۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۲
نظارت هوشمند بورس قابلیت ردیابی تخلفات را داراست
کارشناس بازار سرمایه:

نظارت هوشمند بورس قابلیت ردیابی تخلفات را داراست

علی سعیدی درباره سازوکار مدیریت هوشمند در بازار سرمایه گفت: نظارت هوشمند رشد و توسعه یافته و هنوز راه‌های نرفته بسیاری وجود دارد اما سیستم‌های کنونی قابلیت ردیابی تخلفات را داراست.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)؛ علی سعیدی در رابطه با مدیریت هوشمند بازار ارز و بورس به برنامه رویداد رادیو گفت‌وگو گفت: در سال‌های اخیر بخشی از پروژه مدیریت هوشمند اجرایی شده است. معاملات بورسی نیازمند اطلاعات است و در حال حاضر تمامی ناشران بورسی، اطلاعات اوراق بهادار را در سامانه کدال قرار می‌دهند و امضای دیجیتال و ضمانت‌های اجرایی برای آن تعریف شده است.

وی افزود: در مرحله بعد با انجام معاملات رو به رو هستیم که از دیرباز به شکل هوشمند صورت می‌گرفت. به عنوان مثال سفارش‌ها از طریق کارگزارها وارد سیستم معاملات شده و انبوه سفارش‌های خرید و فروش به یک معامله تبدیل می‌شود؛ در حقیقت سفارش‌هایی روی یک سهم خاص با قیمت‌های مشخص را باهم منطبق کرده و از آن یک معامله استخراج و این پروسه به صورت هوشمند انجام می‌شود.

سعیدی ادامه داد: پس از معاملات نیز از نظر هوشمندسازی نیازمندِ تقویتِ پروسه اجرا هستیم. از طرفی نظارت بر انجام معاملات باید اجرا شود و شیوه نظارت به صورت چشمی نیست. از زمانی که سیستم معاملات جدید وارد چرخه بورس شده است، نظارت هوشمند رشد و توسعه یافته و چون در دوران تحریم به سر می‌بریم، برنامه‌نویسان داخلی این مسیر را توسعه داده‌اند.

وی همچنین تاکید کرد: هنوز راه‌های نرفته بسیاری وجود دارد و در عین حال تاکید کرد که سیستم‌های کنونی قابلیت ردیابی تخلفات را داراست.

سعیدی با اشاره به برنامه کلی رئیس جمهور برای بازار سرمایه و ارز در قالب مدیریت هوشمند گفت: به طور قطع، سرعت و فراگیری این پروسه افزایش می‌یابد و امیدواریم فعالان این بازارها اثرات کوتاه مدت آن را شاهد باشند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: هوشمندسازی یک بخش از نوسانات را مدیریت می‌کند که تاثیری در بخش مربوط به تصمیم گیری فعالان بازار سرمایه ندارد.

سعیدی افزود: هوشمندسازی نوساناتِ ناشی از دستکاریِ قیمت را از بین برده و اصلاح می‌کند ولی اصولا بازار سهام ما کوچک است و مشکل ما نه در بورس، بلکه در صنعت است و لذا بررسی مشکلات بورس در این بازار اشتباهی بزرگ بوده و به سانِ آدرسِ غلط دادن است.

کد خبر: ۱۸۰٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha