۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
۸۸ میلیون تن کالای ایرانی صادر شد/کاهش بنیه نقدینگی صادرکنندگان
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی:

۸۸ میلیون تن کالای ایرانی صادر شد/کاهش بنیه نقدینگی صادرکنندگان

کرمان - قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی از صادرات ۸۸ میلیون تن کالای ایرانی طی امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار بازار، حسین مدرس خیابانی صبح پنجشنبه در آیین بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان با اشاره به صادرات ۸۸ میلیون تن کالای ایرانی طی امسال اظهار کرد: در این بازه زمانی صادرات از نظر وزنی ۱۶ درصد افزایش یافته است که ارزش آنها ۲۷ میلیارد دلار است.

وی با اشاره به اینکه صادرات نفت ایران رنگ و بوی دیگری نسبت به گذشته پیدا کرده است، گفت: صادرکنندگان رزمندگان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند و با وجود تمامی مشکلات تحریم ها را با موفقیت دور زده اند.

مدرس خیابانی با اشاره به اینکه در حال حاضر امورات کشور با صادرات غیرنفتی می گذرد، افزود: تولید و صادرات با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند به گونه ای که برای رونق تولید باید مسیر صادرات باز باشد و در واقع صادرکنندگان شریک تولیدکنندگان هستند.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به لزوم رفع موانع در مسیر صادرات  و تولید یادآور شد: رونق صادرات در گرو رونق تولید است.

مدرس خیابانی بازار هدف ایران را شامل ۱۵ کشور دانست و بیان کرد: که میزان واردات این کشورها از دنیا هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار است در حالی که ایران سهمی ۲ درصدی برابر با ۲۴ میلیارد دلار از این بازار دارد اما هدفگذاری شده تا سال ۱۴۰۰ این میزان ۲ برابر شود.

وی به ظرفیت های اقتصادی استان کرمان اشاره کرد و افزود: خرما، پسته، مس و کالاهای معدنی از جمله اقلامی هستند که از استان کرمان صادر می شود.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی کشور پسته، زعفران، خرما، فرش و خشکبار را پنج کالای سنتی کشورمان ذکر کرد که بیانگر هویت ایران هستند و گفت: طی توافق نامه منعقد شده با سازمان توسعه تجارت بسته حمایتی برای استاندارد در نظر گرفته شده که مشکل صادرکنندگان را حل می کند.

وی با اشاره به کم شدن بنیه نقدینگی صادرکنندگان عنوان کرد: سازمان توسعه تجارت باید میزهای کالایی راه‌اندازی کند.

مدرس خیابانی صادرات را یک موضوع فراملی دانست و گفت: همگان باید برای رسیدن صادرات به نقطه مطلوب تلاش کنیم.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی کشور با انتقاد از تشکیل با تاخیر جلسات شورای عالی صادرات بیان کرد: پاشنه آشیل کشور از محل صادرات می گذرد.

وی پیشنهاد کرد کارگروه توسعه صادرات در سطح ملی با مسئولیت وزیر صمت تشکیل شود و گفت: با این اقدام می توان مسائل استانی و ملی را پی گیری و مشکلات را رفع کرد.

مدرس خیابانی از حمایت دولت از صادرکنندگان خبر داد و افزود: شرایط پیرامونی دشوار است و ما امروز در شرایط جنگ تحریمی در هیچ حوزه ای برابر با هیچ دشمنی نیستیم.

کد خبر: ۱۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha