرعت بالایی به این مقاطع آسیب بزنند. سطح این پروفیل به ‌سرعت تحت تاثیر رطوبت قرار می‌گیرد و دچار زنگ‌زدگی و پوسیدگی می‌شود. پرواضح است که یک میلگرد آجدار زنگ‌زده، استحکام اولیه را نخواهد داشت و در صورتی‌ که میزان زنگ‌زدگی زیاد باشد، به‌هیچ‌وجه نباید در سازه، مورد استفاده قرار بگیرد. انبارهای نگهداری میلگرد باید کاملا خشک و به‌ دور از هرگونه منبع رطوبت باشند.

نور آفتاب

میلگرد نوردی نباید به مدت طولانی در معرض تابش مستقیم نور خورشید باشد. نور آفتاب باعث افزایش دمای میلگرد می‌شود و همین موضوع می‌تواند آسیب‌های جدی به این مقاطع را در پی داشته باشد. به همین جهت، نگهداری این پروفیل در فضای سربسته یا دارای سایه‌بان امری حیاتی است. در هنگام خرید، ابتدا باید بررسی نمود که میلگردها در چه مکانی نگهداری شده‌اند و آیا در معرض نور آفتاب بوده‌اند یا خیر.

مواد خورنده

مواد خورنده نیز ازجمله عواملی هستند که طول عمر میلگرد را کاهش می‌دهند. این مواد می‌توانند به پروفیل نفوذ کنند و باعث ایجاد تغییرات شیمیایی شوند. میلگرد در اثر برخورد با مواد خورنده، کیفیت و مقاومت اولیه خود را از دست می‌دهد.

گرد و غبار

گرد و خاک موجود در محیط می‌تواند به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث فرسودگی میلگرد شود. مواد خورنده موجود در گرد و غبار به ساختار پروفیل آسیب می‌رسانند و باعث تغییر فیزیکی یا شیمیایی آن می‌شوند. از طرفی، گرد و خاک روی میلگرد می‌تواند دشمن اصلی آن یعنی رطوبت را جذب کند. همچنین باید توجه داشت که میلگردها در تماس مستقیم با خاک نباشند؛ زیرا خاک می‌تواند به جذب رطوبت کمک کند. سعی کنید در هنگام انبار کردن این مقاطع، جسمی را زیر میلگرد قرار دهید.

آسیب‌دیدگی فیزیکی

یکی دیگر از عواملی که کاهش کیفیت میلگرد را به همراه دارد، آسیب‌های احتمالی در هنگام انبار کردن یا انتقال است. چگونگی انبار کردن این مقاطع، اهمیت بسیار زیادی دارد. فضای انبار نیز باید با سایز میلگرد متناسب باشد. گاهی به دلیل کمبود جا، مقاطع به ‌صورت خمیده انبار می‌شوند که می‌تواند شکل پروفیل را به ‌طور دائمی تغییر دهد؛ در برخی موارد، میلگرد تغییر شکل داده، دیگر قابلیت استفاده ندارد.

در مورد عواملی که طول عمر میلگرد را کاهش می‌دهند، توضیحاتی ارائه دادیم. سوالی که ممکن است در اینجا پیش بیاید این است که آیا این عوامل روی همه انواع مقاطع به یک شکل تاثیر می‌گذارند؟ و اینکه یک میلگرد مرغوب تا چه زمانی می‌تواند تحت این شرایط، کیفیت خود را حفظ کند؟ با توجه به نوع مقطع و شرایط انبار، طول عمر مقطع متغیر است. با این‌ حال، باید بدانید که میلگردها هم تاریخ‌ مصرف دارند؛ نه به این معنا که طول عمر آن‌ها کاملا مشخص است، بلکه بدین مفهوم که میلگردها نیز همانند بسیاری محصولات دیگر بعد از مدتی دچار فرسودگی و خرابی می‌شوند. شرایط نگهداری مناسب، تنها می‌تواند فرسودگی را به تعویق بیندازد. به ‌طور خلاصه باید گفت که میزان اثرگذاری عوامل آسیب‌رسان روی انواع مختلف میلگرد، متفاوت است؛ اما حتی یک میلگرد باکیفیت نیز تحت تاثیر این عوامل، دچار فرسودگی خواهد شد.

آیا میلگرد تاریخ انقضا دارد؟

چگونه طول عمر میلگرد را افزایش دهیم؟

با رعایت برخی نکات می‌توان طول عمر میلگرد را افزایش داد. بسیاری از این نکات، به زمانی مربوط می‌شوند که محصول در انبار است. انبارها باید استانداردهای لازم را داشته باشند تا احتمال آسیب به میلگرد به کمترین حد خود برسد. در ادامه بررسی خواهیم کرد که چگونه با رعایت برخی نکات می‌توان میزان فرسودگی احتمالی را کم کرد و زمان آن را به تعویق انداخت.

عوامل خورنده را از میلگرد دور کنید

برخی مواد شیمیایی می‌توانند باعث زنگ‌زدگی و پوسیدگی پروفیل‌ها شوند. این مواد، ساختار شیمیایی و داخلی مقطع را تغییر می‌دهند و حتی در برخی موارد می‌توانند میلگرد را به محصولی غیرقابل استفاده تبدیل کنند. مطمئن شوید که چنین موادی در تماس مستقیم با میلگرد نیستند.

میلگردها را در فضای سربسته انبار کنید

تابش مستقیم آفتاب بر میلگرد می‌تواند با افزایش دمای آن، فرایند فرسودگی را تسریع ببخشد. مقاطع باید در انبارهای سربسته نگهداری شوند یا حداقل از سایه‌بان به ‌منظور محافظت از آن‌ها در برابر نور خورشید استفاده گردد. نگهداری میلگردها در انبارهای سربسته در مناطق مرطوب و پرباران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

استانداردهای انبارداری را رعایت نمایید

میلگردها باید با توجه به اندازه و ابعادی که دارند، در قسمت‌های مختلف نگهداری شوند. بدین ترتیب، انتقال این مقاطع آسان‌تر انجام می‌شود و مقاطع، کمتر در معرض آسیب‌های فیزیکی قرار می‌گیرند. از طرفی میلگردها باید حداقل ۱۵ سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین باشند تا در تماس مستقیم با گرد و خاک قرار نگیرند و انتقال آن‌ها نیز راحت‌تر انجام ‌شود.

میلگردها را از رطوبت دور نگه دارید

امکان اینکه یک محیط را از رطوبت خالی کنید، وجود ندارد؛ اما می‌توان با انجام برخی اقدامات، میزان رطوبت موجود در محیط را کم کرد. از جمله این اقدامات می‌توان به ایزوله کردن محیط اشاره نمود. پوشاندن میلگردها نیز باعث کاهش جذب رطوبت می‌شود. به ‌علاوه، مقاطع باید از شیرهای آب و دیگر منابع رطوبتی دور نگه داشته شوند.

مقاطع را تا حد امکان از گردوغبار دور کنید

انبار نگهداری باید تمیز باشد تا گرد و غبار کمتری روی مقاطع بنشیند. گرد و غبار می‌تواند باعث فرسودگی میلگرد شود. همچنین، گرد و خاک روی مقطع با جذب رطوبت محیط، سرعت پوسیدگی را افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود سطح میلگردها، به ‌طور مرتب تمیز شوند.

آیا میلگرد تاریخ انقضا دارد؟

سخن پایانی

میلگردها نوعی مقطع فولادی هستند که شاید بتوان به‌ عنوان مهم‌ترین جزء یک سازه از آن‌ها نام برد. به همین جهت کیفیت و استحکام آن‌ها مسئله بسیار مهمی است. نور آفتاب، رطوبت، گرد و غبار و مواد خورنده، ۴ عامل اصلی کاهش عمر میلگرد هستند. طبیعتا پروفیلی که کمتر با این عوامل در تماس باشد، طول عمر بیشتری دارد. به ‌علاوه، کیفیت ساخت مقطع نیز نقش مهمی در طول عمر آن خواهد داشت.

شرکت آیین صنعت از جمله تولیدکنندگان بزرگ مقاطع فولادی در کشور است که در خط تولید خود از مواد اولیه باکیفیت و روش‌های به‌روز استفاده می‌کند. میلگردهای تولیدی این شرکت، از کیفیت بالایی برخوردار هستند و دامنه‌ای گسترده از مقاطع ساده در سایزهای مختلف تا میلگردهای ترانس روغنی را شامل می‌شوند. در پایان، امیدواریم مطالب این مقاله در ارتباط با میلگرد و کیفیت آن برای شما مفید واقع شده باشد.

کد خبر: ۱۸۱٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha