۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۶
ریشه کمبودهای دارویی در قوانین ابلاغی دولت و مجلس| بانک مرکزی تامین داروی کشور را به تاخیر انداخت
رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران مطرح کرد

ریشه کمبودهای دارویی در قوانین ابلاغی دولت و مجلس| بانک مرکزی تامین داروی کشور را به تاخیر انداخت

عبده زاده، رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: ریشه خیلی از کمبودهای دارویی در صنعت نیست بلکه در قوانین و مقررات ابلاغی است که باید اصلاح شود.

بازار؛ گروه صنعت: محمد عبده زاده، رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در حاشیه نشست خبری هفتمین دوره از برگزاری نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته «ایران فارما» با اشاره به اجرای طرح دارویار از تیرماه سال جاری و حذف ارز ترجیحی گفت: از اقدام هماهنگ، ‌ به جا و تلاش کسانی که برای اجرای طرح دارویار، تک نرخی شدن ارز، اصلاح قیمت داروها در وزارت بهداشت، ‌سازمان غذا و دارو انجام شد و همچنین حمایت مجلس شورای اسلامی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و هیئت دولت که همه دست به دست هم دادند و کار بسیار سنگین تک نرخی شدن ارز را انجام دادند تشکر می کنم.

وی اضافه کرد: حذف ارز ترجیحی و اجرای طرح دارویار نیازمند یک کار شبانه روزی بود که گرفتاری های ارز ترجیحی تا را حد زیادی مرتفع می کند. البته بخشی از فرایند اجرای موفق طرح دارویار علی رغم جلسات متعدد، پیگیری های بیشمار که هم از طرف صنف انجام شد و هم از طرف کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و سازمان غذا و دارو قرار است انجام شود هنوز مغفول مانده است.

کم توجهی به صنعت دارو

رئیس شورای سیاست گذاری نمایشگاه ایران فارما ادامه داد: همچنان بعد از هفت ماه، دارویی که کالای استراتژیک است، صنعت آن استراتژیک دیده نمی شود. بحث ارزش افزوده در حوزه دارو یعنی کاهش قیمت مصرف کننده به نفع یک بیمار، ‌ برای همه ارز های ترجیحی که به نیمایی تبدیل شد برای گروه های کالاهای اساسی ارزش افزوده شان یک درصد در ابتدای سال انجام شد اما بعد از هفت ماه، همچنان درگیر مکاتبات بین دولت و مجلس هستیم و تا این لحظه به جایی نرسیده ایم تا این ارزش افزوده برای صنعت دارو نیز کاهش یابد.

عبده زاده تاکید کرد: یک بخش مانده ای از کمبودهای دارویی به دلیل نداشتن نقدینگی شرکت ها و پرداختی شان در گمرک است که به خاطر اینکه مالیات ۹ درصد بر ارزش افزوده تغییر نکرده است. همچنین تاکید دارم که ریشه خیلی از کمبودهای دارویی در صنعت نیست بلکه در قوانین و مقررات ابلاغی است که در دولت و مجلس انجام می شود.

در هیچ کجای دنیا صنعتی را پیدا نمی کنید برای تامین داروی کشور التماس کند که تسهیلات بگیرد و بانک های عامل حتی تسهیلات و حد اعتباری قبلی خودشان را هم تامین نکنند

وی گفت: در هیچ کجای دنیا صنعتی را پیدا نمی کنید برای تامین داروی کشور التماس کند که تسهیلات بگیرد و بانک های عامل حتی تسهیلات و حد اعتباری قبلی خودشان را هم تامین نکنند. دکتر شهریاری، از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس زحمت زیادی را کشیدند و جلسات متعددی را برگزار کردند، همچنین از طرف سازمان غذا و دارو پیگیری های زیادی انجام می شود اما همچنان در بحث بانک مرکزی به شدت مشکل داریم.

این داروساز اضافه کرد: در خواست ما از بانک مرکزی این است که همان دستورالعمل های قدیم را تامین کند که این کار هم اتفاق نیفتاده است. شرکت های ما حد اعتباری قدیم شان را نمی توانند استفاده کنند. همچنین آن ها به خاطر تامین نقدینگی شان که توسط سیستم بانکی کشور باید انجام شود هنوز مشکل دارند و این مشکل نقدینگی که در بحث اکوسیستم بانکی کشور به دلیل عدم تمدید بخش نامه هایشان است.

وی با اشاره به کمبود نقدینگی شدید در شرکت های دارویی ادامه داد: عدم تمدید بخش نامه های بانکی برای تامین داروی کشور مشکل ایجاد می کند و انتظاری که داریم هم در بحث ارزش افزوده، تامین نقدینگی و تعرفه ماشین آلات خطوط تولید مشکلات مرتفع شود. در هیچ کجای دنیا قطعات تولید و ماشین آلات تولید که تولید داخلی ندارند مشمول تعرفه نمی شوند. الان تولید کننده زیر نظر سندیکا نمی تواند ماشین آلات جدید خریداری کند. نمی تواند قطعات جدید بیاورد؛ چرا که تعرفه ها بر اساس ارز نیمایی وضع شده است.

بد عهدی تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات

عبده زاده با اشاره به معوقات سازمان های بیمه ای در طرح دارویار که چالش زا شده است، بیان کرد: در بحث دارویار، ‌داروخانه ها گله مندی های بسیاری دارند؛ بخصوص در بحث بیمه تامین اجتماعی و بیمه دی مشکلات بسیار است و به موقع پرداختی ها انجام نمی شود.

سازمان تامین اجتماعی علی رغم وصول مطالبات ماهیانه اش از محل دریافتی ها به تعهد خود در خصوص داروخانه ها به موقع عمل نمی کند. همچنین بیمه دی که متولی بیمه ایثارگران و جانبازان است هفت ماه است که به تعهدات خود عمل نکرده است

وی اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی علی رغم وصول مطالبات ماهیانه اش از محل دریافتی ها به تعهد خود در خصوص داروخانه ها به موقع عمل نمی کند. همچنین بیمه دی که متولی بیمه ایثارگران و جانبازان است هفت ماه است که به تعهدات خود عمل نکرده است. این ها نکاتی است که باید پیگیری شود تا مشکلی برای ادامه طرح دارویار پیش نیاد.

رئیس شورای سیاست گذاری نمایشگاه ایران فارما ادامه داد: البته از سازمان بیمه سلامت، ‌ بیمه نیروهای مسلح تشکر می کنم که به موقع به تعهدات شان عمل کردند. سازمان برنامه و بودجه با پیگیری هایی که در کمیسیون بهداشت انجام شده تا حد زیادی کارهایش انجام می شود اما انتظارمان این است که بستر ها فراهم شود تا داروی به موقع و با قیمت مناسب برای مردم تامین کنیم.

وی تاکید کرد: صنعت داروسازی کشور در هفتمین نمایشگاه ایران فارما خواسته مشخصی دارد که توسعه، بازسازی و نوسازی صنعت است که با هدف توسعه صادرات، ‌ تراز تجاری مثبت، ارتقای کیفیت و ... انجام شود. برای این موضوع حداقل نیازهایی وجود دارد که در این خصوص باید در بودجه ۱۴۰۲ دیده شود. در بخش سازمان های بیمه گر هم باید با پیگیری های دولت و مجلس شورای اسلامی بحث چرخه نقدینگی صنعت که لازمه صنعت دارویی کشور است به سرانجام برسد.

کد خبر: ۱۸۰٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha