۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸
خودروهای فرسوده یارانه بنزین را هدر می‌دهند
کارشناس اقتصاد انرژی:

خودروهای فرسوده یارانه بنزین را هدر می‌دهند

کارشناس اقتصاد انرژی گفت: مصرف سوخت خودروهای فرسوده حدود ۴۰ درصد بیشتر از خودروهای معمولی است که باعث می‌شود، سالانه حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین بیشتری به خودروها اختصاص داده شود.

به گزارش بازار، محمد جعفری، افزود: برای اسقاط خودروهای فرسوده حدود ۲۲۰ مرکز در سطح کشور وجود دارد که ظرفیتی معادل یک میلیون خودرو در سال ایجاد کرده است، اما با توجه به این که اسقاط خودرو به واردات وابسته بود، در چند سال گذشته شاهد استفاد از ظرفیت این مراکز نبودیم.

این کارشناس اقتصاد انرژی بیان کرد: اخیرا مجلس قانونی را به عنوان قانون ساماندهی صنعت خودرو به تصویب رسانده که طبق آن، سازوکاری برای اسقاط خودروهای فرسوده در نظر گرفته شده و تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو موظف به اسقاط خودرو و دریافت گواهی آن از مراکز اسقاط شده اند.

وی با تاکید بر این که اجرای این قانون منجر به صرفه جویی در حجم زیادی از سوخت می‌شود، ادامه داد: با این وجود، وزارت صمت طی لایحه‌ای به مجلس، خواهان حذف الزام اسقاط خودرو توسط تولیدکنندگان شده است؛ این کار باعث می‌شود تا مراکز اسقاط از چرخه خارج شده و به تعطیلی کشیده شوند که بیکاری تعداد زیادی از کارکنان و شاغلان این صنعت را در پی خواهد داشت.

جعفری گفت: این موضوع همچنین به مصرف انرژی کشور آسیب جدی وارد می‌کند؛ زیرا در بلند مدت، تعداد خودروهای فرسوده آنقدر زیاد خواهد شد که عملا تمام منابع سوخت کشور را درگیر خواهد کرد و مصرف بنزین را به شدت افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: اسقاط خودروهای فرسوده علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت، منجر به کاهش آلودگی کلانشهرها نیز می‌شود؛ از دیگر مزایای آن می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای و بازیافت قطعات فلزی و پلاستیکی به کار رفته در خودروها اشاره کنیم. این فرآیند بازیافت، باعث صرفه جویی در مصرف برق و انرژی می‌شود و می‌توان به راندمان انرژی کشور کمک کند.

کد خبر: ۱۸۱٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha