۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
بهره وری نیروگاه ها؛ ایران ۳۴ عراق ۵۶ درصد| ۱۱.۶  برابر صادرات گاز به ترکیه در نیروگاه مصرف شد
۳.۷۲ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر شد

بهره وری نیروگاه ها؛ ایران ۳۴ عراق ۵۶ درصد| ۱۱.۶ برابر صادرات گاز به ترکیه در نیروگاه مصرف شد

جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت گاز، صادرات روزانه گاز به ترکیه را روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد؛ یعنی ایران طی نیمه نخست امسال ۳.۷۲ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر کرده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: با شروع فصل سرما دوباره اختلاف های وزارت نیرو و وزارت نفت هم کلید خورده است. مسئولین وزارت نفت مدعی اند نیروگاه های کشور فرسوده بوده و مقدار مصرف سوخت در آنها بسیار بالاست. آنگونه که محمد رضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز به بازار می گوید حتی مقدار بهره وری نیروگاه های ایران از نیروگاه کشورهایی همچون عراق هم پایین تر است. به گفته او، بهره وری برخی از نیروگاه های کشور حتی کمتر از ۲۰ درصد (۱۹ درصد) است در حالی که متوسط بهره وری نیروگاه ها در عراق حدود ۵۶ درصد اعلام شده است.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از پیشرفت ۸۰ درصدی سوآپ گاز از روسیه خبر داد و مقدار صادرات روزانه گاز به ترکیه را ۳۰ میلیون و عراق را ۲۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد. یک حساب کتاب ساده نشان می دهد در ۶ ماه نخست امسال حدود ۳ میلیارد و ۷۲۰ میلیون مترمکعب گاز به یکی از همسایه های غربی خود گاز صادر کرده است.

این به معنی این است که در شش ماهه اول حدود ۱۱.۶۹ برابر صادرات به ترکیه گاز به نیروگاه ها تزریق شده است که می تواند با افزایش راندمان و بهره وری فرصت صادرات گاز و یا فرآورده های گازی را بیشتر کرد.

برای درک کوچکی این مقدار جالب است که بدانید سال گذشته در مجموع ۲۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور مصرف شده است. متن کامل گفتگوی با محمدرضا جولایی مدیرعامل دیسپچینگ شرکت ملی گاز را در ادامه می خوانید:

هم اکنون راندمان برخی از نیروگاه ها در کشور ما زیر ۲۰ درصد(حدود ۱۹ درصد) است. جالب است که بدانید متوسط راندمان نیروگاه ها در کشور ما حدود ۳۴ درصد است در حالیکه بهره وری نیروگاه های عراق حدود ۵۶ درصد است

*وزارت نیرو مدعی است که به دلیل کوتاهی هایی که در سوخت رسانی از طرف وزارت نفت صورت می گیرد ناچار به استفاده از مازوت می شوند. چه برنامه ریزی برای کاهش مازوت سوزی در نیروگاه صورت گرفته است؟

مشکل امروز ما بهره وری پایین نیروگاه ها و مصرف بالای سوخت در آنهاست. هم اکنون راندمان برخی از نیروگاه ها در کشور ما زیر ۲۰ درصد(حدود ۱۹ درصد) است. جالب است که بدانید متوسط راندمان نیروگاه ها در کشور ما حدود ۳۴ درصد است در حالیکه بهره وری نیروگاه های عراق حدود ۵۶ درصد است. متاسفانه وزارت نیرو تصور می کند که هر مقدار که سوخت برای تولید برق در نیروگاه ها نیاز دارد، وزارت نفت هم باید تامین کند و کاری برای بهبود راندمان انجام نمی دهد.

*در نیمه اول امسال چه میزان گاز در نیروگاه های کشور سوزانده شده است؟

در نیمه اول امسال ۴۳.۵ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه تحویل داده شده است. مقدار گاز تحویلی در سال گذشته حدود ۴۵ میلیارد مترمکعب بوده است. البته دلیل این کاهش، مصرف کمتر در نیروگاه نیست بلکه آنها سوخت و فرآورده جایگرین بیشتری را دریافت کرده اند. مقدار فرآورده تحویلی به آنها از ۳۰۰ میلیون مترمکعب تا ۳۱۶ تا رسیده است.

*وزارت نفت به دنبال واردات گاز از کدام کشور بوده و آیا برنامه ای برای سوآپ هم دارد؟

سواپ بستگی به شرایط دارد اما هم اکنون به دنبال واردات گاز از ترکمنستان هستیم و در مذاکراتی که آقای وزیر دنبال می کند، پیگیر همین مساله هستیم.

*بسیاری معتقدند که گازی که ایران قرار است از ترکمنستان وارد کند بسیار محدود بوده و در عمل نمی تواند کمک زیادی به جبران کسری بکند؟

هدف از این مذاکرات فقط واردات گاز نیست. بلکه وزارت نفت به دنبال بهبود روابط بین دولت ها در منطقه است. ضمن اینکه با این کار می توانیم بخش کوچکی از نیاز منطقه شمال شرق را از محل واردات تامین کنیم.

صادرات ما به ترکیه تغییری نداشته و روزانه حدود ۳۰ میلیون متر مکعب بوده است. اما صادرات به عراق کمی افزایش یافته و به حدود ۲۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است

چه مقدار گاز در نیمه اول امسال صادر شده و چه تغییری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است؟

صادرات ما به ترکیه تغییری نداشته و روزانه حدود ۳۰ میلیون متر مکعب بوده است. اما صادرات به عراق کمی افزایش یافته و به حدود ۲۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

*آخرین وضعیت پرداخت بدهی عراق چیست؟

تا دو ماه قبلی میلادی عراقی ها بدهی گازی خود را به صورت کامل پرداخت کردند. جزئیات بعد از این تاریخ در اختیار بانک مرکزی است و این نهاد باید اطلاعات کامل آن را ارائه دهد.

سواپ گاز از روسیه به کجا رسید؟

پروسه این طرح حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته و ما منتظر توافقات نهایی هستیم.

کد خبر: ۱۸۰٬۵۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha