۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
ایجاد مناطق اقتصادی مشترک با همسایگان در دستور کار است
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس:

ایجاد مناطق اقتصادی مشترک با همسایگان در دستور کار است

عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس معتقد است تقویت اقتصاد مرز می‌تواند امنیت را نیز افزایش دهد که در این راستا ایجاد مناطق اقتصادی مشترک با همسایگان مثمر ثمر خواهد بود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، احمد علیرضابیگی، با تأکید بر اینکه تقویت اقتصاد مرز باعث افزایش امنیت منطقه ای مرزها می شود، گفت: بدین منظور تسهیلاتی برای مرزنشینان در نظر گرفته شده که انگیزه سکونت و پایداری حضور در نقاط مرزی را ایجاد کند که این تسهیلات به فراخور مناطق مختلف، متفاوت بوده است.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در ادامه با ذکر این مثال که مرزنشینان مرزهای شرقی اجازه تجارت سوخت را دارند، عنوان کرد: این اجازه قانونی باعث می شود تجارت سوخت تحت نظارت باشد و از قاچاق هم جلوگیری می شود؛ از سوی دیگر انگیزه بروز اقدامات ضدامنیتی نیز از افراد گرفته می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه امکان مبادله کالا نیز در مرزهای کردستان داده شده است، ابراز داشت: بازارچه های مرزی در شرق کشور نیز وجود دارد لذا این داد و ستدها می تواند به امنیت منطقه کمک کرده و مرزنشینان نیز در قبال تأمین امنیت مسئول شوند.

علیرضابیگی با اشاره به این مطلب که آذربایجان شرقی چنین ویژگی هایی ندارد، اظهار کرد: مشکلی که در بازگشایی مرزهای آذربایجان شرقی و ایجاد بازارچه وجود دارد به دلیل طرف آذربایجانی و ارمنستانی است که اصرار بر مبادله کالا در قالب مقررات گمرکی دارند که باعث می شود جلوی مبادله کالای روستانشینان و مرزنشینان عادی گرفته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از ده سال است که ایجاد مناطق اقتصادی مشترک با کشورهای همسایه را در دستور کار قرار داده ایم که نخستین آن با کشور ترکیه است، خاطرنشان کرد: منطقه اقتصادی مشترک به گونه ای است که روی خاک دو طرف باشد و آنها بتوانند ظرفیت های خود را معرفی کنند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه اگر فشارهای خارجی اجازه دهد این منطقه اقتصادی مشترک ایجاد می شود که گشایش های خوبی برای دو طرف خواهد داشت، اظهار کرد: ایران ظرفیت هایی مثل انرژی نفت و گاز و برق دارد و طرف ترک نیز از تکنولوژی و مؤسسات مالی برخوردار است که می تواند برای ایران مفید باشد لذا برای دو طرف موقعیت ویژه ای خواهد بود.

کد خبر: ۱۸۱٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha