۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۹
دستیابی به ارزش واقعی سهام شرکت‌ها با افزایش زمان معاملات

دستیابی به ارزش واقعی سهام شرکت‌ها با افزایش زمان معاملات

کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش زمان معاملات فرابورس، به حرفه ای‌تر شدن بازار، کمتر شدن هیجان معاملات و دستیابی به ارزش واقعی سهام شرکت ها، منجر می‌شود.

به گزارش بازار، حامد فقرایی، گفت: ایجاد نمودار شمعی استاندارد برای تحلیلگران تکنیکالیست در زمان چهار ساعته، از مزیت‌های افزایش زمان معاملات بازار فرابورس است.

وی در خصوص اینکه تغییر ساعت معاملات فرابورس آیا فوایدی دارد؟ اظهار کرد: از ۱۹ شهریور امسال پایان معاملات فرابورس (بازار اول و دوم و پایه) از ساعت ۱۲:۳۰ به ساعت ۱۳ تغییر یافت. تصمیمی که در بلند مدت می‌تواند اثرات قابل درکی را بر روند معاملات بگذارد. لزوم این کار زمانی که حجم نقدینگی و گردش معاملات بالا بود، حس می‌شد و در صورت بازگشت رونق به بازار سرمایه، می‌تواند نقدشوندگی و افزایش حجم معاملات را در پی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر اساس تجربه سایر بازارها در کشورهای دیگر، افزایش زمان معاملات به حرفه ای‌تر شدن این بازار، کمتر شدن هیجان معاملات منجر می‌شود و نتیجه آن که می‌تواند در رسیدن به ارزش واقعی سهام شرکت‌ها کمک کنند.

وی در خصوص اینکه آیا تغییر ساعت معاملات بر ارزش معاملات تاثیرگذار است، گفت: برای بررسی تاثیر گذاری این تغییر، میانگین ارزش معاملات در بازارهای بورس و فرابورس را طی دو هفته بعد از تصمیم نسبت به دو هفته قبل از آن، در جدول پیوست مورد بررسی قرار دادیم که به این شرح است:

دستیابی به ارزش واقعی سهام شرکت‌ها با افزایش زمان معاملات


فقرایی تصریح کرد: همانطور که مشاهده می‌شود، میانگین معاملات بازار بورس تهران، در دو هفته بعد از شروع معاملات (که تغییری در این بازار از نظر ساعت معاملاتی نداشته ایم) نسبت به میانگین معاملات روزانه دو هفته قبل از تصمیم، تقریبا تغییری نداشته و اندکی با کاهش همراه شده، اما در بازار فرابورس، شاهد کاهش ارزش معاملات به میزان ۸.۸ درصد بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین گفت: در بررسی چنین کاهشی می‌توان گفت، شاخص فرابورس در زمان اجرا اندکی بیش از ۴ درصد کاهش داشته و این در حالی است که طی دو هفته قبل از آن تقریبا این شاخص کاهشی نداشته است، لذا این تغییر ارزش معاملات را می‌توان بخش کوچکی از علت افت ارزش در بازار فرابورس ایران دانست. البته به علت شرایط حاکم بر بازار سرمایه و تحولات و اخبار سیاسی و ریسک‌های اجتماعی و اقتصادی امکان مقایسه بهینه را به بازار نمی‌دهد.

کد خبر: ۱۸۰٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha