۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
اخلال در دستگاه‌های شارژ «من کارت» مشهد| شهروندان سرگردان شده‌اند
بازار گزارش می‌دهد؛

اخلال در دستگاه‌های شارژ «من کارت» مشهد| شهروندان سرگردان شده‌اند

مشهد- قطع شدن شبکه شارژ کارت‌های الکترونیکی و هم‌چنین کمبود «من کارت» بسیاری از شهروندان مشهدی را برای دریافت خدمات از ناوگان حمل نقل درون‌شهری با مشکل جدی مواجه کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شهروندان مشهدی که برای استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اتوبوس‌های درون‌شهری و هم چنین مترو باید از کارت‌های الکترونیکی با عنوان «من کارت» استفاده کنند در حال حاضر با سردرگمی و اختلال مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار بازار در طی دو هفته گذشته قطعی مکرر شبکه شارژ و دستگاه‌های الکترونیکی نصب‌شده در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو مشهد برای شارژ کارت بسیاری از شهروندان را با مشکل جدی مواجه کرده است.

در همین راستا بسیاری از شهروندان اذعان می‌کنند کارت‌های الکترونیکی با عنوان «من کارت» بسیار کمیاب شده است و تنها تعداد اندکی از پایانه‌ها و در ساعات مشخصی برای صدور این کارت آن‌هم به تعداد کم اقدام می‌کنند.

کمبود «من کارت» در مشهد

حسین دولت‌آبادی یکی از شهروندان مشهدی در پایانه جوان این شهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در این رابطه اظهار کرد: دو روز است که برای دریافت «من کارت» به این پایانه مراجعه می‌کنم اما متأسفانه کارت شارژ برای خرید وجود ندارد.

وی به ما می‌گوید: روز شنبه به این پایانه مراجعه کردم و لذا به من گفته شد که برای خرید من کارت باید حوالی ظهر و ساعت ۱۲ مراجعه کنم.

اخلال در دستگاه‌های شارژ «من کارت» شهروندان مشهدی را سرگردان کرد

وی ابراز کرد با مراجعه در این ساعت اما در کمال تعجب مسئول مربوطه اذعان کرد که کارت تمام شده و باید صبح زود مراجعه کنم.

این شهروند عنوان کرد باوجوداینکه برای تهیه «من کارت» بنا بر راهنمایی مسئول این پایانه به سایر ایستگاه‌های مترو مانند شریعتی و کوثر نیز مراجعه کردم اما هیچ‌یک از ایستگاه‌های فوق «من کارت» برای فروش نداشتند.

وی بابیان اینکه بسیاری از فروشگاه‌های سطح شهر تا پیش‌ازاین نسبت به شارژ من کارت شهروندان اقدام می‌کردند افزود: این در حالی است که این فروشگاه‌ها نیز از دور ارائه خدمات خارج‌شده‌اند و اذعان می‌کنند که شبکه شارژ آن‌ها قطع بوده و قادر به ارائه خدمات نیستند.

جریمه مردم

ساناز دهقان پور یکی دیگر از شهروندان مشهد بابیان اینکه رانندگان اتوبوس‌های درون‌شهری از دریافت پول نقد برای کرایه خودداری می‌کنند اظهار کرد: این در حالی است که اگر شهروندی از کارت الکترونیکی برای پرداخت کرایه استفاده نکند به‌عنوان جریمه از وی دو برابر کرایه و به‌صورت نقدی دریافت می‌شود!

وی با ابراز نارضایتی از این نوع برخورد با شهروندان اظهار کرد: متأسفانه سازمان اتوبوس‌رانی مدتی است که توانایی تأمین من کارت به مقدار لازم برای متقاضیان را ندارد و از طرفی اغلب دستگاه‌های شارژ حتی در پایانه‌های این سازمان قطع است اما بااین‌حال مردم را بابت نبود من کارت جریمه می‌کند و رانندگان اتوبوس با خودداری از دریافت پول نقد به درگیری و مشکلات مردم افزوده‌اند.

وی بابیان اینکه فرزند محصلش روزانه مجبور به استفاده از اتوبوس درون‌شهری است به ما می‌گوید: یک هفته است که برای دریافت « من کارت » در مشهد از این ایستگاه به آن ایستگاه مراجعه می‌کنیم اما مسئول باجه عنوان می‌کند «من کارت» تمام شد!

از واقعیت تا انکار

افزایش هزینه پرداخت نقدی کرایه اتوبوس‌ها توسط شهرداری مشهد از مبلغ هزار تومان به سه هزار تومان حالا بنا بر گفته کارشناسان خود به عطش خرید کارت‌های الکترونیکی دامن زده است.

شهرداری مشهد که با افزایش سه برابری هزینه‌ها و به‌اصطلاح جریمه کردن شهروندان از این طریق سعی داشت تا شهروندان را به سمت خرید کارت‌های الکترونیکی و حذف دریافت نقدی در ناوگان شهری سوق دهد حالا در قبال هجوم شهروندان برای خرید این کارت ناتوان مانده و قادر به تأمین نیازهای آن‌ها نیست.

در این راستا بسیاری از مردم و کارشناسان اعتقاددارند شهرداری قبل از اینکه این رویه را پیاده‌سازی کند باید تمهیدات لازم را برای این حجم تقاضا در نظر می‌گرفت.

این در حالی است که مشهد به دلیل زائرپذیری زیادی که دارد در بسیاری از ایام خاص و مناسبت‌های مذهبی نیز با افزایش تقاضا برای خرید کارت الکترونیکی روبروست و بسیاری از مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی با استفاده از این کارت‌ها برای بهره‌مندی از اتوبوس‌ها امکان‌پذیر است لذا این موضوع تمهیدات و توجه ویژه‌تری را می‌طلبد.

باوجوداینکه کمبود «من کارت» در مشهد کاملاً مشهود و طی روزهای گذشته به ویژه همزمان با بازگشایی مدارس موجب سرگردانی و شکایت بسیاری از متقاضیان و شهروندان شده است اما مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد این موضوع را تلویحاً انکار کرده و حتی از افزایش دو برای کارت‌های شارژ خبر می‌دهد!

اخلال در دستگاه‌های شارژ «من کارت» شهروندان مشهدی را سرگردان کرد

در همین راستا مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در پاسخ به مشکلات موجود اظهار کرد: برای تعمیر و تأمین دستگاه‌های شارژ من کارت یک گروه عملیاتی در نظر گرفته‌شده که به‌صورت منظم ۸۵۰ دستگاه‌ شارژ موجود در سطح شهر را به‌صورت میدانی بررسی می‌کنند.

مهدی بدیع در خصوص کمبود من‌کارت در باجه‌های فروش سطح شهر اظهار کرد: چندین سال متوالی است که ۳۰ مرکز فروش من‌کارت در سطح شهر فعالیت دارد لذا ممکن است در یک باجه که روزانه ۲۰۰ من کارت توزیع می کنیم، تا ساعت ۱۱ همه کارت ها توزیع شود و کسی که بعد از ظهر مراجعه می کند دیگر در آن باجه من کارتی برای فروش نباشد، اما اتمام من کارت های یک باجه در یک روز، به معنای تمام شدن کلیه من کارت ها در شهر نیست..

وی عنوان کرد: در حال حاضر تعداد توزیع کم نشده بلکه نسبت به گذشته افزایش هم یافته است و به‌عبارت‌دیگر تعداد توزیع کارت‌ها تقریباً دو برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال تامین ۳۰۰ هزار «من کارت» هستیم ادامه داد: از این تعداد ۲۵۰ هزار من کارت تامین شده و در حال توزیع است این در حالی است که میانگین میزان توزیع سالانه من کارت عموما ۲۰۰ هزار مورد بوده است.

بدیع اظهار کرد: طبق قرارداد شهرداری با متصدیان فروش، آن‌ها موظف هستند صبح تا شب در باجه‌های فروش حضورداشته و به مردم خدمات‌رسانی کند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با اشاره به خرابی دستگاه‌های شارژ من کارت عنوان کرد: دستگاه‌های شارژ من کارت برای ما موضوع حساسی است زیرا ممکن است شهروندان به دستگاه‌های شارژ مراجعه کرده و هزینه پرداخت کنند اما دستگاه خراب باشد و هزینه از حساب بانکی آن‌ها کسر شود اما من کارت شارژ نشود لذا برای این موضوع نیز فراخوانی برای شهروندانی که دچار این مشکل شده بودند، ارسال شد که به شهرداری مراجعه و هزینه خود را دریافت کنند.

بدیع افزود: این من کارت ها از چین تامین می شود، با قیمت ۱۵ هزار تومان به دست مردم می رسد اما برای شهرداری هر یک من کارت ۵۰ هزار تومان هزینه دارد و شهرداری نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان برای تعداد کارت های تهیه شده سوبسید می دهد.

کد خبر: ۱۸۰٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
      0 0
      چرا اینقدر دروغ میگید به چند پایانه مراجعه کردم من کارت نداشت عرضه ندارید مسوولیت قبول نکنید