برگزاری EXPO کشاورزی ایران-مجارستان به توسعه روابط منجر خواهد شد

برگزاری EXPO کشاورزی ایران-مجارستان به توسعه روابط منجر خواهد شد

در دیدار معاون بین‌الملل اتاق ایران و وابسته تجاری و اقتصادی جدید مجارستان در تهران، دو طرف بر برگزاری EXPO کشاورزی و مواد غذایی مشترک در جزیره کیش باهدف افزایش تعاملات تجاری دو کشور تأکید کردند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، علیرضا یاوری معاون بین‌الملل اتاق ایران در نشستی با پیتر نِمِت، وابسته تجاری و اقتصادی جدید سفارت مجارستان در تهران، که در محل اتاق ایران برگزار شد

پیتر نمت با اشاره به پتانسیل بالای همکاری مشترک و تبادلات تجاری ایران و مجارستان، نسبت به افزایش تعاملات تجاری دو کشور ابراز تمایل کرده و بر شناسایی راهکارهای گسترش همکاری سفارت و اتاق ایران تأکید کرد.

معاون بین‌الملل اتاق ایران هم با بیان اینکه گسترش همکاری‌های اتاق ایران و سفارت مجارستان در تهران زمینه آشنایی تجار بخش خصوصی دو کشور با پتانسیل‌های تجاری طرف مقابل و همچنین قوانین و حقوق بین‌الملل تجارت را فراهم خواهد کرد گفت: این امر می‌تواند زمینه افزایش مبادلات تجاری ایران و مجارستان در حوزه‌های غیر تحریمی نیز باشد.

او یکی از دلایل کاهش تعاملات تجاری ایران و دیگر کشورها را عدم آشنایی تجار و فعالین بخش خصوصی با مفاد تحریم‌های آمریکا علیه ایران دانست و تأکید کرد: برای افزایش مبادلات دو جانبه باید دو طرف تمرکز خود را بر کالاهای غیر تحریمی قرار دهند.

یاوری با بیان اینکه معاونت بین‌الملل اتاق ایران تلاش می‌کند بخش خصوصی ایران و کشورهای هدف، با نحوه فعالیت تجاری در حوزه‌های غیر تحریمی مانند کشاورزی، مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی بیشتر آشنا شوند گفت: با وجود محدودیت‌های زیاد اما در خصوص نقل و انتقالات مالی، می‌توان از ظرفیت برخی بانک‌های ایران که از محدودیت‌های کمتری برخوردار هستند می‌توان استفاده کرد.

در ادامه این نشست پیتر نمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی را از حوزه‌هایی برشمرد که دو طرف در آن پتانسیل بالای همکاری دارند. او در این راستا پیشنهاد برگزاری یک EXPO کشاورزی و مواد غذایی بین ایران و مجارستان را باهدف افزایش تعاملات تجاری دو کشور در این حوزه مطرح کرد.

یاوری نیز با استقبال از این پیشنهاد، جزیره کیش را به دلیل مزیت‌های توریستی آن، عدم نیاز به اخذ روادید و داشتن پرواز مستقیم از دبی، به عنوان گزینه‌ای بسیار مناسب برای برگزاری EXPO کشاورزی معرفی کرد.

برگزاری وبینارهای تخصصی بین تجار بخش خصوصی دو کشور با همکاری اتاق بازرگانی و سفارت‌های دو کشور، اعزام و پذیرش هیات‌های بازرگانی بین ایران و مجارستان، هماهنگی با شهرداری تهران جهت بررسی امکان عقد تفاهم خواهرخواندگی تهران و بوداپست، هماهنگی دیدار سفیر مجارستان در تهران جهت دیدار با ریاست اتاق بازرگانی ایران، هماهنگی و همکاری اتاق‌ها و سفارت‌های ایران و مجارستان در خصوص فراهم آوردن فهرست تجار علاقه‌مند به همکاری با طرف مقابل و همچنین تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران-مجارستان با توجه به پتانسیل‌های موجود و موافقت اتاق‌های بازرگانی ملی دو کشور از جمله اقداماتی است که دو طرف توافق کردند پس از برگزاری دیدار اولیه بین اتاق‌های بازرگانی ایران و مجارستان با قید فوریت اجرایی شوند.

کد خبر: ۱۸۰٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha