تلاش برای حذف ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای موسسات خیریه

تلاش برای حذف ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای موسسات خیریه

در حال رایزنی از طریق مجلس و سازمان امور مالیاتی هستیم تا با تأیید وزارت بهداشت ۹ درصد ارزش افزوده از مؤسسات و شرکت‌های خیریه‌ای که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند دریافت نشود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران با موضوع واکاوی جایگاه و نقش سازمان‌های حکومتی، دولتی و عمومی در نهادینه‌سازی رویکرد مسئولیت اجتماعی با حضور مشاور وزیر بهداشت، مدیرکل سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت، مدیر دفتر CSR وزارت بهداشت، نمایندگان مجمع تشخیص مصلحت نظام و کمیته امداد، تعدادی از کنشگران حوزه زنان و سلامت و رئیس و اعضای کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران برگزار شد.

در کنار استراتژی‌های اقتصادی باید به CSR توجه شود
در این نشست محمود اولیایی رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران بابیان اینکه هدف این جلسات بررسی سیاست‌ها و استراتژی‌ها و برنامه‌های حوزه مسئولیت اجتماعی در بخش حاکمیتی است گفت: قصد ما این است که اولاً بتوانیم به عنوان واسط در کمیسیون مسئولیت اجتماعی این ارتباط را بین دستگاه‌های مختلف و همین‌طور بخش خصوصی و مردم برقرار کنیم و دوم اینکه از تجربیات استفاده کنیم و با انتقال تجربه اگر فرصتی برای بهبود مسیر باشد از طریق گفت‌وگو بین بخش‌های مختلف ممکن شود.

او بابیان اینکه در کمیسیون تأکید اصلی ما بر حوزه مسئولیت اجتماعی بنگاهی است ادامه داد: اگر بخش خصوصی، دولتی و خصولتی به توسعه پایدار و اصول مسئولیت اجتماعی توجه نداشته باشند جامعه با چالش‌های جدی مواجه می‌شود. منافع بخش اقتصادی کشور در گروی زیست با کیفیت مردم است. بنابراین باید به csr (مسئولیت اجتماعی) در کنار بقیه استراتژی‌های اقتصادی توجه شود. هدف ما این است که در حوزه مسئولیت اجتماعی بنگاهی به تعریف واحد برسیم. بعد ببینیم در کجا می‌توانیم وجوه اشتراک را به هم گره زده و هم‌افزایی ایجاد کنیم.

تلاش برای حذف ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای موسسات خیریه
محمدجواد حیدری پور مدیرکل سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت هم بابیان اینکه در دنیا ۷۰ تا ۷۵ درصد بحث بهداشت و درمان در حوزه مشارکت تعریف می‌شود و بقیه بر دوش دولت‌هاست ادامه داد: این ظرفیت در کشور ما نیز وجود دارد. در بحث نیکوکاری و خیرین سلامت رتبه ما در ۱۰ سال منتهی ۲۰۲۱ به طور متوسط ۲۲ بوده است. البته در ۲۰۲۲ این رتبه بر عدد ۳۲ ایستاده است.

او بابیان اینکه دو هزار و ۵۰۰ موسسه سمن در حوزه سلامت ثبت شده هستند گفت: از این تعداد ۵۴ مورد فقط در حوزه سرطان فعالیت کرده و در ارتباط با اداره کل اجتماعی وزارت بهداشت هستند. ما در حوزه نظارت، پایش و تسهیلگری وظایف خود را در حوزه مسئولیت اجتماعی انجام می‌دهیم و تلاش می‌کنیم ظرفیت وزارتخانه را به کمک این تشکل‌ها بیاوریم.

حیدری پور با اشاره به برخی اقدامات تسهیلگرانه برای هموار کردن فعالیت خیران در وزارت بهداشت افزود: مثلاً در حوزه مالیات بر ارزش افزوده معتقدیم خیری که بیمارستان می‌سازد نباید برای آن مالیات بپردازد. خوشبختانه تمام تجهیزات پزشکی که در امور و مراکز خیریه قرار است استفاده شوند از مالیات معاف هستند. همچنین در مالیات بر ارزش افزوده در حال رایزنی از طریق مجلس و سازمان امور مالیاتی هستیم تا با تأیید وزارت بهداشت ۹ درصد ارزش افزوده از مؤسسات و شرکت‌های خیریه‌ای که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند دریافت نشود یا اگر دریافت شد بازگردانده شود.

او با اشاره به اینکه اداره خیرین سلامت وزارت بهداشت هم با ۲۰ هزار و ۱۰۰ خیر شناسنامه‌دار در حوزه سلامت در ارتباط است بیان کرد: یکی از اقدامات وزارت بهداشت تدوین نقشه راه برای شناسایی ظرفیت‌ها و اهداف مسئولیت اجتماعی در حوزه سلامت است که قبل از پایان سال این سند منتشر خواهد شد.

باید نشان استاندارد مسئولیت اجتماعی تعریف شود
محمودی، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه اجتماعی و خیرین سلامت با اشاره به اینکه ۱۴ درصد از بودجه عمومی کشور یعنی بالغ بر ۲۰۳ هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت تعلق دارد که ۷۵ درصد آن درگیر هزینه‌های جاری است و بقیه برای حوزه‌های پژوهش آموزش و ساخت‌وساز هزینه می‌شود گفت: ما در حوزه خیرین و مشارکت اجتماعی کار جدیدی انجام دادیم. ۱۳۲ پروژه نیمه‌تمام که توسط خیرین ساخته‌شده اما به هر دلیل ناتمام مانده بودند را شناسایی کرده و با تخصیص ۱۳۰۰ میلیارد تومان آن‌ها را تکمیل و آماده بهره‌برداری کردیم.

او افزود: ما در حال طراحی ابرسامانه ملی هستیم همه خیرین داخل و خارج کشور به این سامانه متصل خواهند بود و هر ریالی که کمک کنند در این سامانه ثبت خواهد شد. به‌علاوه آن خیر می‌تواند در جریان به‌روز تمام مراحل تکمیل پروژه‌ای که به آن کمک کرده قرار بگیرد.

محمودی گفت: همان‌طور که در مواد غذایی علامت سیب سلامت به عنوان یک شاخص استاندارد تعریف‌شده می‌باید در مسئولیت اجتماعی هم چنین علامتی را تعریف کنیم تا شرکت‌های خودروسازی و سایر بخش‌های تولیدی در صورت توجه به مسئولیت اجتماعی خود از جمله مسائل زیست‌محیطی در مسیر تولید از سایر تولیدکنندگان قابل شناسایی باشند.

یک‌سوم مشارکت‌ها در ۱۴۰۰ مربوط به حوزه CSR بوده است
در این نشست همچنین پیریایی رئیس دفتر مسئولیت اجتماعی در وزارت بهداشت نیز گفت: در وزارت بهداشت ۲۵ تا ۳۰ درصد مشارکت‌ها مربوط به حوزه csr (مسئولیت اجتماعی) است. ما کمیته استارتاپ ها و کسب‌وکارهای اجتماعی را در وزارت بهداشت ایجاد کرده‌ایم تا خدماتی که متوجه مسئولیت اجتماعی هستند هم مورد توجه قرار بگیرند.

او ادامه داد: کم‌کم در وزارت بهداشت می‌خواهیم در csr از شاخص بیلان‌ها و ارزش ریالی فاصله بگیریم. از سل ۹۵ تا ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۰ هزار و میلیارد تومان جمع شد. در دوره کرونا که سال ۹۹ اوج آن بود هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان جمع‌آوری شد که ۵۰۴ میلیارد آن فقط مربوط به حوزه csr است. یعنی تقریباً یک‌سوم مشارکت در سال ۹۹ مربوط به csr است. در سال ۱۴۰۰ نیز بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد مشارکت‌هایی بوده که دفتر مسئولیت اجتماعی ثبت کرده که هزار و ۷۰ میلیارد آن csr مستند است.

محمود اولیایی هم گفت: از آنجا که کمیته امداد بودجه کارآفرینی دارد به نظر می‌رسد دفتر مسئولیت اجتماعی وزارت بهداشت می‌تواند با کمیته امداد در بحث کارآفرینی سلامت وارد همکاری شود. در این صورت می‌توان در حوزه‌های استارتاپی و سایر بخش‌ها از بودجه کمیته امداد برای کارآفرینی سلامت و کارآفرینی اجتماعی استفاده شود.

کد خبر: ۱۸۰٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha