۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
صفر تا صد مسکن ملی در شاهرود| ناهماهنگی دولتی‌ها و کم‌توجهی مردم
بازار گزارش می‌دهد؛

صفر تا صد مسکن ملی در شاهرود| ناهماهنگی دولتی‌ها و کم‌توجهی مردم

شاهرود- طرح مسکن ملی آن‌طور که باید و شاید جواب نداد طرحی که در شاهرود ۲۰ هزار متقاضی اولیه داشت اما یک هزار و ۴۵۷ نفر تنها واریز وجه ۴۵ میلیون تومانی آن را انجام داده و متقاضی واقعی حساب می‌شوند.

بازار، گروه استان‌ها: مسکن ملی طرحی دولتی برای خانه دار کردن مردم بود اما با درس گرفتن از تجربه نسبتاً تلخ و شیرین مسکن مهر در دولت نهم و البته با اندکی دخیل کردن بیشتر مردم در ساخت اجرای طرح ها؛ دولت متوجه شده بود که مردم اگر بتوانند در ساخت خانه همراه شوند مثلاً زمین را دولت تامین کند و خودشان بسازند، می توان رغبت بیشتری در بین آنان ایجاد کرد این تجربه گران‌بهایی از مسکن مهر بود که هنوز هم در شهرستان شاهرود تحویل مردم نشده است این مهر دولت نهم گویا هنوز هم ماندگار خواهد بود با اینکه امرز دولت سیزدهم در حال تکمیل آن است!

به این دلیل است که صاحب نظران می‌گویند ساخت مسکن ملی دوباره برای دولت از یک سو واجب و از سوی دیگر با دشواری روبرو بود. البته باید یک توضیح را هم داد که مقصود از مسکن مهر صرفا مسکن مهر شاهرود است زیرا اساساً این گزارش درباره مسکن شاهرود خواهد بود وگرنه طرح مسکن مهر در بسیاری نقاط کشور به خصوص تهران کسانی را که ۵۰ سال هم فکر صاحب خانه شدن نمی کردند را به مراد دلشان رساند حالا شاید کمی دورتر از آنجایی که فکرش را می کردند اما به هر روی مسکن مهر بسیاری را صاحب سقف کرد.

تجربه مسکن مهر و دشواری های مسکن ملی

در شاهرود مسکن مهر پروژه های بسیاری دارد که هنوز تحویل مردم داده نشده و آنهایی هم که تحویل شده، بعضاً تکمیل نیستند، مثلا آسانسور ندارند! لذا همین حالا هم با رصد تعداد افرادی که واریز وجه داشته اند، می توان به خوبی درک کرد که چه موانعی پیش پای مسکن ملی شاهرود است لذا مجاب کردن مردم برای طرح ملی دولتی دیگر در شاهرود بعد از معدن دومین کار سخت دنیا است! تا جایی که مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان در نشست شورای مسکن شاهرود، خواستار ورود رسانه‌ها، امامان جمعه و روحانیان و حتی شبکه تبلیغی به این امر شد آن هم برای مردمی که تجربه سرمایه‌گذاری‌های فاجعه باری مانند نیکوفرد، توحید و ... را دارند.

مسکن ملی مردم را در ساخت دخیل کرد

به هر صورت دولت سیزدهم با مسکن ملی آمد مسکنی که حسین علی نادری کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار بازار، مزیت آن را حذف قیمت زمین می‌داند و می‌گوید: دولت فکر کرد که زمین بخش اعظمی از سرمایه مردم برای خانه دار شدن را به خود اختصاص می دهد در نتیجه می توان به حذف زمین، مسکن را برای مردم ارزان کرد و این فلسفه مسکن های ملی و دولتی هستند.

حالا اما در شاهرود دوباره نجوای مسکن ملی است و یک سال قبل همین روزهای اواخر مهر ماه بود که مردم خیابان را مسدود کرده بودند تا فرم‌های مسکن را بگیرند. جمعیتی که شاید نمی‌دانستند قرار است در چند مرحله پول‌هایی را هم بپردازند! حالا اما به صفر تا صد مسکن ملی در شاهرود می‌پردازیم پروژه ای که اندکی با ناهماهنگی دولتی‌ها و قدری هم بی‌توجهی مردم فعلا از غافله عقب نیست اما شرایط به آن خوبی ها هم برایش پیش نمی‌رود.

صفر تا صد مسکن ملی در شاهرود | ناهماهنگی دولتی‌ها و کم‌توجهی مردم

مشکل ساخت نداریم

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه در مقوله ساخت مسکن ملی خوشبختانه اقدامات خوبی در شاهرود صورت گرفته و در مرحله ساخت حتی از پروژه جلوتر هم هستیم، می گوید: اگر نیاز باشد متقاضیان می‌توانند برای بازدید از روند پروژه ها نیز حضور یابند و آن دیدی که نسبت به مسکن مهر در شاهرود ایجاد شده و مردم اطمینانی بر روی ساخت ندارند، اصلاح شود.

امیر عمیدی با بیان اینکه هماهنگی‌های خوبی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان صورت گرفته تا بتوانیم متقضیانی که سریع‌تر وجوه اولیه خود را واریز می‌کنند، تجمیع و حتی یک یا چند بلوک مسکن را تکمیل و تحویل مردم دهیم. در واقع ساز و کاری اندیشیده شده تا کسانی که وجوه مورد نیاز پروژه را واریز کنند، زودتر خانه ها را تحویل بگیرند.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت رسانه‌ها می تواند اطلاع رسانی نسبت به این امر را تسریع و مردم را نسبت به واریز وجوه ترغیب کند، افزود: واریز وجه در صورتی که به موقع باشد، می‌توانیم با سرعت بیشتر ۴۰۰ واحد مسکونی اولیه در شهرستان شاهرود را تکمیل کنیم.

ساخت آغاز شده است

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان با بیان اینکه تعداد ثبت نام مسکن ملی در شهرستان شاهرود ۱۹ هزار و ۸۵۴ مورد بوده است، گفت: در حال حاضر پنج هزار و ۵۲۶ مورد تشکل پرونده صورت گرفته و چهار هزار و ۳۹۵ نفر نیز افتتاح حساب را انجام داده‌اند اما مشکل اینجا است که فقط یک هزار و ۴۵۷ نفر واریز وجه ۴۰ میلیون تومانی اولیه را داشتند.

ساز و کاری اندیشیده شده تا کسانی که وجوه مورد نیاز پروژه را واریز کنند، زودتر خانه ها را تحویل بگیرند

عمیدی با بیان اینکه مراحل ساخت یک هزار و ۱۲۶ واحد نهضت ملی در شرق استان سمنان آغاز شده که ۵۱۶ واحد نیز برای ارتش و ۴۳۲ واحد نیز مسکن مهر باقی مانده است که در دست احداث بوده و امیدواریم که نتایج خوبی را نیز شاهد باشیم، تاکید کرد: در شهر بیارجمند شش واحد اخذ پروانه و ۹۱ قطعه زمین نیز تحویل متقاضیان در بنیاد مسکن شده و ۱۸ نفر نیز در حال اخذ پروانه هستند از سوی دیگر در شهر بسطام ۱۰۵ قطعه زمین تامین شده و به گروه های ساخت سه نفره خودساز داده می شود. در این ارتباط تاکنون ۲۴ نفر گروه‌بندی شده‌اند و این طرح بعد از تامین پول متقاضیان اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در کلاته خیج ۲۲ واحد تحویل بنیاد مسکن شده که از این تعداد هشت نفر ثبت نام کرده‌اند، افزود: در شاهرود نیز ۴۰۰ واحد توسط بنیاد مسکن آغاز به کار شده و طرح با پیشرفت خوبی روبرو است در سوی دیگر ۷۲۰ واحد مسکونی نیز در هفته دولت با حضور استاندار سمنان کلنگ‌زنی شد تا ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) آن را بسازد که خوشبختانه این طرح پیش پروانه را نیز دریافت کرده و به زودی پروانه ساخت از سوی شهرداری شاهرود صادر خواهد شد.

صفر تا صد مسکن ملی در شاهرود | ناهماهنگی دولتی‌ها و کم‌توجهی مردم

ارگان ها پای کار آمدند

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان با بیان اینکه ۱۶۰ واحد نیز توسط بنیاد مسکن در پروژه موسوم به کوثر۲ کلنگ زنی شده است، گفت: ساخت ۴۸ واحد از این طرح آغاز شده و ۱۱۲ واحد نیز در مرحله اخذ پیمانکار است.

عمیدی با بیان اینکه اتاق تعاون نیز به عنوان یکی از ارگان هایی بود که متقاضی زمین شد و ۷۰۴ واحد مسکونی زمین برای این اتاق در شاهرود تامین شده است، گفت: ۱۸۰ نفر واریز وجه خود را انجام داده و پرونده‌های این افراد هم تشکیل شده است همچنین این طرح در فاز اول یعنی ۲۵۰ واحد تخصیص زمین خواهند شد و شرکت سازنده آن هم معرفی می‌شود.

در مسکن ملی اما سه ارگان دیگر هم هستند یکی ارتش که برای خودش خانه می سازد، یکی قرارگاه امام حسن(ع) و دیگری ستاد اجرایی که طرح هایشان را دست گرفته و در حال ساخت هستند و تحقیقات خبرنگار بازار هم نشان می دهد که گویا اتاق تعاون هم به این جمع پیوسته که در گزارش دیگری به آن می پردازیم زیرا مجال پرداختن به تمام آنها یکجا نیست اما بنیاد مسکن هم یکی از ارگان های دخیل است.

برخی زمین ها تحویل بنیاد مسکن نشده است!

مدیرکل بنیاد مسکن استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه مجموعه بنیاد مسکن طبق زمان بندی در حال اجرای طرح های مسکن ملی در شاهرود است و ۲۴ واحد مسکونی نیز در دهه فجر افتتاح خواهد شد، گفت: مابقی طرح ها سال آینده افتتاح می‌شود هر چند سعی داریم تا پایان سال تعداد واحد های افتتاح شده را افزایش دهیم اما آنچه در مجموعه تشکیلاتی بنیاد مسکن دغدغه محسوب می‌شود پروژه ۵۶ واحدی خود ساخت در شاهرود است که باید فکری برای این منظور شود.

۲۴ واحد مسکونی در دهه فجر افتتاح خواهد شد

علیرضا فلاحی با بیان اینکه ساخت دو هزار و ۷۴ مسکن در شهرستان شاهرود آغاز شده است، بیان کرد: در شهر شاهرود احداث ۴۰۰ واحد مسکونی در دست اقدام است که ۹۶ واحدی کوثر یک با پیشرفت ۵۰ درصدی و ۹۶ واحدی پروژه فدک با پیشرفت ۳۸ درصد ۴۸ واحدی بهداری با ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی و ۱۶۰ واحدی کوثر دو که ساخت ۴۸ واحد مسکونی آغاز شده است. در کنار این موارد ۱۱۲ واحد نیز در شاهرود در مرحله انتخاب پیمانکار است که بیست و سوم مهرماه پیمانکار آن آغاز می شود.

وی با بیان اینکه در شهر کلاته خیج ۲۲ زمین اختصاص داده شده اما تحویل بنیاد مسکن نشده است، ابراز کرد: ۹ متقاضی در شهر کلاته خیج وجود دارد اما تا زمین تحویل بنیاد مسکن نشود، نمی توانیم زمین را تحویل این افراد دهیم علی رغم مکاتبه ای که با راه و شهرسازی داشتیم این زمین تحویل نشده است امیدواریم که زودتر این کار صورت بگیرد .

مسکن ملی و عدم اطلاع رسانی درست

مدیرکل بنیاد مسکن استان سمنان همچنین با بیان اینکه در بیارجمند ۱۰۱ واحد زمین تحویل بنیاد شده و ۲۷ تقاضی نیز واریز وجه را صورت داده‌اند، ابراز کرد: ۲۴ متقاضی تاکنون زمین نیز تحویل گرفته و قرارداد اجاره را هم با آنها بسته شده است همچنین فونداسیون شش واحد مسکونی نیز اجرا شده و امیدواریم به زودی این طرح ها نیز به اتمام برسد.

به کارشناس مسکن باز می گردیم نادری درباره عدم استقبال مردم می گوید: دو دلیل عمده دارد یکی اینکه میزان واریزها و وام هایی که داده می شود مجموعاً ۳۰۰ میلیون تومان است که سال گذشته در اول این طرح شاید می شد با آن ۹۰ متر ساختمان بنا کرد اما امسال با ۳۰۰ میلیون تومان ۴۵ متر خانه می توان ساخت و سال دیگر که این ساختمان ها به فونداسیون برسند احتمالا ۱۲ متر خانه بتوان ساخت لذا مردم فکرش را نمی کردند که قرار است یکباره چنین تورمی وارد ساختار اقتصادی کشور شود. دومین عامل هم عدم اطلاع‌رسانی دقیق و درست از سوی دولت و همچنین تجربه ناموفق مسکن مهر در شاهرود است.

مسکن ملی در ابتدا در شاهرود ۲۰ هزار متقاضی داشت در حالی که تمام مسکن ملی که قرار است در کل استان سمنان ساخته شود (به جز ۳۶ هزار واحد شهر جدید ایوان‌کی) چیزی در حدود ۲۵ هزار واحد خواهد بود اما تعداد کسانی که وجه واریز کردند به یک هزار و ۵۰۰ نفر هم نرسیده است! این نشان می دهد که کمی مردم هم به این طرح بی‌توجه هستند و شاید دولت هم از ابتدا باید ساز و کار پول و واریز اولیه را بهتر در نظر می گرفت در هر صورت باید دید که سرنوشت این طرح در شاهرود چه می‌شود.

کد خبر: ۱۸۰٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
      0 0
      بنا بود دویست و پنجاه ما بدیم که دادیم پانصد و پنجاه هم وام جمعا هشتصد که هشتاد من بنیاد مسکن تحویل بده متری ده میلیون.حالا میگن پانصد میلیون دیگه بدین یعنی هشتاد متری یک میلیارد و سیصدکه اصلا بدون احتساب زمین واقعی نیست