۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
تَرک فعل بانک ها در نهضت ملی؛ چرا رئیس جمهور ورود نمی کند! | نسخه جدید مدیریت بازار مسکن در راه است
عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

تَرک فعل بانک ها در نهضت ملی؛ چرا رئیس جمهور ورود نمی کند! | نسخه جدید مدیریت بازار مسکن در راه است

شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه عملکرد بانک ها در طرح نهضت ملی مسکن به جز بانک مسکن صفر است گفت: نسخه جدید مدیریت بازار مسکن هفته آینده در مجلس بررسی می شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با گذشت یک سال و نیم از طرح نهضت ملی مسکن، این طرح همچنان با کُندی پیش می رود به گونه ای که این سرعت پایین صدای اکثر نمایندگان مجلس را هم در آورده است.

یکی از نمایندگانی که معتقد است طرح نهضت ملی مسکن مشکلی از بابت سازماندهی، تامین زمین و احداث ندارد اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی است.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می گوید: طرح نهضت ملی مسکن از نظر زمین و ساخت مشکلی ندارد از منظر تعداد عرضه مسکن با متقاضیانی که آمده اند قرارداد طرح نهضت ملی مسکن را امضاء کرده اند نداریم یعنی مسکن هایی که احداث می شود با تعداد متقاضیانی که پای قرارداد را امضاء کرده اند نداریم الان جوابگو است.

او می گوید: اما تَرک فعل بانک ها و پرداخت تسهیلات در حد صفر به طرح نهضت ملی مسکن باعث شده تا این طرح با کُندی پیش برود و رئیس جمهور باید به این موضوع ورود کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است که باید رئیس جمهور به این موضوع ورود کند. البته او از یک بسته جدید برای مدیریت بازار مسکن خبر داد که هفته آینده در مجلس بررسی آن آغاز خواهد شد.

تَرک فعل بانک ها در نهضت ملی؛ چرا رئیس جمهور ورود نمی کند! | نسخه جدید مدیریت بازار مسکن در راه است

متن کامل گفتگوی خبرنگار «بازار» با «اقبال شاکری» عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی را با هم می خوانیم:

هفته آینده در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی این موضوع مورد بررسی قرار می گیرد و یک بسته متعددی از مالیات و سامانه هایی که باید معاملات مسکن در آن ثبت شود در آنجا پیش بینی شده است که آنها بازار مسکن را مدیریت کنند

* بارها اعلام کرده بودید که برای نظم دادن به بازار مسکن باید وزیر راه و شهرسازی علاوه بر اینکه مسئول بخش تولید مسکن است مسئول بازار مسکن نیز باشد. با توجه به اینکه بازار مسکن تا حدودی از تب و تاب افتاده است آیا مجلس برای اینکه بازار مسکن از نظم و انضباط بیشتری برخوردار شود برنامه ای برای سال آینده برای محول کردن آن به دولت دارد؟

برای نظم دادن به بازار مسکن و اجاره بها یک طرح مدیریت اجاره مسکن در مجلس مطرح شد و دو فوریت آن نیز تصویب شد اما چون آن قانون را سران سه قوه دادند برای تنظیم اجاره بها از فوریت افتاد. مجلس هم دست نگه داشت تا آنرا کامل تر کند. هفته آینده در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی این موضوع مورد بررسی قرار می گیرد و یک بسته متعددی از مالیات و سامانه هایی که باید معاملات مسکن در آن ثبت شود در آنجا پیش بینی شده است که آنها بازار مسکن را مدیریت کنند. یعنی هم در قیمت اجاره و هم قیمت مسکن. بنابراین الان این بسته را به کمیسیون عمران تحویل داده اند که هفته آینده آنرا بررسی کنیم و آنرا به صحن علنی مجلس تقدیم کنیم. این اقدام سنگین و اساسی است و بیشتر هم مدیریتی است یعنی ورود به بازار و دخالت در بازار نشده است و اجزایی در بازار روی آن کار شده است که منجر به مدیریت می شود. آن هم اعمال بسته مشوق ها و بسته ای از اعمال قانون ها است. این بسته در حال حاضر در کمیسیون عمران است و در حال دنبال کردن این موضوع هستیم.

طرح نهضت ملی مسکن از نظر زمین و ساخت مشکلی ندارد از منظر تعداد عرضه مسکن با متقاضیانی که آمده اند قرارداد طرح نهضت ملی مسکن را امضاء کرده اند نداریم یعنی مسکن هایی که احداث می شود با تعداد متقاضیانی که پای قرارداد را امضاء کرده اند نداریم الان جوابگو است

*در مورد مسکن چطور؟ آیا مجلس روی مدیریت بازار آن برنامه ای ندارد؟

در مورد مسکن هم کمیسیون عمران یک جلسه مفصل چند ساعته با وزیر راه و شهرسازی و معاونان و مدیر کل های استان ها داشت. جمع بندی بنده این است که طرح نهضت ملی مسکن از نظر زمین و ساخت مشکلی ندارد از منظر تعداد عرضه مسکن با متقاضیانی که آمده اند قرارداد طرح نهضت ملی مسکن را امضاء کرده اند نداریم یعنی مسکن هایی که احداث می شود با تعداد متقاضیانی که پای قرارداد را امضاء کرده اند نداریم الان جوابگو است. ادارات کل راه و شهرسازی هم که گزارش دادند با آن تعدادی که ثبت نام کردند و اولین آورده را واریز کردند مسکن هایی که شروع به احداث کرده اند برابری کرده و همخوانی داشت و پوشش می داد و حتی بیشتر هم بود. تنها نکته ای که وزارت راه و شهرسازی نگران آن بود و مجلسی ها هم به آن حساس بوده و نگران هستند عدم هماهنگی دیگر دستگاهها است و مهمتر از آن تمام بانک ها است. البته به جز بانک مسکن، سایر بانک ها در نهضت ملی مسکن عملکرد صفر داشتند.

با پیگیری‌هایی که می‌کنیم بازار مسکن ما یک مسئول پیدا کند، مشکل اصلی ما این است که اکنون بازار مسکن ما صاحب ندارد، منظور من بازار مسکن است نه فقط تولید مسکن چرا که بازار مسکن ۱۰ کنشگر بزرگ دارد، آن مسئول بازار مسکن که باید همه این‌ها را مدیریت کند که تولید مسکن یکی از کارهای ذیل این مجموعه است

* در مورد مسئول بازار مسکن چطور؟ آیا هنوز پیگیر این موضوع هستید؟

ما امیدواریم که با پیگیری‌هایی که می‌کنیم بازار مسکن ما یک مسئول پیدا کند، مشکل اصلی ما این است که اکنون بازار مسکن ما صاحب ندارد، منظور من بازار مسکن است نه فقط تولید مسکن. بازار مسکن ۸-۱۰ کنشگر بزرگ دارد، آن مسئول بازار مسکن که باید همه این‌ها را مدیریت کند که تولید مسکن یکی از کارهای ذیل این مجموعه است. امیدواریم شورای عالی مسکن صاحب بازار مسکن را روشن کند، به نظر من باید سریع به وزارت راه و شهرسازی مسئولیت و حکم مشخص بدهد که بازار مسکن را جمع و جور کند چراکه قیمت‌ها به شدت در حال افزایش پیدا کردن است.

در طرح نهضت ملی مسکن فقط بانک مسکن است که به وظایف خود عمل کرده است. مابقی بانک ها به وظایف خود در طرح نهضت ملی مسکن عمل نکرده و تَرک فعل داشته اند

* یعنی بانک ها همچنان در دادن تسهیلات به طرح نهضت ملی مسکن سخت گیری می کنند؟

در دادن تسهیلات به مسکن . یعنی وزارت راه و شهرسازی با تلاش خود این بار را به دوش کشیده و پیش می رود. در طرح نهضت ملی مسکن فقط بانک مسکن است که به وظایف خود عمل کرده است. مابقی بانک ها به وظایف خود در طرح نهضت ملی مسکن عمل نکرده و تَرک فعل داشته اند. بنابراین اگر مسئول بازار مسکن دولت است نه وزارت راه و شهرسازی اولین کاری که باید انجام دهد این است که باید این مساله را حل کند. اولین مساله ای که مجلس به دنبال آن است این است که معاون اول رییس جمهور و رئیس جمهور به این مساله ورود کند. یک سال و نیم است از طرح نهضت ملی مسکن گذشته است و این آمار بر اساس و مبنای بودجه ۱۴۰۰ بررسی و استخراج شده است در حالیکه باید به نرخ تورم این تسهیلات اضافه شود، بنابراین بانک ها وزارت راه و شهرسازی را دست تنها گذاشته اند.

اما متاسفانه به دلیل ضعف در اطلاع رسانی، مردم از چگونگی دریافت امتیازات مربوطه طرح نهضت ملی مسکن در زمینه خودمالکان مطلع نیستند و به همین دلیل است که پای قرار داد نمی‌آیند و یا ثبت نام نمی‌کنند.

* یعنی مردم از این طرح هنوز آگاهی ندارند؟

اگر به خودمالکان و بافت های فرسوده در طرح نهضت ملی مسکن بها داده شود بی تردید حدود ۶۰ درصد عرضه مسکن را می‌توان از این طریق که به دلیل وجود زیرساخت پیرامون آنها قیمت تمام شده کمتری نسبت به ساخت شهرک‌های جدید و یا بلندمرتبه سازی پیرامون شهرها دارد، تامین کرد. از این رو دولت باید روش‌های ورود خودمالکان به طرح های مسکن سازی و استفاده از تسهیلات و امتیازات آنها را اطلاع رسانی کرده و مردم و خصوصی‌سازان را آگاه کند.

* طرحهای مسکن سازی و شیوه‌های عرضه واحدهای مسکونی در کشورهای مختلف چگونه است؟

در بسیاری از کشورها گزینه های مختلفی برای دریافت مسکن، پیش روی متقاضیان قرار می‌دهند تا آنها متناسب با توان مالی خود، گزینه مطلوب را انتخاب کنند کاری که در کشورمان کمتر صورت می‌گیرد. بنده معتقدم یکی از اشکالات اساسی ما عدم گفت وگو صریح با مردم و عدم اطلاع رسانی درست در خصوص طرح ها و برنامه های در حال اجرا است. یکی از دلایلی که دولت و دستگاه‌های متولی ساخت مسکن کمتر با مردم صحبت می‌کنند، عدم ساماندهی، نظم بخشی و تقسیم‌بندی برنامه‌ها است و این کار باید هر چه سریع‌تر به ویژه در موضوع خودمالکان و نوسازی بافت‌های فرسوده انجام و به اطلاع مردم برسد.

تفکیک وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است اما هنوز به جمع بندی نرسیده است. اما بنده به شخصه به عنوان متخصص و عضو کمیسیون عمران مجلس موافق تفکیک وزارت راه و شهرسازی هستم

* تفکیک وزارت راه و شهرسازی تا چه حد جدی است؟

تفکیک وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است اما هنوز به جمع بندی نرسیده است. اما بنده به شخصه به عنوان متخصص و عضو کمیسیون عمران مجلس موافق تفکیک وزارت راه و شهرسازی هستم. اما به هر حال هنوز برای تفکیک و رای آوردن در صحن نیازمند زمان است. بارها اعلام کرده ام که دلیل موافقت بنده نیز ربطی به دولت فعلی و وزیر فعلی ندارد. در دولت قبلی هم ما تفکیک وزارت راه و شهرسازی را دنبال می کردیم اما به دلایلی رای نیاورد. دلیل اصلی ما برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی این است که در ۱۱ سالی که این دو وزارتخانه در هم ادغام شدند نه حوزه مسکن بهبود پیدا کرده است و نه حوزه حمل و نقل کشور پیشرفت داشته است. آمار و ارقام نیز به وضوح گویای این وضعیت است. آن اهدافی که قرار بود با ادغام این دو وزارتخانه حاصل شود، محقق نشده است. برای ادغام این دو وزارتخانه نیز یک تصمیم احساسی متناسب با شرایط آن دوره اتخاذ شد. زمانی که یک تصمیمی به هدف خود نرسیده یعنی شکست خورده است. ما آمار و ارقام را از تمام متخصصین می توانیم بپرسیم. آیا وضع حمل و نقل نسبت به ۱۱ سال پیش خیلی بهتر شده است؟ آیا وضع مسکن بهبود یافته است؟

کد خبر: ۱۸۰٬۴۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha