۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷
قانون جهش تولید دانش بنیان دارای فرآیندهای جدید است
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

قانون جهش تولید دانش بنیان دارای فرآیندهای جدید است

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه قانون جهش تولید دانش بنیان بخشی از نیازهای حوزه دانش بنیان و استارتاپ ها را رفع می کند، گفت: این قانون دارای فرآیندهای جدید است.

به گزارش بازار، روح اله متفکرآزاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سمینار همرسان آموزش که در خانه خلاق مجلس برگزار شد، با بیان اینکه عموما در بافت کشور نگاه سنتی وجود دارد، گفت: به گونه ای با یک نگاه تصدی گری یا عدم اطمینان از اینکه اگر کسی کاری را انجام دهد مشکل زا می شود، مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه محافظت از دیتا و اطلاعات یکی از وظایف حاکمیتی است، افزود: مجلس در این رابطه در اول زنجیره تصمیم گیری به ویژه در حوزه های پیش رو و خط مقدم فناوری های جدید قرار دارد و چنانچه فعالان حوزه استارت آپی کاری را شروع کردند که نیاز به فرآیند تقنین بود مجلس ورود می کند اما شما در مرحله گلخانه ای قرار دارید و هنوز به تقنین نیازی نیست.

نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مواردی که نیاز به شکستن تابو وجود داشت ورود کرده و ریسک هایی را انجام داده است.

متفکرآزاد با یادآوری اینکه ۸۰ درصد فضای استارت آپی ریسک پذیر است، گفت: کرونا اهمیت استارت آپ ها را به ما نشان داد و در گذشته در جریان اهمیت آن ها نبودیم البته ما در مرحله گذار از حکمران علمی هستیم و هنوز در برخی مسائل با مشکلات حکمرانی مواجه هستیم به عنوان مثال تامین مالی دانشگاه ها و پژوهشگران هنوز محل مناقشه است به گونه ای که بخش زیادی از مفاد قانون جهش تولید دانش بنیان مربوط به تامین بخشی از حکمرانی علم بوده است؛ مرز دانش را نمی توان جابه جا کرد و لازم نیست هر دانشمندی از صنعت پول جذب کند بلکه خیریه های علم دولت ها و حکومت ها باید تامین کنند.

وی ادامه داد: به سرعت باید به سمت حکمرانی علمی حرکت کرد؛ هیچ کدام از استارت آپ ها و شرکت هایی که در سمینار حضور دارند مشکل محتوایی نداشتند بلکه باید ریل گذاری را مورد توجه قرار داد در این رابطه قانون جهش دانش بنیان بخشی از نیازهای حوزه دانش بنیان را رفع می کند و دارای فرآیندهای جدید است و می تواند در رفع مشکلات حوزه فناوری موثر باشد البته برنامه هفتم توسعه را نیز پیش رو داریم و می توان چنین مباحثی را در آن در دستورکار قرار داد.

نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم، افزود: تا جایی که بتوانیم از قدرت نظارتی مجلس استفاده خواهیم کرد البته از خانه خلاق قوه مقننه انتظار داریم در حوزه عدالت آموزشی تولید محتوا داشته باشد، باید به سوالاتی که جواب درست ندارند و از طرح آن ها گریزان هستیم به درستی جواب داد و حوزه اندیشه ای فعال شود.

کد خبر: ۱۸۰٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha