۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
افزایش بهره‌وری مرغداری‌ها با آموزش تخصصی | ضعف گلستان در ترویج
بازار بررسی می‌کند؛

افزایش بهره‌وری مرغداری‌ها با آموزش تخصصی | ضعف گلستان در ترویج

گرگان- علیرغم اینکه گلستان جزء تولیدکنندگان برتر در زمینه گوشت مرغ است اما در استفاده از روش‌های نوین انرژی و ارتقاء بهره‌وری از آن ضعیف عمل کرده است.

هنگامه خاندوزی؛ بازار: گلستان یکی از استان های پیشرو در زمینه مرغ و طیور است و جزو سه استان برتر تولید کننده گوشت مرغ کشور محسوب می‌شود. این استان با هزار و ۹ واحد پرورش مرغ گوشتی و ظرفیت جوجه‌ریزی ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه روزانه بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ تن و گاهی تا ۸۰۰ تن گوشت مرغ تولید و روانه بازار کرده اما با این همه ظرفیت متاسفانه مرغداران گلستان هنوز با روش های سنتی سالن های خود را اداره می کنند.

مدیریت منابع انرژی یکی از مسائلی است که به رغم اهمیت آن، آنگونه که باید در این حوزه مورد توجه قرار نگرفته و با وجود اینکه دستگاه ها و فناوری های جدید در این حوزه وارد شده اما هنوز گلستان به عنوان یک استان پیشرو در تولید گوشت مرغ نتوانسته در این حوزه گام های موثری بردارد.

به گفته کارشناسان، با حذف ارز ترجیحی برخی از صنایع از جمله مرغداری ها دچار چالش شدند و از آنجایی که برای سال های آینده یارانه حامل های انرژی هم حذف خواهد شد به طور حتم شاهد ایجاد چالش های جدید در این حوزه برای تولیدکنندگان خواهیم بود.

چالش جدید حذف یارانه انرژی

در این رابطه مدیر شرکت نگین اندیشمندان شرق که در حوزه مدیریت انرژی مرغداری فعال است در گفتگو به خبرنگار بازار، گفت: مرغداری ها باید به دنبال ارتقاء و بهره‌وری حداکثری از منابع انرژی باشندبا توجه به اهمیت مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی در مرغداری ها این شرکت اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی برای صنعت طیور کشور کرده است.

گلستان یکی از استان های پیشرو در زمینه مرغ و طیور است و جزو سه استان برتر تولید کننده گوشت مرغ کشور محسوب می شود

مهدی آسیابان با بیان اینکه اگر آموزش در خصوص مدیریت انرژی ارائه نشود مرغداری‌ها عملکرد خوبی نخواهند داشت، تصریح کرد: اگر استاندارد معیار مصرف انرژی رعایت شود یک مرغدار می داند که برای پرورش مرغ چه میزان باید انرژی استفاده کند.به عنوان مثال در حال حاضر گازوییل سهمیه ای به مرغداران داده می شود که بسیاری از کم بودن این سهمیه ناراضی هستند اما شاهد هستیم که مرغدارهایی که نصب اتوماسیون داشتند میزان مصرف را کنترل و حتی مازاد گازوییل دارند.

وی افزود: مصرف و مدیریت انرژی در نهایت به سود مرغدار تمام خواهد شد ضمن اینکه تولیدکنندگان این حوزه با بهره‌گیری صحیح از نیروی کار ماهر و تجهیزات مدرن به حداکثر تولید محصول نهایی (گوشت و تخم مرغ) برسند.

افزایش بهره‌وری مرغداری‌ها با آموزش تخصصی | ضعف گلستان در ترویج

قیمت تمام شده مرغ بالاتر از نرم جهانی

مدیر شرکت هوشمندگران جرگه ایرانیان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این مسئله که تجهیزات مرغداری‌ها به روز شده، افزود: اما متاسفانه با وجود تجهیزات به روز اما هنوز از روش های ۲۰ سال گذشته برای تولید در مرغداری ها استفاده می شود.

سرمد نعیمی ادامه داد: برگزاری آموزش های تخصصی کمک می کند مرغدارها علاوه بر اینکه با تکنولوژی روز آشنا شوند بیاموزند که سیستم های ژنتیک جدید که در پرندگان اجرا شده چه نیازهای دارد و چه مطالبی را باید رعایت کنند تا ضریب تبدیل بهتری را بگیرند. یکی از مسائل بسیار مهم در تولید دستگاه های اتوماسیون است که با تنظیماتی که مرغدار بر روی آن انجام می دهد دما و شرایط سالن را براساس استانداردها نگهداری می کند.

با وجود تجهیزات به روز اما هنوز از روش های ۲۰ سال گذشته برای تولید در مرغداری ها استفاده می شود

نعیمی با بیان اینکه این دستگاه دستورات مرغدار را به صورت دقیق اجرا می کند این مساله سبب می شود که ضریب تبدیل مرغدارها بهتر شود و سود قابل توجه ای از بهره اقتصادی به همراه خواهد داشت و فعالیت مرغداری ها توجیه پذیرتر خواهد شد، ادامه داد: برای تولید مرغ گوشتی در هر راس پرنده وقتی چنین سیستمی رعایت شود به طور متوسط ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم تولید بیشتر خواهد شد و این در یک سالن ۱۰ هزار قطعه ای ۱.۵ تن در پایان دوره افزایش برداشت دارد علاوه بر این ارزش افزوده اجرای سیستم اتوماسیون کاهش بیماری ها، کاهش مصرف سوخت، کاهش مصرف دارو و دیگر موارد را نیز خواهد داشت.

ضعف در ترویج

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان که در زمینه طراحی و تولید تجهیزات پیشرفته کنترل عفونت در گلستان فعال است به خبرنگار بازار، گفت: ترویج در گلستان چه در حوزه مرغداری و چه در حوزه کشاورزی بسیار ضعیت است و همین امر سبب شده آنگونه که باید نتوانیم از ظرفیت های موجود بهره‌مند شویم. برای اینکه مرغداران به استفاده از روش‌های جدید متقاعد شوند باید از ظرفیت کلاس های آموزشی بهره ببرند.

محمد سجاد جوزدانی با بیان اینکه این دستگاه به بهینه سازی انرژی و حفظ محیط زیست کمک خواهد کرد، افزود: استفاده از این روش اثر بخشی داروهای ضدعفونی را نیز افزایش خواهد داد و در نهایت هزینه تمام شده تولید مرغدارها تاثیر مطلوبی دارد.

وی با اشاره به اینکه گلستان در حوزه ترویج بسیار ضعیف است، تاکید کرد: اگر بخش خصوصی و مجموعه های جهاد کشاورزی همکاری بیشتری با هم داشته باشند می توانیم شاهد افزایش بهره وری و تولید باشیم. از جهاد کشاورزی انتظار داریم علاوه بر ترویج در حوزه مرغدارهای و کشاورزی شرایط و مشوق های را فراهم کند تا تولید کنندگان بتوانند از این تجهیزات بهره مند شوند.

رسالت جهاد کشاورزی استان برای آموزش و ترویج است اما گویا آنگونه که باید به میزان نیاز استان ظهور و بروز نکرده و همین امر سبب شده تا امروز گلستان اگر چه یک استان پیشرو در تولید است اما در استفاده از دانش روز نه تنها از دنیا بلکه از کشور نیز فاصله زیادی داشته باشد.

کد خبر: ۱۷۹٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha