۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
تدوین الگوی کشت براساس نتایج استعداد سنجی اراضی باشد
عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان:

تدوین الگوی کشت براساس نتایج استعداد سنجی اراضی باشد

گرگان- کاظمی، عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان گفت: تدوین الگوی کشت براساس نتایج استعداد سنجی اراضی باشد.

حسین کاظمی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تدوین الگوی کشت براساس نتایج استعداد سنجی اراضی باشد، اظهار کرد: به عبارتی باید آنچه زمین و منابع محیطی به ما دیکته می کند را بپذیریم و بعد در الگوی کشت قرار دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان افزود: الگوی کشت باید براساس نتایج ارزیابی جامع و متغییرهای محیطی مثل منابع آب، اقلیم، خاک، پستی و بلندی در نظر گرفته می شود که تحت عنوان استعدادیابی اراضی مطرح می شود.

او ادامه داد: در تدوین الگوی کشت ما گیاهان را در یک منطقه قرار می دهیم و تعیین می کنیم که هر گیاه براساس این نتایج پتانسیل دارد یا نه و بعد از آن هم باید فیلترهایی مثل سیاست های کلان دولت باید انجام شود.

کاظمی اضافه کرد: برای تدوین الگوی کشت، مسیرها و مدل های مختلفی در دنیا وجود دارد اما مدلی که جامع باشد کمتر دیده می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان ادامه داد: سند کشت محصولات استان ها در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ با حضور وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده است.

کاظمی گفت: در سال های اخیر الگوی کشت متناسب با مناطق مختلف نداریم و یا اینکه خیلی کم اجرا شده به همین دلیل در راستای حفظ منابع محیطی، دولت باید اقداماتی انجام دهد.

وی با بیان اینکه الگوی کشت مبتنی بر سیاست های کلان کشور و دانش بومی کشاورزان است، افزود: مقیاس کار در الگوی کشت بیشتر استانی است.

عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان ادامه داد: الگوی کشت باید براساس نتایج ارزیابی جامع و متغییرهای محیطی مثل منابع آب، اقلیم، خاک، پستی و بلندی در نظر گرفته می شود که تحت عنوان استعدادیابی اراضی مطرح می شود.

کاظمی در خاتمه تصریح کرد: دولت باید برای ترغیب کشاورزان بسته های تشویقی در نظر بگیرد و با اختصاص یارانه، اعطای تسهیلات، خرید تضمینی و بیمه کمک کند تا کشاورزان به کاشت محصولات پیشنهادی تشویق شوند.

کد خبر: ۱۸۱٬۰۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha