۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
قیمت گذاری خودرو لحظه‌ای شد/ دنا ۲۰۰، کوییک ۱۱۰ و پراید ۹۰ میلیون
تداوم افزایش قیمت‌ها و خواب وزارت صمت

قیمت گذاری خودرو لحظه‌ای شد/ دنا ۲۰۰، کوییک ۱۱۰ و پراید ۹۰ میلیون

رکورد شکنی‌های خودرو در بازار همچنان ادامه دارد. بررسی‌های انجام شده حکایت از این دارد که امروز پراید ۱۱۱ از مرز ۹۰ میلیون تومان هم گذشت و پژو ۲۰۶ تیپ رکورد ۱۷۵ میلیون را هم به نام خود کرد. خرید یک دستگاه دنا معمولی هم حدود ۲۰۰ میلیون و پرشیا حدود ۱۶۵ میلیون تومانی خرج روی دست خریداران خود می گذارد.

خبرگزاری بازار - روند رو به رشد قیمت‌ها در بازار ادامه دارد و به نظر می‌رسد که مسئولان وزارت صمت و حامیان حقوق مصرف‌کننده همچنان در خواب غفلت به سر می‌برند. آنگونه که فعالان بازار می‌گویند قیمت گذاری خودرو این روزها لحظه‌ای شده و هر ساعت قیمت‌های جدیدی برای خودرو اعلام می‌شود. در سایت‌های خرید و فروش هم خبری از اعلام دقیق قیمت نیست و بیشتر فروشنده‌های خودرو از تعیین قیمت توافقی خبر می‌دهند. نادری یکی از فعالان بازار که به نوعی وزارت صمت و تولیدکنندگان را در گرانی‌های اخیر مقصر می‌داند، در اینباره به بازار می‌گوید: بلاتکلیفی قیمت‌های خودرو، هیجانات بازار را بیشتر کرده است. اما برخی دیگر از فعالان بازار معتقدند که کاهش نرخ سود بانکی، دارایی های زیر ۲۰۰ میلیون تومان را راهی بازار خودرو  و بورس کرده است. اما قیمت گذاری دستوری و دخالت های مکرر در این صنعت پر حاشیه از دیگر فاکتورهایی است که نمی‌توان نقش آن را در هیجانات این روزهای بازار نادیده گرفت.

از بازار چه خبر

 بررسی‌های بازار حکایت از این دارد که امروز پراید ۱۱۱ از مرز ۹۰ میلیون تومان هم گذشت و پژو ۲۰۶ تیپ رکورد ۱۷۵ میلیون را هم به نام خود کرد. خرید یک دستگاه دنا معمولی هم حدود ۲۰۰ میلیون  و پرشیا حدود ۱۶۵ میلیون تومانی خرج روی دست خریداران خود می گذارد. پژو ۴۰۵ هم به گفته فعالان بازار مرز ۱۳۲ میلیون تومان را رد کرده است. کوییک هم در ابتدا قرار بود خودرویی برای اقشار کم درآمد جامعه باشد در حال حاضر به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

مردم برای حفظ ارزش پول  به بازار خودرو پناه آوردند

اما فعالان بازار ۵ دلیل اصلی برای افزایش قیمت‌های خودرو در این روزها تصور هستند. کاظم نیکخواه رییس سابق اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل در اینباره به بازار می‌گوید: قیمت خودرو وابستگی شدیدی به بهای ارز دارد. طبیعی است که وقتی قیمت دلار در ۲ ماه حدود ۱۸ درصد افزایش پیدا می‌کند، قیمت خودرو هم گران می‌شود.

اما حجم بالای نقدینگی و کاهش نرخ سود بانکی دو دلیلی دیگری است که این فعال صنفی به آن اشاره می‌کند. او می‌گوید: بعد از کاهش نرخ سود بانکی، کسانی که دارایی زیر ۲۰۰ میلیون تومان داشته اند آنها را از از بانک‌ها خارج کرده و برای حفظ ارزش پول خود بازار بورس یا خودرو پناه آوردند.

رییس سابق اتحادیه نمایشگاه داران خودرو همچنین کاهش عرضه از طرف خودروسازها را مورد اشاره قرار داد و گفت: تقریبا از نیمه دوم اسفند تا حالا هیچ خودرویی از طرف خودروسازها در بازار عرضه نشده است. آنها منتظرند تا قیمت گذاری خودرو تعیین تکلیف شده و بعد عرضه خود را از سر بگیرند.

او همچنین گفت: بهای خدمات دولتی همچون بیمه افزایش پیدا کرده و این تغییرهای به ظاهر کوچک همگی در قیمت خودرو تاثیر دارد.

وقت کشی وزارت صمت برای بهم ریختن بازار

در این میان هستند کسانی که معتقدند دولت و خودروسازها در گرانی‌های پیش آمده دست دارند. آنها معتقدند دولت با طولانی کردن پروسه تعیین تکلیف قیمت‌ها، بازار را بلاتکلیف گذشته و همین مساله هیجانات در بازار را بیشتر می‌کند. اما نگاهی به پروسیه برگزاری ستاد تنطیم بازار نشان می‌دهد که این ادعا چندان هم بیراه نیست.

 از همان هفته‌های نخست سال بود که خبر برگزاری جلسات ستاد تنظیم بازار برای تعیین تکلیف قیمت خود روی خروجی رسانه‌ها قرار می‌گرفت. حالا حدود یک ماه و حداقل ۴ جلسه (آنطور که مسئولان به رسانه‌ها اعلام کرده لاند) از برگزاری این جلسات سپری می‌شود اما هنوز تکلیف قیمت‌های خودرو مشخص نشده است. نادری یکی از فعالان بازار که معتقد است بلاتکلیفی قیمت‌ها، هیجانات بازار را بیشتر کرده است، به بازار می‌گوید: اگر اعلام شود که پرایدی که قبلا ۴۰ میلیون تومان بوده حالا قرار ۵۰ میلیون تومان فروخته شود، بازار با در نظر گرفتن یک سود منطقی با آن هماهنگ می‌شود. اما حالا که قیمت‌ها مشخص نیست هر کس هر قیمتی که دلش می‌خواهد برای خودرو می‌گذارد. او معتقد است: وزارت صمت به دنبال این است که با برهم ریختن بازار، گرانی خودرو را ناچیز جلوه دهد تا هیچ اعتراضی نسبت به آن صورت نگیرد. او همچنین در رابطه با میزان خرید و فروش خودرو گفت: عرضه خودروساز به قدری محدود شده که حتی خودرویی به دست ما هم نمی‌رسد.

 چالش قیمت گذاری دستوری

قیمت گذاری دستوری و دخالت دولت در این صنعت از دیگر فاکتورهای تاثیر گذاری در افزایش بهای خودرو در بازار است که کارشناس‌ها بدان اشاره می‌کنند. فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو که معتقد است دولت باید دست از بازار خودرو بردارد، گفت: به عنوان مثال آقای وزیر در یک سال دو بار مدیران خودروسازی را تغییر داد و سعی داشت تا با قیمت گذاری دستوری شرایط را خوب نشان دهد. اما اتفاقی که این روزها در بازار خودرو شاهد هستیم نشان می‌دهد که شرایط نه تنها بهتر نشده که اوضاع این صنعت هر روز در حال بدتر شدن است.

او با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز در ایران ورشکسته است و با دستکاری صورت‌های مالی خود در حال فعالیت هستند، گفت: آنها تورم را در صورت‌های مالی خود وارد می‌کنند. شرکتی که رسما ورشکسته است و کفایت سرمایه ندارد، می‌آید با حساب‌سازی، صاحب کفایت سرمایه می‌شود. چنین شرکتی بدهی‌هایش را نمی‌تواند پس بدهد و بدهکار است. چون بانک‌ها هم می‌دانند که اینها نمی‌توانند بدهی خود را پس بدهند، آنها از محل اضافه‌برداشت بانک مرکزی پول به شرکت‌های خودروسازی می‌دهند. در نتیجه نقدینگی‌ای را که وجود ندارد، به این شرکت‌ها می‌دهند و خلق نقدینگی مجهول اتفاق می‌افتد.

کد خبر: ۱۸٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 12
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 19
    • رضا IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
      36 3
      سلام همه این بازی ها زیر سر وزارت صمت وخودروسازهاودولت دلال صفت هست
    • شهروند IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
      50 0
      تنها نظری که میتونم بدم اینه که یا ملت ایران رو از کشور بیرون کنید یا مسئولین کشور ول کنندبرند دنبال کارشون دیگه میخواهید چه بلایی سر مردم بیچاره بیارید که نیاوردید
    • شهروند IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
      53 2
      مگه آدم چند سال زنده هست که با این بدبختی زندگی کنه که باعث و بانیش شما مسئولین هستید قیامت حساب یه نفر رو آدم نمیتونه بده شما حق هشتاد میلیون نفر رو چه طوری میخواهید بدید
    • وحید IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      13 1
      این بود عزتی که می خواستید به مردم بدهید شعارهای انتخاباتی روحانی این بود خدا ازت نمی گذره روحانی ...
    • مسلم IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      10 0
      برباعث و بانیش لعنت یه کاری کردین که طبقه ضعیف نتونه دیگه نفس بکشه یه اهن پاره کیلویی چند اخه لحظه ای داره میره بالا
    • مسعود IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      9 0
      وزیر صمت خوابه. صدا نکنید خواب زده میشه
    • ایرانی IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      9 0
      این مدل قیمت گذاری دقیقا از آغاز ریاست جمهوری روحانی شروع شده خودش به خودروسازان اجازه داد تا تولیداتشون را توبازار آزاد باچندبرابر قیمت بفروشن.وسودش کاملاً میره به جیب دولت وشرکت اگر غیر این بود تاالان یکی به اسم جمشید بسم‌الله پیداکرده بودن.وی واکنشی نشون میدادن کی بدش میاد اینجوری سود کنه.
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      7 0
      ... ما کارگر ا بدبخت بودیم ببختر کردین
    • بی نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
      8 1
      لعنت بر این مسئولیت این چه آشوبیه در بازار خودرو درست شده ه
    • محمد IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      0 0
      لطفا کسیو مقصر نکنید. مقصر فقط مردم هستن. اگر مردم ما مردم بودند سالها پیش مونتاژ کارهایی مثل ایران‌خودرو و سایپا منقرض شده بودند. و امثال روحانی ها هم اصلا وجود نداشتن
    • رضا IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      0 0
      آقا مسیولین کجاین کی واسه این کشور تصمیم میگیره توروخدا یکاری بکنید مردم له شدن
    • مجتبی IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      0 0
      رد دادن آقا ، رد دادن ! این سد شکسته ، ملتو داره آب میبره!