مستندسازی سوابق نهادهای تنظیم روابط کار، الگویی برای حکمرانی خوب است
نایب‌رئیس اتاق ایران:

مستندسازی سوابق نهادهای تنظیم روابط کار، الگویی برای حکمرانی خوب است

سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران در بازدید از موزه ملی کار ایران بر ضرورت مستندسازی نهادهای تنظیم روابط کار در تاریخ معاصر و تاریخ ایران باستان به عنوان الگویی برای حکمرانی خوب تأکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر ضرورت توجه به تحولات ابزار و روابط کار در کشور گفت: در دهه‌های اخیر تحولات شتابان ابزار کار موجب افزایش بهره‌وری و رشد چشمگیر ظرفیت تولید شده است. بنابراین ضرورت دارد نسل‌های بعدی با تحولات ابزار کار به عنوان بخشی از میراث فکری و فرهنگی کشورمان، آشنا شوند.

حسین سلاح‌ورزی در بازدید از موزه ملی کار ایران، با بیان اینکه موزه ملی کار می‌تواند افزون بر ارائه نمونه‌های تاریخی ابزارهای کار، جایگاه انسان‌ها در تحولات بازار کار را نیز به نمایش بگذارد، ادامه داد: باید توجه داشت که انسان، محور اصلی توسعه است که این نقش، در شیوه‌های تولید کالا و عرضه خدمات نیز جلوه‌گر می‌شود. به رغم تحولات اجتناب‌ناپذیر تکنولوژی، انسان به عنوان موجودی هوشمند، همچنان نقش مهمی در تولید کالا و خدمات بر عهده دارد که این موضوع، در جنبه‌های هنری، ارتقای کیفیت و تنوع ظاهری محصولات عیان می‌شود. به همین دلیل، مرور تاریخ تحولات ابزارها و شیوه‌های کار، به کشف و تفسیر هر چه بهتر این فرایندها کمک خواهد کرد.

نایب‌رئیس اتاق ایران همچنین به سابقه تاریخی نهادهای تنظیم روابط کار در تاریخ معاصر و تاریخ ایران باستان اشاره کرد و گفت: مسائلی مانند کمک‌هزینه سفر، پاداش پایان دوره کار و صندوق‌های حمایت از سالمندان و از کارافتادگان از سابقه‌ای بیش از ۲۵ قرن در ایران برخوردار است که با کمترین مداخله دولتی به نتیجه رسیده بود و می‌توان این الگوها را در بخش مستندسازی موزه ملی کار مورد توجه قرار داد تا الگویی برای حکمرانی خوب در شرایط کنونی باشد.

سلاح‌ورزی با اشاره به شرایط مطلوب‌تر نگهداری اشیا و خاطره‌ها در موزه‌ها و مراکز اسناد، بر ضرورت بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در نگهداشت مستندات تاریخ کار در ایران تأکید کرد و ادامه داد: غیردولتی بودن ساختار موزه ملی کار ایران یکی از مزیت‌های قابل توجه آن است. بر همین اساس تعامل بین این موزه و تشکل‌های تخصصی کارفرمایی و کارگری کشور ضرورت دارد.

موزه ملی کار ایران به زودی افتتاح می‌شود
در ادامه این دیدار، محمدتقی علی‌حسینی مدیر موزه ملی کار ایران، ضمن ارائه گزارشی از روند تحولات در این موزه، از برنامه‌ریزی برای افتتاح رسمی این موزه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: موزه ملی کار ایران آماده دریافت اسناد و اشیا به صورت اهدایی یا امانی (برای مدتی معین) است تا به نام خود اهداءکننده یا امانت‌دهنده نمایش داده شود.

او افزود: برای شروع به کار موزه تاکنون برخی تجهیزات و ابزارهای کار در رسته‌های مختلف شغلی و وسایل آموزشی و همچنین عکس‌های قدیمی مربوط به مشاغل مختلف و اسناد مربوط به مقررات کار از گذشته تاکنون، گردآوری شده است.

علی‌حسینی اهداف اصلی این موزه را، گسترش فرهنگ کار، کمک به رشد و توسعه اقتصادی کشور و حفظ میراث انسانی در زمینه کار و تولید برشمرد و ادامه داد: در این موزه، روند توسعه و تحول مشاغل، ابزارها و تجهیزات کار به صورتی هدفمند به نمایش گذاشته می‌شود تا نسل جدید و نسل‌های آینده، بخصوص دانش‌آموزان، نوجوانان، دانشجویان و کارآموزان با تحول کار و صنعت، از دوران قدیم تاکنون، آشنا شوند.

موزه ملی کار ایران به نشانی خیابان شهید اجاره‌دار، کوچه دقت پلاک ۶ (ورود از درب غربی در کوچه گلپایگانی‌ها) در حال آماده‌سازی برای بازدید عمومی در آینده نزدیک است.

کد خبر: ۱۸۰٬۸۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha