۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
رشد ۷۰ درصدی خدمات فناورانه در پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه نفت
رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت مطرح کرد

رشد ۷۰ درصدی خدمات فناورانه در پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه نفت

زمانیان، رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت از رشد ۷۰ درصدی خدمات فناورانه این پردیس در سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن خبر داد و گفت: تجاری‌سازی محصولات فناورانه از جمله دانش فنی تولید جاذب کربنی و کربن نانو تیوب در دستور کار این مجموعه قرار دارد.

به گزارش بازار به نقل از شانا، اکبر زمانیان به تشریح برنامه‌های سال ۹۸ این پردیس پرداخت و گفت: سال ۹۸ در مجموع ۶۹ طرح پیشنهادی از سوی پردیس پایین‌دستی به صنعت ارئه شد که حدود ۱۵۶ درصد رشد داشته است.

وی حجم قراردادهای امضاشده در سال ۹۸ را نسبت به سال پیش از آن، هشت برابر اعلام کرد و گفت: براساس ارزیابی‌های انجام‌شده، سال گذشته حجم قراردادهای منعقدشده با صنعت نسبت به سال ۹۷، به میزان ۷۴۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: پروژه­‌های خاتمه یافته، خدمات فناورانه و درآمد پردیس پایین‌دستی در سال ۹۸ به ترتیب ۱۸۰، ۷۰ و ۲۲ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است.

زمانیان یکی از اقدام‌های مهم در پردیس پایین‌دستی را پیگیری فناوری­‌هایی که به مرحله بلوغ رسیده‌اند برشمرد و گفت: این‌گونه فناوری‌ها آزمون‌های آزمایشگاهی و پایلوتی خود را پشت‌ سر گذاشته‌اند و آماده تجار ی‌سازی و تولید انبوه هستند. در سال ۹۸ این فناوری­‌ها شامل پنج دانش فنی بودند. دانش فنی ماده دمولسیفایر، کاتالیست مرکاپتان‌زدایی از میعانات گازی، افزایه‌های سیمان سبک میکروبلاک، تولید و بومی‌سازی روغن سنتزی برای کمپرسورهای هوا و کاتالیست GHD از جمله فناوری‌­های به بلوغ رسیده پردیس پایین‌دستی محسوب می­‌شوند که سال ۹۸ برای تجاری‌سازی و تولید انبوه با بخش خصوصی و تولیدکننده‌های داخلی قرارداد امضا شده است.

رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت به دریافت مجوز بهره‌برداری از دانش فنی فرآیندی با عنوان لیسانس و طراحی بسته پایه اشاره کرد و گفت: قرارداد ۱۶ واحد تحت لیسانس را با صنعت امضا کردیم که از این میان هشت مورد با پالایشگاه کرمانشاه با هدف توسعه این پالایشگاه، یک مورد با پالایشگاه گاز ایلام، یک مورد با پتروشیمی ایلام و ۶ مورد با پالایشگاه بندرعباس با هدف تولید کک اسفنجی مورد نیاز کشور منعقد شده‌اند.

وی ادامه داد: همکاری پژوهشگاه با پالایشگاه گاز ایلام در زمینه واگذاری دانش فنی واحد تصفیه گاز و پسماند است و ارائه دانش فنی و طراحی واحد بازیافت گوگرد نیز برای پتروشیمی ایلام با همکاری محققان پردیس پایین‌دستی انجام خواهد شد.

 رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت با تأکید بر اینکه سال گذشته در انستیتو فرآورش گاز شاهد رشد چشمگیری در این مجموعه بودیم، افزود: سال ۹۸ از محل پروژه­‌های انستیتو ۱۰ قرارداد مصوب و ابلاغ شد که نسبت به سال قبل این رقم ۱۵ برابر شده است.

کدگذاری محصولات فناورانه پژوهشگاه

زمانیان به یکی از اقدام‌های مهم این پردیس اشاره کرد و گفت: برای همه محصولات فناورانه پردیس پایین‌دستی دستورعمل کدگذاری تهیه شده است، به‌صورتی که در تمامی پروپوزال­‌ها و قراردادها در ابتدای نام همه این محصولات، عبارت RIPI درج خواهد شد که تأکیدی بر انحصاری بودن این محصولات است.

وی طراحی، ساخت و راه‌اندازی واحد DMC در سال ۹۹ را از اقدام‌های این مجموعه برشمرد و گفت: این واحد تحت لیسانس پژوهشگاه صنعت نفت قرار دارد که در فاز دوم و سوم پالایشگاه پارس جنوبی در حال اجرا است و در نیمه نخست سال ۹۹ نصب و پیش راه‌اندازی آن پایان می‌یابد. امیدواریم این واحد اوایل نیمه دوم سال راه‌اندازی آن نهایی و به کارفرما تحویل داده شود. قرار است ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی تصفیه شود.

راه‌اندازی واحد مرکاپتان‌زدایی در پالایشگاه گاز بیدبلند

رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت درباره راه‌اندازی واحد مرکاپتان‌زدایی پالایشگاه گاز بیدبلند گفت: این واحد با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت طراحی و تحت لیسانس این مجموعه قرار دارد که ساخت و نصب آن برعهده کنسرسیوم سازه - جهان پارس است و بهار امسال با حضور پژوهشگاه به عنوان صاحب دانش فنی راه‌اندازی خواهد شد.

زمانیان تولید کاتالیست RCD را از دیگر اقدام‌های این پردیس در سال جاری عنوان کرد و گفت: حدود ۱۵۰۰ تن از این کاتالیست سالانه در پالایشگاه اراک به مصرف می‌رسد که در حال حاضر از خارج کشور وارد می­‌شود. خوشبختانه پژوهشگاه صنعت نفت با حمایت شرکت پالایش و پخش در سال‌های گذشته توانست به دانش فنی آن دست یابد و هم‌اکنون این کاتالیست از سوی شرکت اکسیرنوین به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.

وی همچنین به افزایش ظرفیت تولید واحد ادورانت در سال جدید اشاره کرد و گفت: ادورانت ماده‌ای است که در انتقال گاز استفاده و نشتی گاز را مشخص می­‌کند و یک ماده وارداتی محسوب می‌شود. پژوهشگاه صنعت نفت با تلاش محققان خود توانست یک واحد با ظرفیت ۸۰۰ تن تولید ادورانت را در پالایشگاه اول پارس جنوبی طراحی و راه‌اندازی کند که در سال ۹۷ با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

به گفته زمانیان، افزایش ظرفیت این واحد از ۸۰۰ تن در سال به ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ تن از سوی شرکت ملی گاز ایران به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شده و قرار است امسال این مهم از سوی پژوهشگاه انجام شود.

همکاری نزدیک پژوهشگاه و پالایشگاه کرمانشاه

رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت به قرارداد این مجموعه با پالایشگاه کرمانشاه برای توسعه این پالایشگاه در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: افزون بر کیفی‌سازی محصولات پالایشگاه کرمانشاه، براساس این قرارداد قرار است ظرفیت این پالایشگاه از ۲۰ هزار بشکه در روز به ۴۰ هزار بشکه افزایش یابد و از سوی دیگر، تغییر خوراک این پالایشگاه، به عبارتی کاهش ته‌مانده‌های غیر قابل تقطیر در دستور کار این پردیس است.

تولید کک سوزنی در پالایشگاه بندرعباس

وی تولید کک سوزنی را یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این پردیس برشمرد و افزود: قرار است تولید کک اسفنجی در پالایشگاه بندرعباس آغاز شود و براساس تصمیم‌های اتخاذشده درصددیم تا ابتدای دی‌ماه امسال بسته طراحی این پالایشگاه که شامل ۱۲ واحد فرآیندی است، تکمیل شود که صرفاً یکی از این واحدها کک اسفنجی است.

به گفته وی، بسته طراحی واحد SRP پتروشیمی ایلام که سال ۹۸ تکمیل و طراحی شد هم‌اکنون در مرحله طراحی تفضیلی و خرید تجهیزات از سوی پیمانکار قرار دارد و پژوهشگاه صنعت نفت صاحب لیسانس این فناوری است و به‌عنوان ناظر و مشاور نیز در همه مراحل حضور دارد.

رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت به همکاری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت­ ملی گاز اشاره کرد و گفت: تکمیل و ارائه بسته واحد TGTU پالایشگاه ایلام را باید از پروژه‌هایی برشمرد که در انتهای سال ۹۸ آغاز شده و امیدواریم امسال تکمیل و به کارفرما تحویل شود.

تولید و تجاری‌سازی روغن کمپرسور CNG

زمانیان به راه‌اندازی واحد تولید روغن کمپرسور CNG نیز اشاره کرد و گفت: دانش فنی این محصول در پژوهشگاه صنعت نفت کامل شده است و بر همین اساس با یکی از شرکت­‌های دانش‌بنیان با هدف تولید انبوه و تجاری‌سازی آن قراداد منعقد کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان تابستان سال ۹۹ این پروژه تکمیل و راه‌اندازی شود.

رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت به تولید و برنامه‌ریزی دو محصول فناورانه در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: قرار است دانش فنی تولید جاذب کربنی و کربن نانو تیوب که قبلاً مراحل توسعه و تکمیل دانش فنی را طی کرده است، ابتدای امسال به صنعت واگذار شود. بر همین اساس مراحل شناسایی شرکت­‌های صاحب صلاحیت از سوی معاونت فناوری پژوهشگاه صنعت نفت انجام و تا اواخر اردیبهشت‌ماه مراحل واگذاری دانش فنی به شرکت تعیین‌شده انجام خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در انستیتو فرآورش گاز و دیگر پژوهشکده­‌های این پردیس چندمحصول فناورانه تولید شده است، افزود: روی این محصولات تست میدانی انجام و بر دانش فنی آنها نیز صحه‌گذاری می‌شود تا این محصولات فناورانه شامل جاذب کربنی سیکل آمین، سیلیکاژل و روش آنالیز مبتنی بر فناوری IMS به مرحله تجاری‌سازی برسند.

به گفته زمانیان، اوایل سال ۹۹، پردیس پایین‌دستی با انجام مذاکرات اولیه و کارشناسی توانست قراردادهایی را با شرکت­‌هایی نظیر مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت ملی گاز و پالایشگاه اراک نهایی و آماده امضا کند.

کد خبر: ۱۷٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha