۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۷
نسخه بورس برای بازار مسکن
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

نسخه بورس برای بازار مسکن

کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق املاک و مستغلات عملا نوعی سرمایه گذاری خرد در حوزه املاک و مستغلات توسط مردم می باشد.

به گزارش بازار، مجتبی شهبازی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به آغاز پذیره نویسی اولین صندوق املاک و مستغلات کشور گفت: بازار بورس از هر نوع ابزاری که به تکمیل ابزارهای پکیج حرفه‌ای بازار سرمایه بیانجامد، استقبال می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: در حالی که در بازار سرمایه ممکن است عده اندکی باشند که به دید منفی به این ابزارها نگاه کنند و عقیده دارند این ابزار ممکن است که رقیب سهام‌ها شود، ولی تجربه ثابت کرده است که ورود ابزارهای جدید در بازار سهام نقش اقتصادی بازار سرمایه را تقویت می‌کند.

وی افزود: از سوی دیگر، باید بدانیم که سرمایه گذاران متنوعی در این بازار وجود دارد و این گونه نیست که اگر صندوق مستغلاتی در بازار ورود کرد، سرمایه گذاران به سمت این صندوق‌ها هدایت شوند و نقدینگی به سمت بازارهای رقیب برود، بلکه این صندوق‌ها برای آن دسته از سرمایه گذارانی که خارج از بازار سرمایه هستند و به دلیل سرمایه‌های خرد در صدد سرمایه گذاری در حوزه ملک هستند که میتوان این منابع را به سمت این صندوق‌ها جذب کرد.

این کارشناس تصریح کرد: همان طور که بیان شد، صندوق املاک و مستغلات عملا نوعی سرمایه گذاری خرد در حوزه املاک و مستغلات توسط مردم می‌باشد، به این صورت که افراد می‌توانند به جای خرید یک واحد کامل ملک، اعم از مسکونی، تجاری یا اداری نسبت به خرید بخش کوچکی از یک ملک با سرمایه گذاری خرد اقدام نمایند.

شهبازی بیان کرد: اگر قرار است روند نقدینگی در هر بخشی از اقتصاد افزوده شود، همانند کشوهای پیشرفته باید از کانال بازار سرمایه وارد شود. طی دهه‌های متوالی از طریق سیستم بانکی نقدینگی تجمیع و به صورت نا مناسب و عدم بهره وری به سمت تولید هدایت شد، اما اکنون سیاست گذاری به این نتیجه دست یافته که برای هدایت نقدینگی‌های سرگردان و خرد، بازار سرمایه با بیشترین کارایی و به صورت شفاف می‌تواند به رونق تولید بیانجامد. تولید در بخش مسکن، مصرف کننده کالای واسطه‌ای هستند که از طریق کالاهای بورسی تولید می‌شود؛ بنابراین سیستم موجب می‌شود بازار سرمایه به نفع آن تمام شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: بخش مسکن یکی از بخش‌های تولید است به طوری که زنجیره‌های مختلفی از تولیدکنندگان به این بخش متصل اند و این عملکرد نشان می‌دهد که رکودهایی را در بخش بازار سرمایه، مسکن و سایر تولیدات مشاهده می‌کنیم که در دهه‌های گذشته تجربه نکردیم؛ لذا به نظر می‌رسد دولت باید از مسکن‌های کوتاه مدت مانند افزایش نرخ بهره اجتناب کند و به سیاست‌هایی که به تولید کمک می‌کند، روی آورد.

کد خبر: ۱۸۰٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha