۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
جزئیات طرح ارتقای اثربخشی معاینه فنی در ایمنی خودروها و کاهش آلاینده‌ها

جزئیات طرح ارتقای اثربخشی معاینه فنی در ایمنی خودروها و کاهش آلاینده‌ها

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران درباره جزئیات طرح «ارتقای اثربخشی معاینه فنی در ایمنی خودروها و کاهش آلاینده‌های محیط زیست» توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش بازار، سید رضا مفیدی در توضیح پیشنهاد ستاد معاینه فنی شهر تهران درباره «ارتقای اثربخشی معاینه فنی در ایمنی خودروها و کاهش آلاینده‌های محیط زیست» اظهار داشت: ضوابط حمل و نقل، ترافیک و سلامت خودروها در بسیاری از کلانشهرها و پایتخت‌های جهان، ضوابط ویژه و خاص مربوط به هر شهر است؛ برای مثال در شهری مانند شانگهای، ضوابط شماره‌گذاری خودرو مخصوص آن شهر است و خودرویی با شماره پکن(شهر دیگر) برای ورود به معابر، بزرگراه‌ها و تونل‌های شانگهای با محدودیت‌های تردد یا عوارض روبرو است.

وی با تأکید بر اینکه راه‌ حل مشکلات هر کلانشهر باید راه حل خاص همان کلانشهر باشد، افزود: پیشنهاد ستاد معاینه فنی به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ارسال شد و سپس با موافقت معاون شهردار، این طرح به شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تقدیم شد.

مفیدی با بیان اینکه در جلسه آتی شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران این طرح بررسی خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که با حمایت مدیریت شهری، پلیس راهور و استانداری طرح پیشنهادی به نتیجه برسد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با تأکید بر اینکه اثربخشی مأموریت معاینه فنی خودروها جزو نخستین هدف این طرح است، افزود: نزدیک به ۷۰ درصد خودروهای پرپیمایش (تاکسی، تاکسی اینترنتی، مسافربرهای شخصی) تأییدیه فنی مراکز معاینه فنی شهر تهران را ندارند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: گواهی معاینه فنی صادره از طریق سامانه سیمفا مراکز معاینه فنی در سراسر کشور معتبر بوده و به نحوی مسئولیت‌ها در همه مراکز معاینه فنی کشور به صورت یکسان لحاظ شده است.

وی توضیح داد: وزارت کشور می‌خواهد که این فرصت را برای همه مراکز معاینه فنی کشور به صورت یکسان لحاظ کند البته ما هم حرفی نداریم اما موضوع این است که در حاشیه تهران یا شهرهای دیگر اهمیت مأموریت مراکز معاینه فنی تحت الشعاع فضای کسب و کار مراکز قرار می‌گیرد و بدون تردید ایجاد و توسعه و ماموریت مراکز معاینه فنی با هدف مشخصی از ۲۰ سال گذشته انجام شده و ملاحظات کسب و کار نباید لطمه‌ای به این خدمات وارد کند.

مفیدی به مسئولان دخیل در تصویب این طرح پیشنهاد کرد که ابتدا طرح یادشده را برای شهر تهران عملیاتی کنند زیرا این طرح با سال‌ها تأخیر قرار است که شروع شود و در ادامه برای باقی کلان شهرها هم این موضوع به سرانجام برسد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران ضمن اشاره به تقسیم بندی طرح پیشنهادی در سه فاز گفت: در این طرح، هسته مرکزی شهر تهران مورد هدف قرار داده شد که اکنون موضوع معاینه فنی برتر برای آن مطرح است. باید در مدت زمان ۶ ماه بتوانیم این الزام را برای دریافت معاینه فنی خودروهای پلاک شده در شهر تهران داشته باشیم.

مفیدی اضافه کرد: باید خودروهای پرپیمایش در شهرها (مانند اتوبوس، تاکسی، تاکسی اینترنتی و ...) الزام به دریافت معاینه فنی از همان شهری که پلاک‌ آنها شماره گذاری شده، داشته باشند و در مرحله بعدی باید خودروهای پرپیمایشی که پلاک تهران نیستند اما در تهران تردد می‌کنند، پایش شده و در طرح الزام شوند.

وی اعلام کرد برای متقاعد کردن اعضای شورای ترافیک و تصویب طرح یادشده، گزارش توجیهی و پیش نویس آن توسط ستاد معاینه فنی آماده و در جلسه شورا ارائه خواهد شد.

کد خبر: ۱۷۹٬۹۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha