۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
شیشه ضد گلوله - شیشه ضد هجوم

شیشه ضد گلوله - شیشه ضد هجوم

ساخت شیشه ها تحولی بزرگ در زندگی افراد به وجود آورد. به طوری که صنایع مختلف شیشه را به عنوان بخش جدایی ناپذیر از کار خود در نظر گرفتند و به عبارتی ادامه فعالیت را بدون شیشه غیر ممکن ساختند.

به گزارش بازار، ساخت شیشه ها تحولی بزرگ در زندگی افراد به وجود آورد. به طوری که صنایع مختلف شیشه را به عنوان بخش جدایی ناپذیر از کار خود در نظر گرفتند و به عبارتی ادامه فعالیت را بدون شیشه غیر ممکن ساختند.

از این رو به کار گیری شیشه روز به روز گسترده تر شد و رفته رفته محبوبیت خاصی در بین تولید کنندگان یافت. ساده ترین استفاده از شیشه، به کار گیری آن در ساختمان سازی و پنجره ساختمان هاست. با ورود شیشه همه پنجره ها با شیشه مجهز شدند و می توان شیشه را اعجازی در صنعت ساخت و ساز دانست.

با گذشت زمان، شیشه به صنایع دیگر نیز ورود کرد. تولید تلفن همراه، تلویزیون، لوازم خانگی، شیشه خودرو ها و ... صنایعی بودند که به طور فراگیر از شیشه ها استفاده کردند.

همانند دیگر صنایع، صنعت ساخت شیشه نیز روز به روز با پیشرفت تکنولوژی حرکت رو به رشدی را طی کرد و با تولید انواع شیشه های مختلف، پیشگام در تولید انواع نمونه های شیشه شد و همواره مسیر موفقیت و ترقی را پیش گرفت.

یکی از مشکلاتی که همیشه بر سر راه کاربران شیشه قرار داشت، ظرافت شیشه بود. در ابتدا، خاصیت شیشه ظرافت و شکنندگی آن بود. اما این موضوع دست و پای کاربران را برای استفاده هر چه بیشتر از شیشه می بست. از این رو سازندگان شیشه با کشف فرمولاسیون جدید و استفاده از علم و دانش روز، سعی کردند تا مقاومت شیشه را هر چه بیشتر کنند.

کارخانه جات تولیدی شیشه در این زمینه بسیار موفق ظاهر شدند و توانستد شیشه های مقاومی تولید کنند که مشکل شکنندگی مدل های پیشین را تا حد زیادی حل کند. فرض کنید شیشه ای که با کوچک ترین ضربه تسلیم می شد و تن به شکستن می داد، امروزه در برابر ضربات سنگین نیز از خود مقاومت نشان می دهد.

شیشه ضد گلوله - شیشه ضد هجوم

ممکن است تا به حال نام شیشه دوجداره و یا شیشه سکوریت را به عنوان شیشه های مقاوم شنیده باشید؛ اما خوب است در این مقاله برای درک مقاومت بسیار بالای دیگر نمونه های شیشه، به معرفی شیشه ضد گلوله بپردازیم. توصیه می کنیم اگر شما نیز علاقمند به کسب اطلاعات در مورد شیشه ضدگلوله هستید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

شیشه ضد گلوله چیست؟

در نگاه اول و در ظاهر، شیشه ضد گلوله هیچ تفاوتی با شیشه معمولی ندارد. آنچه که بین شیشه معمولی و شیشه ضد گلوله تمایز ایجاد می کند، فرایند تولید آن است.

با گسترش بالای لوازم فیک، گاهاً حتی شیشه ضد گلوله تقلبی نیز در برخی کارخانه جات تولید و روانه بازار می شوند که در واقع ضد گلوله نیستند. در هنگام ساخت این نوع شیشه به جای استفاده از مواد مخصوص برای ضدگلوله کردن شیشه، از چسب رزین استفاده می شود که به هیچ وجه جلوی گلوله را نمی گیرد.

در ساخت شیشه مقاوم ضد گلوله، از ۲ یا ۳ لایه شیشه استفاده می کنند که در بین آن ها با نوعی طلق پلاستیکی چسبنده به نام pvb پر می شود. پس از قرار گرفتن لایه لایه شیشه و طلق، مواد آماده شده طی فشار و حرارت به هم می چسبند.

نکته قابل توجه در شیشه ضدگلوله این است که هر چه شیشه از تعداد لایه های بیشتری تشکیل شده باشد، مقاومت آن نیز بیشتر است.

قرار گیری لایه ی پلاستیکی در بین شیشه باعث می شود که در اثر اصابت گلوله، شیشه از خود مقاومت نشان دهند و سرعت و قدرت گلوله را مهار کرده و مانع از عبور آن شود.

شیشه ضد گلوله - شیشه ضد هجوم

انواع شیشه ضدگلوله

شیشه ضد گلوله بسته به میزان مقاومتی که دارد به ۲ دسته تقسیم می شود:

شیشه پلی آکریلیک: این نوع شیشه مقاومت متوسطی در برابر گلوله دارد. ضخامتی حدود ۳۰ میلی متر دارند و حاشیه امنیتی مناسبی را ایجاد می کنند.

شیشه پلی کربنات: شیشه پلی کربنات امنیت چندین برابری نسبت به نمونه قبلی دارد که به راحتی نخواهد شکست. این شیشه ها به دلیل ساختار امنیتی که دارند بسیار سنگین و گران قیمت هستند.

آیا شیشه ضد گلوله به هیچ وجه نخواهد شکست؟

در حالت عادی، شیشه ها با توجه به ظرافتی که دارند، آن چنان مقاوم نیستند و با اندک ضربه ای خواهند شکست. پس مسلم است که این شیشه ها در برابر ضربات مقاومتی ندارند. پس برای حفظ امنیت در اماکن حساس از شیشه ضد گلوله استفاده می شود. تصور اشتباهی که اکثر افراد در مورد شیشه ضد گلوله دارند این است که شیشه ضد گلوله اصلاً نمی شکند.

با توجه به مطالبی که پیش تر در مورد نحوه ساخت شیشه ضدگلوله بیان کردم، لایه های شیشه و طلق pvb در لحظه برخورد گلوله با شیشه، جلوی عبور آن از شیشه را می گیرند. پس به این ترتیب شیشه ترک خورده و می شکند اما اجازه عبور گلوله به هیچ وجه توسط شیشه ضد گلوله صادر نخواهد شد.

مزایای شیشه ضدگلوله

  • یک لایه امنیتی و محافظ به شمار می آید.

  • علی رقم چندین لایه بودن و وجود طلق در بین آن، باز هم شفافیت خود را حفظ می کنند.

  • طول عمر بالایی دارند.

  • در انواع طرح و رنگ قابل سفارشی سازی هستند.

  • در هنگام شکستن آن ها، ذرات شیشه به اطراف پراکنده نمی شوند و در سر جای خود ساکن می مانند.

شیشه ضد گلوله - شیشه ضد هجوم

کاربرد شیشه ضدگلوله

مکان هایی که از لحاظ امنیتی حساسیت بالایی دارند، مستعد استفاده و به کار گیری شیشه ضد گلوله هستند. موزه ها، صرافی ها، طلا فروشی ها، ادارات پلیس و امنیت و برخی از خودرو های خاص از شیشه ضد گلوله استفاده می کنند.

ضخامت شیشه ضدگلوله

در مطالب بالا گفتیم که هر چه تعداد لایه ها در شیشه ضد گلوله بیشتر باشند، شیشه مقاومت بیشتری دارد. شیشه های ضد گلوله با ضخامت ۲۰ میلی متر تا ۷۸ میلی متر تولید می شوند.

کلام پایانی:

از آنجا که مقوله امنیت برای برخی از اماکن و افراد بسیار مورد توجه و با اهمیت است، استفاده از شیشه ضد گلوله تقلبی به نوعی گل به خودی به حساب می آید. خرید شیشه ضد گلوله از کارخانه جات تولید شیشه معتبر همچون کارخانه شیشه نگین شرق، خیال شما را از بابت امنیتی که بایستی با استفاده از این شیشه ها داشته باشید، راحت می کند.

کارشناسان نگین شرق آماده ارائه خدمات و مشاوره و ارائه قیمت به شما مشتریان هستند.

کد خبر: ۱۸۰٬۶۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha