۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
طرح جامع حمل و نقل سال آینده تکمیل می‌شود
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی:

طرح جامع حمل و نقل سال آینده تکمیل می‌شود

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تدوین طرح جامع حمل و نقل در یکسال آتی تکمیل خواهد شد از اولویت بندی اجرای طرح های عمرانی در طرح جامع خبر داد.

به گزارش بازار، شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل در دهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها به بیان برخی از وظایف، اقدامات و نقش وزارتخانه در مدهای حمل و نقل پرداخت.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به عضویت خود در شورای عالی ترافیک اشاره کرد و گفت: به دلیل عضویت در شورای‌عالی ترافیک در تدوین طرح‌های جامع حمل و نقل شهری و برون‌شهری فعالیت داریم.

افندی‌زاده با اعلام اینکه حجم فراوانی از فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی مربوط به فعالیت‌های عمرانی در تمامی بخش‌های حمل و نقلی است، توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کند در تمامی مدهای حمل و نقل به نحو مناسبی فعالیت داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: مسئولیت سیاستگذاری و هماهنگی مدهای حمل و نقل و ارتباط با سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها با معاونت حمل و نقل است.

وی به معرفی شرکت‌های تخصصی در حوزه راه پرداخت و گفت: وزارت راه و شهرسازی با وجود شرکت‌ها و سازمان‌های تخصصی زیرمجموعه خود همچون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سازمان هواپیمایی کشور، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از پرحجم‌ترین وزارتخانه‌های کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی فعالیت عمده معاونت خود را طرح جامع حمل و نقل عنوان کرد و توضیح داد: طرح جامع حمل و نقل سال‌های طولانی باقی مانده بود که تلاش می‌شود تا در یکسال آتی تدوین و اجرایی شود که همین کار را باید برای تمامی شهرها داشته باشیم.

وی همچنین وجود پنج شورای مهم در وزارت راه و شهرسازی را یادآور شد و گفت: ستاد مراکز لجستیک، شورای عالی ترابری، کمیسیون ایمنی راه‌ها، ستادبحران وزارت راه و شهرسازی از جمله شوراهای تصمیم گیر و مهم مستقر در وزارت راه و شهرسازی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در ادامه این نشست در پاسخ به سوالان برخی نمایندگان در خصوص چالش‌های بخش حمل و نقل و درخواست‌های نمایندگان مختلف اعلام کرد: ترانزیت کالا جزو سیاست‌های دولت سیزدهم است که وزارت راه در این بخش نهایت بهره‌مندی را از این پتانسیل خواهد برد. در حال حاضر دیپلماسی قوی در وزارت راه و شهرسازی، وزارت امورخارجه و سایر وزارتخانه‌ها ایجاد شده است و برای تکمیل کریدورهای با اهمیت ریلی وجاده‌ای اقدامات مهمی در وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است که به زودی ثمرات آن را کشور خواهد دید.

افندی‌زاده در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال۹۹ مجموع ترانزیت کالا ۵.۵میلیون تن بود که در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۱۱.۵ میلیون تن رسید، گفت: ارتباط مرزها، کاهش زمان ترانزیت در پایانه‌ها و ... برای ما مهم است و در راستای آن گام برمی داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: در خصوص تکمیل راه ‌آهن چابهار-زاهدان و مشهد-سرخس که سال های متمادی است موضوع آن مطرح است و ایران را به کشورهای آسیای میانه متصل می‌کند و همچنین محور خاش-زاهدان چنانچه تامین اعتبار شود در ماه‌های آتی این محور تکمیل و افتتاح می‌شود.

افندی زاده در بخش دیگری از سخنان خود حمل و نقل و جابه جایی زائران را در ستاد اربعین جزو کارهای مهم وزارت راه و شهرسازی برشمرد و اعلام کرد: در مدت ۳ تا ۴ هفته حدود ۳ و نیم میلیون زائر را در مسیر رفت و برگشت جابه جا کردیم که اتفاق مهمی بود.

افندی زاده در خصوص بخش هوایی نیز توضیح داد: در خصوص حمل و نقل هوایی با وجود اینکه تحریم هستیم در دولت سیزدهم توانیستم ۱۵فروند هواپیما به ناوگان اضافه کنیم. در ابتدای دولت سیزدهم ۷۵ فروند هواپیمای فعال در کشور وجود داشت که هم‌اکنون تعداد هواپیماهای فعال به ۱۳۰ فروند رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین یادآور شد: ۱۲۰۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در کشور وجود دارد که ۳۰۰۰ کیلومتر دیگر نیز در دست مطالعه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران در جمع بندی برگزاری دهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها و موارد مطرح شده در این نشست اعلام کرد: پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی هم در راه‌های اصلی شامل آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و راه‌های فرعی با توجه به ردیف بودجه‌ای است که هرساله توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای اجرایی شدن اختصاص می‌یابد اجرایی می‌شود. با توجه به اینکه منابع وزارت راه وشهرسازی در اجرای پروژه ها محدود است قطعا اولویت‌بندی انجام خواهد شد که در طرح جامع حمل و نقل کشور که در حال تدوین است تلاش می‌کنیم تا اولویت‌بندی اجرای پروژه‌ها را در نظر بگیریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص نگهداری راه‌ها نیز اعلام کرد: حدود ۲۲۰هزار کیلومتر راه در کشور داریم که سعی شده که در قالی پروژه‌ای از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نگهداری را سرعت بدهیم و بتوانیم با ایمن سازی اقدامات موثری را در مساله کاهش تصادفات جاده ای داشته باشیم. در عین حال باید توجه داشته باشیم که در تصادفات نقش عوامل مختلف از جمله عامل انسانی و ماشین مطرح است که از طریق کمیسیون ایمنی راه ها که در ستاد وزارت راه و شهرسازی تکمیل می شود وهمچنین استان ها پیگیری لازم را انجام می‌دهیم تا با کمک خود مردم تصادفات را کاهش بدهیم.

افندی زاده از دیگر موضوعات مهم مطرح شده در دهمین اجلاس شورای عالی استان ها را تکمیل کریدورهای اصلی عنوان کرد و گفت: در دولت سیزدهم موضوع توسعه ترانزیت بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ حدود ۲ برابر ۱۳۹۹ افزایش ترانزیت داشتیم. در تکمیل کریدورهای ترانزیتی تمامی استان‌ها نقش دارند که این استان ها شامل استان‌های شمالی، جنوبی و شرقی و غربی هستند. دولت برای تکمیل کریدورهای ریلی و جاده‌ای تلاش‌ فراوانی می‌کند و امیدوار هستیم با همکاری استان‌ها، محورها و کریدورهای تزانزیتی را توسعه بدهیم. در تلاش هستیم تا در سال ۱۴۰۱ به رقم ۲۰ میلیون تن برسیم که می تواند افزایش توانمندی ایران را در موضوعات ترانزیتی نشان بدهد.

وی تصریح کرد: سوالات مطرح شده در شورای عالی استان‌ها نشان داد که دغدغه‌های فراوانی در شوراهای شهرهای مختلف و استان ها وجود دارد. تلاش می‌کنیم تا وزارت راه و شهرسازی با کمک استان‌های مختلف و شوراها بتواند پروژه‌های اولویت دار را اجرایی و تکمیل کند.

افندی‌زاده در پاسخ به این پرسش که برای تامین اعتبار پروژه‌های ناتمام برنامه وزارت راه و شهرسازی چیست؟، گفت: بودجه وزارت راه و شهرسازی بودجه‌ای است که سالانه معین می شود. طبیعتا وزارت راه و شهرسازی در چارچوب بودجه‌های تخصیصی می‌تواند در تکمیل پروژه‌ها نقش ایفا کند. در عین حال مشارکت دادن بخش خصوصی و فعال کردن این بخش در تسریع دادن به اجرای پروژه‌ها بسیار حائز اهمیت است. بنابراین باید با ایجاد زمینه‌های مناسب بخش خصوصی را برای جذب سرمایه‌ گذاری به کارهای عمرانی دعوت کنیم که دراجرای این مهم استان‌ها می‌توانند نقش موثری داشته باشند.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کند تا از طریق همکاری با استان‌ها، شوراهای شهرها و سازمان‌های مختلف بتواند بخش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را برای اجرای پروژه های عمرانی فعال کند و پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص ایجاد درآمدهای پایدار برای ارتقای حمل و نقل کشور گفت: ترانزیت یکی از درآمدهای پایدار برای کشور است. برآوردها نشان می دهد که چنانچه بتوانیم به میزان ۵۰ میلیون تن جابه جایی کالا در کریدرو شمال-جنوب و شرق-غرب برسیم می‌توانیم بعد از نفت درآمد پایداری برای کشور ایجاد کنیم. در عین حال ترانزیت فقط بحث درآمد نیست بلکه وابستگی سایر کشورها به کشور ما را نیز ایجاد می کند که دراین رابطه تلاش زیادی از سوی وزارت راه و شهرسازی و مجموعه دولت در حال انجام است.

وی تقویت دیپلماسی را برای تقویت ترانزیت حائز اهمیت دانست و گفت: باید بخش خصوصی را برای انجام فعالیت‌های عمرانی تقویت کنیم که این موضوع می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند.

کد خبر: ۱۸۰٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha